بارداری در سنین بالا

بارداری در سنین بالا و خطرات ناشی از آن

امروزه بارداری در سنین بالا در حال افزایش است، در واقع بسیاری از خانم‌ها در سنین ۳۵ یا بالای ۳۵ سال اقدام به بارداری می‌کنند که ممکن است با مشکلات زیادی به دلیل بارداری در سن بالا مواجه شوند.

با این حال بسیاری از مادران باردار با وجود اینکه در سنین بالا اقدام به بارداری می‌کنند، کودک سالمی به دنیا می‌آورند. برای داشتن بارداری بدون مشکل باید به برخی از نکات مراقبتی توجه داشته باشید.

در ادامه در خصوص مشکلات احتمالی و نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، توضیحاتی خواهیم داد.

مشکلات احتمالی در رابطه با بارداری در سنین بالا

تصمیم به بارداری در سنین بالا ممکن است مادر را با مشکلاتی روبه‌رو کند که این موارد را در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد:

ممکن است باردار شدن شما زمان‌بر باشد

در سنین بالا تخمک‌ها از نظر کمیت و کیفیت کاهش پیدا می‌کنند. همچنین تخمک خانم‌ها در سن بالا به راحتی خانم‌هایی که در سنین جوانی هستند، بارور نمی‌شود.

اگر بالای ۳۵ سال هستید و به مدت ۶ ماه نتوانسته‌اید باردار شوید، باید با بهترین متخصص زنان در کرج در میان بگذارید.

احتمال بارداری چند قلویی بیشتر است

احتمال دوقلویی با افزایش سن به دلیل تغییرات هورمونی که باعث آزاد شدن چندین تخمک به‌طور همزمان می‌شود، افزایش خواهد یافت. استفاده از روش‌های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

بارداری چند قلویی
بارداری چند قلویی

احتمال ابتلا به دیابت در شما بیشتر است

دیابت بارداری بیشتر در خانم‌هایی که در سنین بالا باردار می‌شوند، مشاهده شده است. کنترل قند خون از طریق رژیم غذایی و فعالیت بدنی بسیار مهم است.

گاهی اوقات برای دیابت شدید در بارداری، دارو تجویز می‌شود. دیابت درمان نشده در بارداری منجر به بزرگ‌ شدن جنین بیش از حد طبیعی می‌شود و خطر آسیب‌دیدگی هنگام زایمان را افزایش می‌دهد.

دیابت بارداری می‌تواند خطر زایمان زودرس، فشار خون بالا در بارداری و عوارض بعد از زایمان را برای نوزاد به همراه داشته باشد.

احتمال ابتلا به فشار خون طی بارداری بیشتر است

تحقیقات نشان داده است که فشار خون بالا در بارداری بیشتر در خانم‌های با سنین بالا مشاهده می‌شود. به همین جهت خانم‌هایی که در سنین بالا باردار می‌شوند، باید به‌طور مکرر به پزشک معالج خود مراجعه کنند تا مراقبت و چکاپ‌های مکرر انجام شود.

احتمال تولد نوزاد کم وزن و زایمان زودرس افزایش می‌یابد

نوزادان نارس به ویژه آنهایی که زودتر از زمان موعد به دنیا می‌آیند، اغلب با مشکلات پزشکی پیچیده‌ای متولد می‌شوند.

احتمال زایمان به روش سزارین افزایش می‌یابد

مادران مسن‌ در معرض خطر بیشتری از عوارض مرتبط با بارداری هستند که منجر به زایمان سزارین می‌شود. به‌طور مثال جفت سرراهی یکی از مواردی است که زایمان به روش سزارین را افزایش می‌دهد.

خطر ناهنجاری‌های کروموزومی افزایش پیدا می‌کند

نوزادانی که از مادر با سن بالا متولد می‌شوند، بیشتر در معرض خطر برخی مشکلات کروموزومی مانند سندرم داون هستند.

خطر سقط جنین افزایش پیدا می‌کند

خطر سقط جنین و مرده زایی با افزایش سن بیشتر می‌شود، ممکن است چنین حالتی به دلیل شرایط پزشکی یا ناهنجاری‌های کروموزومی جنین باشد. 

تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش کیفیت تخمک‌ها همراه با افزایش بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت می‌تواند خطر سقط جنین را نیز افزایش دهد.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که سن آقایان در زمان لقاح نیز می‌تواند در ایجاد عارضه برای کودکان تاثیرگذار باشد، با این حال باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد.

خطر سقط جنین
خطر سقط جنین

به نکاتی که باید برای بارداری سالم در سنین بالا توجه داشته باشید

خانم‌ها برای اینکه فرزند سالمی به دنیا بیاورند، باید از خود به خوبی مراقبت کنند که در ادامه نکات مهم را برای شما ذکر خواهیم کرد:

قبل از اقدام به بارداری به پزشک مراجعه کنید

با پزشک در خصوص هرگونه مشکل و بیماری‌هایی که دارید صحبت کنید تا راهکارهای موثری را برای بارداری و فرزند سالم به شما بگوید.

ویزیت‌های منظم طی دوران بارداری را جدی بگیرید

ویزیت‌های منظم قبل از تولد به شما کمک می‌کند تا بارداری بدون مشکلی داشته باشید و همچنین فرزند سالمی به دنیا بیاورید. هر نشانه‌ای را که برای شما نگران‌کننده است، به پزشک خود بازگو کنید.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید

در دوران بارداری به اسید فولیک، کلسیم، آهن، ویتامین D و سایر مواد مغذی ضروری بیشتری نیاز خواهید داشت. با توجه به توصیه پزشک، در زمان تعیین شده و در مقدار مناسبی استفاده کنید.

ویزیت‌های منظم طی دوران بارداری
ویزیت‌های منظم طی دوران بارداری

به اندازه مطلوب وزن اضافه کنید

اضافه وزن نرمال طی بارداری بسیار مهم است و کاهش وزن پس از بارداری را بسیار راحت‌تر خواهد کرد.

فعال باشید

فعالیت بدنی منظم به کاهش یا جلوگیری از عوارض بارداری کمک می‌کند و سطح انرژی شما را افزایش خواهد داد. همچنین با افزایش استقامت و قدرت عضلانی برای زایمان آماده می‌شوید.

از مصرف مواد مضر خودداری کنید

مصرف الکل، تنباکو و… در طی بارداری ممنوع است. همچنین قبل از اقدام به بارداری باید از استفاده این دسته مواد مضر خودداری کنید.

غربالگری‌های طی دوران بارداری را انجام دهید

در طول بارداری غربالگری‌هایی انجام می‌شود تا هرگونه مشکل احتمالی سریع شناسایی شود و اقدامات لازم از سوی پزشک انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: بهترین برای بارداری شدن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *