بهترین سن بارداری

بهترین سن برای باردار شدن خانم‌ها

امروزه نسبت به گذشته روش‌های پیشگیری زیادی برای بارداری وجود دارد، این امر سبب شده که بسیاری از زوجین بارداری خود را به تاخیر بیندازند. طبق نظر بهترین متخصص زنان در کرج متاسفانه هرچه سن بالاتر می‌رود، شانس باروری کاهش می‌یابد. همچنین باردار شدن در سنین بالاتر عارضه‌های بارداری را در خانم‌ها افزایش می‌دهد.

نمی‌توان سن دقیق و مشخصی را برای بهترین سن بارداری در نظر گرفت، در واقع بسته به شرایط مختلفی تصمیم‌گیری می‌شود، چه زمانی بهترین سن برای بارداری است. اگر بهترین زمان و سن بارداری دغدغه شماست، در ادامه با همراه باشید تا اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

افرادی که بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند

در این سنین خانم‌ها نسبت به سایر سنین شانس باروری بیشتری دارند. در این سن و سال بالاترین تعداد و باکیفیت‌ترین تخمک‌ها در خانم تولید می‌شود، همچنین خطرات و عارضه‌های بارداری نیز بسیار کمتر است. در سن ۲۵ سالگی احتمال بارداری بعد از ۳ ماه اقدام، کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود.

بارداری طی ۳۰ تا ۴۰ سالگی

احتمال باروری در خانم‌ها از حدود ۳۲ سالگی به بعد به‌ندرت کاهش می‌یابد، با افزایش سن، سرعت ناباروری افزایش خواهد یافت. علاوه بر این با گذشت زمان تعداد تخمک‌ها کاهش می‌یابد. در سن ۳۵ سالگی احتمال بارداری پس از سه ماه اقدام جهت باردار شدن ۱۲ درصد است، همچنین خطر سقط جنین و ناهنجاری‌های ژنتیکی پس از ۳۵ سالگی افزایش خواهد یافت.

در ۳۷ سالگی طبق تخمینی که زده شده است، تنها حدود ۲۵۰۰۰ تخمک می‌ماند. این اطلاعات نشان می‌دهد که با افزایش سن خانم شانس کمتری برای بارداری خواهد داشت. به این نکته توجه داشته باشید که این توضیحات به این معنی نیست که خانم که بالای ۳۰ یا ۴۰ سال سن دارد، هیچوقت قادر به بچه‌دار شدن نخواهد بود. این توضیحات به این معنی است که شانس باروری با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند.

سن بارداری

بارداری در خانم‌های ۴۰ سال به بالا

در خانم‌هایی که در سنین ۴۰ سال یا ۴۰ به بالا هستند، احتمال حاملگی، پس از ۳ ماه اقدام جهت باردار شدن تنها ۷ درصد است. با گذشت زمان، کمیت و کیفیت تخمک‌ها کاهش پیدا می‌کند. خانم‌هایی که در سنین بالا قصد بارداری دارند، احتمال ایجاد مشکلات کروموزومی و تولد نوزاد با نقص مادرزادی بسیار افزایش خواهد یافت.

اکثر افرادی که در سنین ۴۰ سال هستند، همچنان شانس بارداری و تولد نوزادی کاملا سالم را دارند، اما خطراتی که در ادامه برای شما ذکر خواهیم در این افراد بسیار بیشتر است:

  • زایمان به‌صورت سزارین
  • تولد زودرس نوزاد
  • وزن کم هنگام تولد
  • نقص مادرزادی نوزاد
  • جنین مرده یا مرده‌زایی

علاوه بر این موارد عارضه‌هایی همچون دیابت، فشارخون بالا در خانم‌هایی بالای ۳۵ سال بسیار بیشتر است. وجود این مشکلات می‌تواند خطر مسمومیت بارداری را در خانم‌های باردار افزایش دهد. پزشک متخصص زنان نظارت و کنترل بیشتری روی خانم‌های بارداری بالای ۴۰ سال خواهند داشت، زیرا این افراد بیش از سایر خانم‌های باردار که سن کمتری دارند، در معرض خطر عارضه‌ها هستند.

بهترین سن باروری در خانم‌ها

از نظر علمی خانم‌ها می‌توانند از زمان شروع قاعدگی و بلوغ تا قبل از شروع دوره یائسگی باردار شوند (سنی بین ۱۲ تا ۵۱ سالگی). همانطور که گفته هرچه سن بیشتر شود شانس باروری کمتر می‌شود.

متخصصان دراین‌باره می‌گویند که بهترین سن برای بارداری بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است. این دوره بهترین دوره برای مادر و کودک خواهد بود. این نکته را در نظر داشته باشید که سن تنها یکی از شرایطی است که باید برای بچه‌دار شدن در نظر داشته باشید، شرایط دیگر همچون شرایط مالی و عاطفی را هم باید در نظر بگیرید.

بارداری در سنین پایین چه فوایدی دارد؟

قطعا هر کودکی که مادر جوان داشته باشد، برایش خوشایند است. جوان بودن مادر، فواید زیادی برای کودک خواهد داشت. اغلب خانم‌هایی که در سنین کمتر باردار می‌شوند با عارضه‌های کمتری مواجه خواهند شد.

بهترین سن باروری

عارضه‌های بارداری در سنین ۳۵ و بالاتر

خانم‌هایی که در این سن و سال قرار دارند، احتمال ایجاد برخی از عارضه‌ها در آنها وجود دارد که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • دیابت بارداری
  • فشارخون بالا
  • مسمومیت بارداری
  • تولد زودرس
  • سقط جنین
  • جفت سرراهی
  • مرده‎‌زایی
  • نیاز به سزارین
  • تولد نوزادی کم وزن
  • خونریزی شدید پس از زایمان
  • ناهنجاری‌های کروموزومی مانند سندرم داون

گزینه و راهکارهایی که خانم‌ها جهت باروری پیش روی خود دارند

گاهی برخی از افراد به‌دلیل افزایش سن، دچار ناباروری شده‌اند. خوشبختانه با وجود پیشرفت‌هایی که در عرصه پزشکی داشته‌ایم، بسیاری از ناباروری‌ها با راه‌حل‌های مختلفی درمان می‌شوند. اما این نکته را در نظر بگیرید که روش‌های درمان ناباروری نیز با افزایش سن تأثیر کمتری خواهد داشت.

با وجود برخی از راهکارهایی مانند ART، داروهای تحریک‌کننده تولید تخمک و لقاح آزمایشگاهی (IVF) بسیاری از مشکلات ناباروری درمان می‌شود.

فریز کردن تخمک

گاهی برخی از افراد در سنین کم، آمادگی جهت بچه‌دار شدن ندارند، اما دوست دارند که در آینده فرزند داشته باشند، همانطور که گفته شد با افزایش سن شانس باروری نیز کاهش خواهد یافت، به همین جهت به این افراد گاهی پیشنهاد می‌شود که تخمک خود را فریز کنند.

تخمک‌ها می‌تواند تا چندین سال فریز باقی بمانند. هنگامی که قصد بچه دار شدن داشته باشید، تخمک با اسپرم لقاح داده می‌شود و در نهایت تخمک و اسپرم لقاح داده شده در رحم گذاشته خواهد شد.

نکاتی که جهت باردار شدن باید توجه داشته باشید

وزن متعادل داشته باشید

شاخص توده بدنی ایده‌آل باید بین ۱۹ تا ۲۴ باشد. اضافه وزن یا کمبود وزن می‌تواند بر تخمک‌گذاری تأثیرگذار باشد.

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن با عوارض زیاد همراه است. آسیب به تخمک یکی از اثرات سیگار کشیدن در خانم‌هاست. در صورتی که خانم سیگاری باردار شود، احتمال سقط جنین در او بیش از سایر افراد است.

رژیم غذایی را رعایت کنید

به‌طور مثال اگر شما یک رژیم غذایی پرچرب داشته باشید، می‌تواند منجر به افزایش وزن شود و در نهایت چرخه تولید مثل مختل خواهد شد.

مصرف کافئین و الکل را محدود کنید

تحقیقات انجام شده مبنی بر آن بوده است که مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند به سقط جنین منجر شود. همچنین احتمال باروری در افرادی که الکل مصرف می‌کنند، بسیار کاهش می‌یابد. در صورت باروری نیز برای رشد جنین مضر خواهد بود.

با دقت به نکات ذکر شده می‌توانید یک بارداری بی‌خطری را تجربه کنید. همچنین علاوه بر این موارد ذکر شده درمان برخی از مشکلات قبل از بارداری می‌تواند شانس باروری را افزایش دهد.

راهکارهایی خانم‌ها جهت باروری

اگر دچار دیابت و فشارخون هستید قبل از بارداری خود را درمان کنید

برای اطمینان از مطلوب بودن شرایط خود و بهترین سن برای بارداری، بهتر است به پزشک زنان مراجعه کنید و حتی پس از بارداری نیز به طور مرتب تحت نظر باشید.

به سلامتی خود اهمیت دهید و از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید، یک برنامه غذایی سالم برای خود در نظر داشته باشید، به‌طور منظم ورزش کنید و به‌اندازه کافی بخوابید.

مواقعی که باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید

زمانی که سن عامل ناباروری می‌شود، باید با پزشک در این خصوص مشورت داشته باشید تا توصیه‌های لازم را برای شما ذکر کند. به‌طور کلی اگر برای بارداری شدن چندین بار اقدام کرده‌اید و نتیجه‌ای حاصل نشده است باید با پزشک در میان بگذارید:

  • کمتر از ۳۵ سال سن دارید و یک سال برای بارداری اقدام کرده‌اید.
  • بیشتر از ۳۵ سال سن دارید و به‌مدت ۶ ماه است که برای بارداری تلاش کرده‌اید.
  • زوج‌هایی که دچار بیماری‌های ژنتیکی هستند و چندین بار سقط داشته‌اند.

کلام آخر

بارداری در سنین بالا ممکن است مادر را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کند، اما با این وجود خانم‌های زیادی هستند که در سنین بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی قرار دارند و نوزادی کاملا سالم به دنیا آورده‌اند. به‌طور کلی علاوه بر این که باید شرایطی مانند سن را در نظر بگیرید، شرایط مالی و عاطفی را در نظر داشته باشید تا یک بارداری موفق و بدون مشکلی را تجربه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *