برنامه ۳۰ روزه برای اقدامات قبل از بارداری

خانم‌هایی که به اقدامات قبل از بارداری اهمیت می‌دهند و می‌خواهند بدن خود را برای یک بارداری موفق آماده کنند، این اطمینان را داشته باشند اگر به تمامی نکاتی که پزشک به آنها ذکر می‌کند توجه داشته باشند، احتمال تجربه بارداری موفق و بدون مشکل افزایش خواهد یافت.

اگر قصد باردار شدن دارید، ابتدا باید این نکته را در نظر بگیرید که بدن شما برای باردار شدن آماده است یا خیر. برای اینکه بتوانید خود را برای بارداری آماده کنید، یک راهنمایی ۳۰ روزه برای شما آورده‌ایم، که در ادامه به‌طور کامل ذکر خواهیم کرد.

راهنمایی‌های قبل از بارداری ۱ تا ۷ روزه

روز اول، جلوگیری از بارداری را متوقف کنید؛

اگر می‌خواهید باردار شوید، هر آن چیزی که در گذشته برای جلوگیری از بارداری مانند قرص‌های ضد بارداری را استفاده می‌کردید، باید متوقف کنید. معمولا خانم‌ها زمانی که قرص‌های جلوگیری از بارداری را متوقف می‌کنند، حدود دو هفته بعد، قاعدگی را تجربه خواهند کرد.

زمانی که پریود شروع می‌شود، اولین چرخه جهت باردار شدن نیز آغاز خواهد شد. برخی از افراد ممکن بلافاصله پس از چرخه اول باردار شوند؛ اما در برخی دیگر اینطور نیست و نیاز به چندین‌بار تلاش برای بارداری دارند.

روز دوم، مصرف مولتی ویتامین را شروع کنید؛

قبل از بارداری بسیار مهم است که مولتی ویتامین مصرف کنید تا شما هر کمبود و مشکلی با مصرف این ویتامین‌ها جبران شود. زمانی که بدن دچار کمبود ویتامین نباشد، از کمبود مواد مغذی در اوایل بارداری جلوگیری خواهد شد. بهتر است در این رابطه با پزشک مشورت داشته باشید تا متناسب با نیازهای شما نوع مناسبی را تجویز کند.

روز سوم، اسید فولیک مصرف کنید؛

علاوه بر این که باید قبل از بارداری مولتی ویتامین مصرف کنید، مصرف اسید فولیک نیز یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود؛ چراکه، مصرف آن از نقص لوله عصبی در اوایل بارداری جلوگیری می‌کند.

می‌توانید حداقل ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف کنید. زمان بارداری پزشک ممکن است در زمان بارداری مقدار بیشتری برای شما تجویز کند.

مصرف اسید فولیک

روز چهارم، خوب و کامل بخورید؛

جهت دریافت و تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. از مصرف غذاهای فراوری شده تا حدامکان خودداری کنید. توصیه می‎شود سبزیجات و میوه‌های ارگانیک را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

روز پنجم، ورزش کنید؛

انجام فعالیت‌های ورزشی حداقل چهار تا پنج بار در هفته، یکی دیگر از روش‎های عالی جهت آماده‎سازی بدن برای بارداری است. هدف خود را ۳۰ دقیقه فعالیت روزانه و ۱۵۰ دقیقه در هفته مدنظر قرار دهید.

نیازی نیست برای ورزش کردن حرکات خاص و خارق‌العاده‌ای انجام دهید، همان پیاده‌روی روزانه بسیار خوب و مناسب است. ابتدا ورزش را از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه شروع کنید و کم کم زمان را افزایش دهید. اگر در گذشته ورزش می‌کردید، هدف خود را بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته قرار دهید.

روز ششم، معاینات جسمی را توسط پزشک انجام دهید.

اینکه قبل از بارداری از نظر سلامت جسمی معاینه شوید تا هرگونه مشکل مشخص شود، بسیار مهم است. پزشک معاینات لازم را انجام می‌دهد. احتمال دارد که نمو‌نه‌ای از خون شما جهت بررسی سطح کلسترول گرفته شود و دیگر شرایط را نیز بررسی کنند تا در صورت وجود مشکل، درمان برای شما انجام گیرد.

روز هفتم، واکسن‌های مورد نیاز را بزنید؛

هنگامی که به پزشک مراجعه می‎کنید از پزشک خود سوال کنید که به چه واکسن‌هایی نیاز دارید. گاهی ممکن است برای جلوگیری از بیماری‌هایی مانند کزاز، سرخچه و… نیاز به واکسن داشته باشید تا طی بارداری از شما و کودک‌تان محافظت شود.

اسید فولیک

اقدامات قبل از بارداری ۸ تا ۱۵ روزه

روز هشتم، مراقبت‌های قبل از بارداری را توسط پزشک آغاز کنید؛

بسته به عوامل مختلفی مانند سن، بیماری و.. ممکن است نیاز به اقدامات قبل از بارداری مختص به خودتان توسط پزشک داشته باشید. به‌طور مثال گاهی ممکن است پزشک غربالگری بیماری‌های مقاربتی را انجام دهد.

روز نهم، به چرخه قاعدگی خود توجه داشته باشید؛

دیگر زمان آن است که به زمان قاعدگی خود بیش از پیش توجه کنید؛ چراکه، زمانی که بیشترین احتمال بارداری وجود دارد، باید نزدیکی صورت گیرد. علاوه بر این مورد هنگامی که به زمان دقیق قاعدگی توجه کنید به شما کمک می‌کند تا هرگونه علائم غیرطبیعی مانند نامنظم بودن قاعدگی یا لکه بینی را به پزشک گزارش دهید.

طول دوره چرخه قاعدگی به‌طور نرمال ۲۸ روز است؛ اما، گاهی ممکن در برخی ۲۱ یا ۳۵ روز در بین هر قاعدگی باشد.

روز دهم، از قرار گرفتن در معرض مواد مضر و سمی خودداری کنید؛

قرار گرفتن در معرض محیط سمی می‌تواند برای رشد کودک خطرناک باشد. از موارد زیر دوری کنید:

  • از رایحه‌های مصنوعی خودداری کنید.
  • محصولات مراقبتی و خانگی بدون مواد شیمیایی را انتخاب کنید.
  • از خدمات زیبایی مانند رنگ کردن مو خودداری کنید.

در عوض می‌توانید از راهکاری دیگر به‌جای موارد ذکر شده به کار ببرید:

  • با استفاده از آب و سرکه، یک محلول تمیز کننده خانگی تهیه کنید.
  • غذاهای ارگانیک مصرف کنید.
  • مواد شوینده لباسشویی بدون رایحه خریداری کنید.
  • از محصولات آرایشی که حاوی پارابن و جیوه هستند، خودداری کنید.
  • در صورت مصرف مواد غذایی بسته بندی نوع تازه آن را مصرف کنید.
اقدامات قبل از بارداری

روز یازدهم، کنترل استرس را تمرین کنید؛

تمرین کنترل استرس می‌تواند به آرامش شما در مراحل اولیه بارداری کمک کند. اگر استرس و اضطراب دارید در این مواقع کمی پیاده‌روی کنید، تمریناتی را انجام دهید که به تنفس عمیق نیاز دارد. هر کاری که منجر به خوشحالی و دور شدن از استرس می‌شود را انجام دهید.

این موارد ذکر شده بهتر است با تایید بهترین متخصص زنان در کرج انجام گیرد تا بتواند مراقبت‌های طی بارداری را انجام دهد. در صورت وجود ناهنجاری‌هایی از قبیل حاملگی خارج از رحم، این مشکل به‌موقع تشخیص داده می‌شود و مانع ایجاد مشکلات خطرناک خواهد شد.

روز دوازدهم، تمرینات یوگا را انجام دهید؛

تمرینات یوگا فواید زیادی طی بارداری به‌همراه دارد. اگر به‌طور منظم انجام شوپ، به کنترل احساسات و اظطراب‌های ناشی از بارداری کمک می‌کند. همچنین منجر به تقویت و انعطاف‌پذیری بدن خواهد شد. به همین جهت، توصیه می‌شود در کلاس‌ها و تمرینات قبل از بارداری شرکت کنید.

روز سیزدهم، به دندانپزشکی مراجعه کنید؛

معاینه دندان، یکی از مواردی‌ست، که حتما باید قبل از بارداری انجام شود؛ چراکه، در دوران بارداری هورمون‌های موجود در بدن ممکن است روی لثه‌ و دندان‌ها تاثیر بگذارد. عادت مسواک زدن قبل از بارداری به جلوگیری از التهاب لگن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

دندانپزشکی قبل از بارداری
دندانپزشکی قبل از بارداری

روز چهاردهم، از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید؛

زمانی که مادر سابقه مصرف هر یک از این موارد را در بارداری داشته باشد، می‌تواند در جنین طی بارداری تاثیر بگذارد. اگر در بارداری سیگار بکشید، جنین در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرد و جریان خون را مسدود می‌کند، در نهایت منجر به زایمان زودرس خواهد شد.

همچنین مصرف الکل منجر به سندرم FAS می‌شود. علاوه بر این موارد، مصرف مواد مخدر باعث نقص ایمنی نیز خواهد شد.

روز پانزدهم، رابطه جنسی برقرار کنید؛

رابطه جنسی را به‌عنوان یک عادت روزمره قرار دهید و با شور و هیجان با شریک زندگی خود رابطه برقرار کنید. نباید رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید تا در نهایت موفق به بارداری شوید.

راهنمایی ۱۶ تا ۲۳ روزه

روز شانزدهم، وزن متعادل داشته باشید؛

پزشک متناسب با شاخص توده بدنی یا BMI، وزن شما را محاسبه می‌کند. اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، در خصوص رژیم غذایی جهت کاهش وزن با پزشک مشورت کنید تا راهکارهای مناسب را برای شما بیان کند. عکس این موضوع نیز وجود دارد، اگر دچار کمبود وزن هستید، باید به وزن متعادل خود برسید.

روز هفدهم، در خصوص بیماری‌های ژنتیکی خانواده خود و همسر پرس‌وجو کنید؛

ممکن است کودک شما تحت عوامل تاثیرگذار ژنتیکی دچار برخی بیماری‌های احتمالی شود. به همین جهت بهتر است در خانواده خود و همسر سوالاتی را دراین‌باره بپرسید تا در صورت وجود بیماری خاصی، آزمایشات بیشتری برای بررسی انجام دهید.

روز هجدهم، در خصوص مصرف هر دارویی با پزشک مشورت داشته باشید؛

زمانی که به پزشک خود بگویید قصد باردار شدن دارید، دارویی متناسب با شرایط شما تجویز خواهد کرد. به همین جهت توصیه می‌شود که طی این مدت خودسرانه دارو یا مکملی مصرف نکنید و حتما با پزشک در میان بگذارید.

روز نوزدهم، هنگام خشونت از افراد مورد اعتماد کمک بگیرید؛

گاهی ممکن است خانم‌های باردار در معرض خطر یا خشونت قرار بگیرند، در این مواقع باید از افراد یا خدماتی که یاری‌رسانی می‌کنند، اطلاع داشته باشید تا در صورت ایجاد چنین مشکلی به مراکز معتبر اطلاع دهید.

روز بیستم، خوب بخوابید؛

بسیاری از والدین تصور می‌کنند تنها زمانی که کودک‌شان به دنیا می‌آیند، دیگر نمی‌توانند راحت بخوابند یا استراحت داشته باشند. برخی از مواقع خانم‌های باردار نیز ممکن است خواب خوبی نداشته باشند، به همین جهت توصیه می‌شود در دورانی که تصمیم به بارداری دارید خوب بخوابید و استراحت کافی داشته باشید تا خود را برای بارداری آماده کنید.

روز بیست و یکم، کافئین کمتری مصرف کنید؛

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به مقدار فراوان در روز نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود این مقدار تا حد امکان کم کم کاهش دهید.

روز بیست و دوم، به مقدار کافی آب بنوشید؛

۶۰ درصد بدن از آب تشکیل شده است. جهت حفظ سلامتی خود باید بدن خود را هیدراته نگه دارید. در واقع خانم‌ها باید طی روز ۹ لیوان آب بنوشند. زمانی که باردار می‌شوید ممکن است به آب زیادی نیاز داشته باشید.

روز بیست و سوم، اطلاعات خود را در زمینه باروری افزایش دهید؛

زمانی که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش می‌دهید، شانس باروری در شما افزایش می‌یابد. بهتر است روزهایی که شانس باروری بالاست، رابطه جنسی برقرار کنید. اسپرم می‌بایست به تخمک برسد و سپس لقاح پیدا کند. تخمک لقاح یافته از طریق لوله‌های رحم در رحم کاشته می‌شوند. گاهی اوقات تخمک‌های لقاح یافته در رحم کاشته نمی‌شوند و با قاعدگی از بین می‌روند.

روزهای ۲۴ تا ۳۰

روز بیست و چهارم، از همسر خود بخواهید که معاینات لازم را انجام دهد؛

علاوه بر اینکه خانم می‌تواند در ناباروری تاثیرگذار باشند، آقایان نیز به همان اندازه ممکن است احتمال ناباروری در آنها وجود داشته باشد. آقایان نیز باید مسائلی همچون موارد زیر را رعایت کنند:

  • رژیم غذایی مناسب
  • انجام تمرینات ورزشی
  • ترک سیگار و مصرف برخی از داروها

روز بیست و پنجم، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید؛

طی بارداری بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌ها هستید. اگر یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C و استراحت کافی داشته باشید تا منجر به تقویت سیستم ایمنی شود.

روز بیست و ششم، به باید و نبایدها توجه داشته باشید؛

زمان بارداری در خصوص موارد مضر و بی‌خطر بارداری اطلاعات زیادی خواهید شنید که ممکن است برخی از این موارد صحیح نباشد. همچنین باید به غذاهایی که در این دوره مصرف می‌کنید توجه داشته باشید. مواد غذایی را انتخاب کنید، که کاملا پاستوریزه باشد تا در این خصوص با مشکلی مواجه نشوید.

روز بیست و هفتم، فعالیت‌های سنگین انجام ندهید؛

شغل و فعالیتی که طی روز انجام می‌دهید ممکن است طاقت‌فرسا باشد و خطرات زیادی را در خصوص باروری برای شما به‌همراه داشته باشد. بلند کردن وسیله‌های سنگین، ایستادن به‌صورت طولانی مدت و خم شدن منجر به اختلالات قاعدگی، مشکلات در باروری و سقط جنین خواهد شد.

قبل از بارداری
عئم انجام فعالیت‌های سنگین

روز بیست و هشتم، از انجام سرگرمی‌های پرریسک دوری کنید؛

گاهی ممکن است انجام برخی سرگرمی طی دورانی که قصد بارداری دارید، برای شما خطرناک باشد. به‌طور مثال سوارکاری یکی از مواردی است که احتمال دارد خطراتی را برای شما به‌همراه داشته باشد و باعث پاره شدن جفت شود.

روز بیست و نهم، بیمه خود را بررسی کنید؛

بیمه خود را بررسی کنید و اقدامات لازم را برای تمدید انجام دهید تا در مواقع بارداری با مشکلی مواجه نشوید.

روز سی‌ام، با شریک جنسی خود ارتباط برقرار کنید.

بسیاری از زوجین در چرخه اول بارداری خود ممکن است موفق به بارداری شوند؛ اما مشاهده علائم مثبت ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. برای شروع یک دوره جدید از زندگی خود باید به همسرتان صادق باشید، در این روزها بیشتر با یکدیگر گفتگو کنید و در خصوص نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که برای فرزند خود دارید، صحبت کنید.

هر یک از مواردی که برای شما ذکر کردیم برای اقدامات قبل از بارداری بسیار مهم است و می‌تواند در یک بارداری موفق و بی‌خطر تاثیر زیادی داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *