علت گرفتگی بینی در بارداری

علت گرفتگی بینی در بارداری

گرفتگی بینی در بارداری یکی از مشکلات تقریبا شایعی است که خانم‌های باردار تجربه می‌کنند. در صورت ایجاد این عارضه ممکن است شش هفته یا بیشتر نیز ادامه داشته باشد.

معمولا ۱۸ تا ۴۸ درصد از خانم‌های باردار گرفتگی بینی را تجربه می‌کنند. اغلب در اوایل سه ماهه اول بارداری و مجدد در اواخر بارداری دچار آن می‌شوند. با این حال امکان ایجاد آن در هر زمانی از بارداری وجود دارد و در نهایت طی دو هفته پس از زایمان برطرف می‌شود.

گرفتگی بینی در بارداری چه علائمی ایجاد می‌کند؟

از علائم این عارضه در بارداری می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • عطسه کردن
  • احساس گرفتگی
  • آبریزش بینی

اگر متوجه گرفتگی و آبریزش از بینی همراه با تب شدید، حتما پزشک را برای بررسی و درمان در جریان بگذارید.

آیا گرفتگی بینی طی بارداری خطرناک است؟

گاهی گرفتگی می‌تواند عوارض جانبی جدی برای مادر و نوزاد ایجاد کند. در واقع چنین شرایطی می‌تواند منجر به اختلالاتی هنگام خواب شود و در توانایی کودک برای دریافت اکسیژن مورد نیاز برای رشد اختلال ایجاد کند.

اگر از گرفتگی بینی در بارداری و به دنبال آن خروپف یا بیدار شدن مکرر هنگام شب رنج می‌برید، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

تشخیص گرفتگی بینی در بارداری
تشخیص گرفتگی بینی در بارداری

علت گرفتگی بینی در بارداری

برخی از گرفتگی‌های بینی در بارداری خوش خیم هستند، در واقع به این معنی که هیچ دلیلی به غیر از بارداری وجود ندارد. بارداری تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌کند که می‌تواند در نهایت منجر به گرفتگی بینی شود.

طی بارداری جریان خون به قسمت‌هایی از بدن از جمله غشاهای محیطی افزایش پیدا می‌کند که بینی یکی از این موارد است. تورم بینی ناشی از چنین تغییراتی منجر به گرفتگی و آبریزش بینی می‌شود.

برخی مواقع گرفتگی بینی در بارداری به دنبال آلرژی در افراد رخ می دهد. رینیت آلرژی حدود یک سوم از خانم‌ها در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در این مواقع بیماران علائم شدیدتری را نسبت به سایر افراد تجربه می‌کنند که شامل چنین مواردی است:

  • عطسه کردن
  • خارش
  • انسداد شدید بینی

گرفتگی بینی در بارداری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

گرفتگی بینی یا رینیت در بارداری نباید با سایر بیماری‌هایی مانند عفونت اشتباه گرفته شود. پزشک با معایناتی که انجام می‌دهد و مطلع شدن از علائم شما این عارضه را تشخیص خواهد داد.

در صورت داشتن چنین علائمی، ممکن است مشکل تنفسی داشته باشید:

  • نمی‌توانید هوای کافی از طریق بینی و دهان خود وارد کنید.
  • دچار تنگی نفس شده‌اید.
  • احساس می‌کنید در حال خفه شدن هستید.
  • در قفسه سینه خود احساس سفتی دارید.
  • به داروهای آسم یا ریه نیاز دارید.

آیا درمانی برای رفع گرفتگی بینی در بارداری وجود دارد؟

بهترین راهکار درمانی برای رفع گرفتگی بینی در بارداری چنین مواردی است:

  • شستشو با محلول نمکی
  • استفاده از نوارهای صاف تنفسی

شستشو با نمک به رفع گرفتگی و همچنین پاک شدن مجرای بینی کمک می‌کند. هیچ عوارض شناخته شده‌ای ناشی از این روش درمانی وجود ندارد. باید محلول نمکی را در یک سوراخ بینی خود بریزید و اجازه دهید تا از سوراخ دیگر بینی شما خارج شود. این روش به تمیز شدن مجاری بینی کمک می‌کند.

می‌توانید شستشوی بینی را در منزل با استفاده از اسپری انجام دهید. همچنین مورد دیگر، نوارهای صاف تنفسی است که می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

استفاده از این محصول به باز نگه داشتن مجاری بینی کمک می‌کند. مطالعات انجام شده در خصوص این روش درمانی نشان می‌دهد که به کارگیری از این روش به خصوص هنگام شب بسیار موثر است. همچنین برای بارداری خطری ندارد و هیچ عوارض جانبی مهم شناخته شده ای نیز تا به حال ایجاد نکرده است.

درمان گرفتگی بینی در بارداری
درمان گرفتگی بینی در بارداری

از مواردی که باید خودداری کنید:

در بارداری باید از داروهای ضد احتقان خودداری کنید؛ چرا که محصول مناسبی طی بارداری نیست.

اگر گرفتگی بینی در بارداری به دنبال آلرژی ایجاد شده باشد، راهکار درمانی متفاوتی دارد. چندین دارو وجود دارد که می‌توانید در بارداری طبق تجویز پزشک تهیه کنید. پزشک درمانی را به شما پیشنهاد می‌دهد که در بارداری خطری برای شما و کودک نداشته باشند.

تا چه مدت علائم در مادر باردار باقی می‌ماند؟

با وجود اینکه امکان این عارضه در هر زمان از بارداری وجود دارد؛ اما در سه ماه ابتدایی بسیار شایع تر است. علائم ممکن است حداقل تا ۶ هفته طول بکشد. خوشبختانه پس از گذشت ۲ هفته پس از تولد فرزندتان خود به خود برطرف می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *