غذاهای مفید در پریود

غذاهای ممنوعه و مفید در پریود

اغلب خانم‌ها زمان قاعدگی دچار علائم مختلفی مانند درد شدید در شکم یا کمر می‌شوند. غذاهای ممنوعه و مفید در پریود را در این مقاله با هم بررسی می‌کنیم.

مصرف برخی از مواد غذایی طی این مدت ممکن است به کاهش علائم کمک کند و گاهی منجر به بدتر شدن علائم شود. علائمی که ممکن است طی این مدت وجود داشته باشد، به شرح زیر است:

  • گرفتگی و درد در شکم
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • نفخ
  • تغییرات رفتاری
  • اسهال

اگر دچار هر یک از علائم می‌شوید، باید برخی از مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف و برخی را نیز اضافه کنید تا احساس بهتری طی این مدت داشته باشید.

رژیم غذایی مفید طی دوران قاعدگی

تمامی این موارد را که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد، باید در رژیم غذایی خود قرار دهید:

۱. آب

نوشیدن آب کافی همیشه به افراد توصیه می‌شود، به ویژه اگر پریود باشید. اگر بدن خود را هیدراته نگه دارید، احتمال ابتلا به سردردهای ناشی از کم آبی که یکی از علائم رایج قاعدگی است، کاهش پیدا می‌کند. همچنین با نوشیدن آب زیاد مانع از احتباس آب و نفخ می‌شود.

۲. میوه

میوه‌های سرشار از آب مانند هندوانه و خیار برای هیدراته ماندن بدن بسیار عالی هستند. مصرف میوه‌های شیرین به شما کمک می‌کند تا مصرف مواد غذایی تصفیه شده حاوی قند را کنترل کنید، این موارد می‌تواند باعث افزایش سطح گلوکز و سپس کاهش آن شود.

رژیم غذایی مفید طی دوران قاعدگی

۳. سبزیجاتی با برگ سبز

کاهش سطح آهن در بدن طی دوره قاعدگی طبیعی است، به خصوص اگر خونریزی زیادی طی این مدت داشته باشید. 

بیشتر بخوانید: علت خونریزی شدید در قاعدگی

چنین حالتی می‌تواند منجر به خستگی، بدن درد و سرگیجه در شما شود. سبزیجاتی با برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج منجر به افزایش سطح آهن بدن می‌شود. علاوه بر این اسفناج سرشار از منیزیم است.

۴. زنجبیل

با نوشیدن چای زنجبیل می‌توانید علائم ناشی از قاعدگی را بهبود ببخشید. زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد که می‌تواند منجر به تسکین درد عضلات شود. علاوه بر این، زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که مصرف بیش از اندازه زنجبیل می‌تواند باعث سوزش سر دل و معده درد بشود.

۵. مرغ

مرغ از دیگر غذاهای غنی از آهن و پروتئین است که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مصرف پروتئین برای سلامت کلی بدن شما ضروری است و می‌تواند به شما کمک کند که در طی این مدت سیر بمانید و میل کمتری به مواد غذایی بیشتری داشته باشید.

۶. ماهی

سرشار از آهن، پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ و یک مکمل مغذی در رژیم غذایی شماست. با مصرف آهن، با کاهش سطح آهنی که ممکن است در طی قاعدگی با آن روبه‌رو شوید، جبران می‌شود.

همچنین مطالعات دیگری که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد که امگا ۳ می‌تواند شدت درد پریود را کاهش دهد و نیاز کمتری به مصرف ایبوپروفن داشته باشید. همچنین مطالعه دیگری نیز نشان داد که امگا ۳ منجر به کاهش افسردگی می‌شود.

۷. زردچوبه

زردچوبه به عنوان یک ادویه ضد التهاب شناخته می‌شود و کورکومین ماده اصلی فعال آن است. بنابراین، توصیه می‌شود که هنگام طبخ مواد غذایی در خانه استفاده از این ادویه را فراموش نکنید.

۸. شکلات تلخ

یک میان وعده خوشمزه و مفید و سرشار از آهن و منیزیم است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منیزیم می‌تواند شدت علائم قاعدگی را کاهش دهد. 

به همین جهت افرادی که دچار کمبود منیزیم هستند، علائم ناشی از قاعدگی را شدیدتر احساس می‌کنند.

۹. آجیل

اکثر آجیل‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و منابعی عالی از پروتئین هستند. همچنین منیزیم و ویتامین‌های مختلف در آنها وجود دارد. 

اگر تمایلی به مصرف آجیل ندارید، می‌توانید کره آن یا شیر مغزیجات مانند شیر بادام را میل کنید.

مواد غنی از آهن
مواد غذایی غنی از آهن

۱۰. عدس و لوبیا

عدس و لوبیا سرشار از پروتئین و جایگزین خوبی برای گوشت است. این مواد غذایی نیز غنی از آهن است که باید در صورت کمبود آهن، این موارد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۱۱. ماست

بسیاری از افراد در طول قاعدگی یا پس از آن دچار عفونت قارچی می‌شوند. اگر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی هستید، غذاهای سرشار از پروبیوتیک مانند ماست می‌تواند برای شما مفید باشد و به شما در مبارزه به عفونت‌ها کمک کند. ماست همچنین سرشار از منیزیم و سایر مواد مغذی ضروری مانند کلسیم است.

مواد غذایی که باید از مصرف آنها در طول قاعدگی خودداری کنید

علاوه بر اینکه باید طی این دوران از غذاهای مفید مصرف کنید باید برخی مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید. مواردی که ممکن است قاعدگی شما را بدتر کند به شرح زیر است:

۱. نمک

مصرف زیاد نمک منجر به احتباس آب می‌شود که در نهایت علائمی مانند نفخ را به همراه دارد. برای کاهش یا جلوگیری از نفخ نباید به غذاهای خود نمک اضافه کنید. 

همچنین می‌بایست از غذاهای فراوری شده که حاوی مقادیر زیاد از سدیم هستند، خودداری کنید.

۲. قند

مصرف مواد غذایی حاوی قند در حد اعتدال مشکلی ندارد؛ اما، مصرف بیش از حد آن می‌‌تواند منجر به افزایش انرژی و به دنبال آن کاهش انرژی شود. 

چنین شرایطی منجر به بدتر شدن خلق و خوی شما می‌شود. اگر در طول قاعدگی احساس بد خلقی، اضطراب یا افسردگی دارید، کنترل مصرف قند می‌تواند به کنترل خلق‌وخوی شما کمک کند.

۳. قهوه

کافئین می‌تواند منجر به احتباس آب و نفخ شود و همچنین سردرد را نیز تشدید می‌کند، نکته دیگری که وجود دارد این است که ترک به یکباره آن می‌تواند نیز منجر به سردرد شود. 

بنابراین، اگر عادت به نوشیدن چند فنجان قهوه در روز دارید، نباید به‌طور کامل مصرف آن را قطع کنید.

علاوه بر این ممکن است مصرف قهوه منجر به مشکلات گوارشی شود. اگر طی این مدت دچار اسهال می‌شوید، کمتر کردن نوشیدن قهوه می‌تواند در جلوگیری از آن موثر باشد.

۴. الکل

الکل ممکن است اثرات منفی بر بدن شما داشته باشد که می‌تواند منجر به تشدید علائم پریود در شما بشود. 

به عنوان مثال الکل منجر به کم آبی بدن، تشدید سردرد و در نهایت منجر به نفخ شود. همچنین مشکلات گوارشی مانند اسهال و حالت تهوع نیز ایجاد می‌شود.

۵. غذاهای ادویه دار

گاهی برخی با مصرف غذاهای ادویه دار متوجه بدتر شدن علائم خود می‌شوند که در پی آن اسهال، معده درد و حتی حالت تهوع وجود دارد. در صورتی که دچار چنین مشکلاتی هستید، از مصرف غذاهای ادویه دار طی قاعدگی خودداری کنید.

۶. گوشت قرمز

در طی قاعدگی بدن شما پروستاگلاندین تولید می‌کند. این ترکیب منجر به انقباض رحم می‌شود. به همین جهت سطح بالای پروستاگلاندین، منجر به گرفتگی عضلات خواهد شد.

گوشت قرمز ممکن است سرشار از آهن باشد؛ اما، پروستاگلاندین بالایی نیز دارد که در قاعدگی باید از مصرف آن خودداری کنید.

کاهش دردهای قاعدگی
کاهش دردهای قاعدگی

از دیگر موارد موثر در کاهش گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی

رژیم غذایی، تنها نکته پیش روی شما برای کنترل علائم قاعدگی نیست، این موارد را نیز می‌توانید در نظر داشته باشید:

تمرینات ورزشی

برخی از شواهد اینگونه بوده است که ورزش مانند ورزش هوازی سبک و یوگا می‌تواند منجر به کاهش دردهای قاعدگی شود.

کمپرس گرم

کیسه آب گرم یا کمپرس آب داغ می‌تواند درد شکم و کمر را نیز تسکین دهد.

داروهای بدون نسخه

ایبوپروفن و سایر داروها بدون نسخه می‌تواند گرفتگی عضلات شما را برطرف کند.

ماساژ درمانی

ماساژ شکم یا کمر می‌تواند درد ناشی از قاعدگی را کاهش دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *