تمام مراحل زایمان طبیعی

با تمامی مراحل زایمان طبیعی آشنا شوید

قطعا هر مادر بارداری دوست دارد، بداند زایمان چه مراحلی دارد و چه اتفاقاتی رخ می‌دهد تا بتوانند نگرانی و استرس‌های بیهوده خود را برطرف کنند. ما در این مقاله برای خانم‌هایی که قصد زایمان به‌روش طبیعی دارند، اطلاعاتی را آورده‌ایم تا با مراحل از زایمان طبیعی آشنا شوند.

خانم‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که روند و میزان سختی یا آسانی زایمان در هر فردی متفاوت است. بهتر است از همان ابتدای بارداری تحت نظر متخصص زنان قرار داشته باشند تا هنگام بروز مشکلی از قبیل حاملگی خارج از رحم بتوانند اقدامات لازم و فوری را انجام دهند.

همچنین آنها با روند کلی زایمان به خوبی آشنا هستند و می‌توانند شما را کاملا آگاه کنند.

زایمان طبیعی
تمامی مراحل زایمان طبیعی

مرحله اول زایمان طبیعی

اولین مرحله زایمان طبیعی زمانی شروع می‌شود که انقباضات رحم را احساس کنید. این انقباضات منجر به باز شدن یا گشاد شدن دهانه رحم و همچنین نرم شدن، کوتاه یا نازک‌تر شدن آن می‌شود.

این تغییرات به این جهت است که نوزاد در کانال تولد قرار بگیرد. این مرحله یعنی مرحله اول، به‌عنوان طولانی‌ترین قسمت زایمان محسوب می‌شود. مرحله اول، به دو مرحله یعنی زایمان اولیه و زایمان فعال تقسیم می‌شود.

زایمان اولیه

در زایمان اولیه دهانه رحم باز می‌شود. در این مرحله انقباضات ملایم و نامنظم احساس خواهد شد. زمانی که دهانه رحم باز می‌شود ممکن است ترشحات به‌رنگ صورتی یا کمی خونی از واژن خود مشاهده کنید. این ترشحات پلاگین مخاط است که دهانه رحم را طی بارداری مسدود می‌کند.

زایمان اولیه تا چه مدت طول می‌کشد

این مرحله از زایمان را نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد. معمولا خانم‌های بارداری که تجربه اول زایمان را دارند، می‌دانند که این بخش به‌طور متوسط از چند ساعت تا چند روز به‌طول می‌انجامد. اما برای زایمان‌های بعدی این مدت‌زمان کمتر خواهد شد.

مراحل ابتدایی در اغلب مواقع آنقدر شدید و دردناک نیست؛ بنابراین، سعی کنید طی این مدت آرام باشید. در این مرحله از زایمان باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • آرام قدم بزنید.
  • دوش بگیرید یا به حمام بروید.
  • به یک موسیقی ملایم و آرام گوش دهید.
  • تکنیک‌های تنفس صحیح و آرامش را که در کلاس‌های آموزشی آموخته‌اید، در این لحظات پیاده کنید.

در صورتی که دچار خونریزی شدید و قابل توجهی شده‌اید، حتما باید به بیمارستان جهت ادامه روند زایمان مراجعه کنید.

زایمان فعال

در این مرحله، روند زایمان جدی‌تر می‌شود. در حین زایمان فعال، دهانه رحم به‌اندازه ۶ تا ۱۰ سانتی‌متر باز می‌شود. انقباضات در این مرحله قوی‌تر، درمدت کوتاه‌تر و منظم خواهد شد.

همچنین ممکن است در پاها نیز احساس گرفتگی وجود داشته باشد و حالت تهوع داشته باشید. اگر به این مرحله از زایمان رسیده‌اید و هنوز به بیمارستان مراجعه نکردید، دیگر وقت آن است که به بیمارستان مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید از تیم درمان خود بخواهید که بی‌دردی یا مسکن را برای شما تزریق کنند. در واقع در هر مرحله از زایمان تنها خود شما هستید که تشخیص می‌دهید که نیاز به مُسکن دارید یا خیر.

مدت‌زمان این مرحله از زایمان

زایمان فعال معمولا بین ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. دهانه رحم در زایمان فعال هر یک ساعت یک‌بار تقریبا یک سانتی‌متر باز می‌شود. در این مرحله باید تکنیک‌های تنفس صحیح را به کار بگیرید و از تیم مراقبتی خود بخواهید که به شما کمک کنند تا اقدامات صحیحی را که منجر به تسهیل زایمان می‌شود، برای شما بیان کنند.

در مرحله زایمان فعال باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قرار گرفتن روی یک توپ بزرگ پلاستیکی
  • دوش آب گرم
  • پیاده‌روی و تنفس صحیح
  • ماساژ ملایم بین انقباضات

گاهی ممکن است به‌دلیل عدم پیشرفت در روند زایمان، نیاز به سزارین داشته باشید. از آنجایی که نباید قبل از زایمان سزارین به علت بیهوشی غذایی خورده باشید، در این مدت به شما از دادن غذاهای سنگین خودداری می‌کنند. به‌طور مثال مایعات مانند آب، آبمیوه یا بستنی به شما داده می‌شود.

مراحل زایمان طبیعی
زایمان فعال

آخرین قسمت مرحله زایمان فعال

به مرحله آخر زایمان فعال، انتقال می‌گویند که می‌تواند بسیار دردناک و شدید باشد. انقباضات در فواصل بسیار کم، در واقع هر ۶۰ تا ۹۰ ثانیه ایجاد می‌شود. در این مرحله در پایین کمر و روده خود فشار را احساس خواهید کرد.

اگر به فشار بیشتر نیاز دارید، به تیم مراقبتی خود بگویید. گاهی ممکن است خانم‌های باردار در حالی که دهانه رحم به‌اندازه کافی باز نیست، فشار بیاورند که در این مواقع تیم مراقبتی این اجازه را به آنها نخواهد داد؛ چراکه، فشار دادن زیاد می‌تواند منجر به خستگی مادر و تورم دهانه رحم خواهد شد. در نهایت زایمان را به تاخیر خواهد انداخت.

هماهنگ با انقباضات خود تنفس عمیق بکشید، مرحله انتقال معمولا بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه طول خواهد کشید.

مرحله دوم زایمان طبیعی

در این مرحله دیگر وقت تولد کودک شماست.

مدت زمان این مرحله

این مرحله ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. مادرانی که زایمان اول خود را تجربه می‌کنند یا بی‌دردی اپیدورال دریافت کرده‌اند، ممکن است به زمان زیادی نیاز داشته باشند.

در این مرحله مادر باید فشار وارد کند. بهترین متخصص زنان در کرج به شما خواهد گفت چه زمانی باید فشار وارد کنید، هنگام وارد کردن فشار حالت‌های مختلف را امتحان کنید. به‌طور مثال در حالت نشسته یا چمباتمه زدن و حتی روی دست و زانو قرار بگیرید تا بهترین موقعیتی را که راحت هستید، انتخاب کنید.

گاهی ممکن است از شما خواسته شود که هیچ فشاری را وارد نکنید تا بافت واژن کشیده شود و دچار پارگی نشود. زمانی که سر کودک خارج شود، قسمت‌های دیگر بدن او نیز به دنبال آن فورا بیرون خواهد آمد، پس از تولد بند ناف توسط پزشک بریده خواهد شد.

مراحل زایمان طبیعی
مرحله دوم زایمان طبیعی

مرحله سوم زایمان طبیعی

پس از تولد کودک‌تان احساس خیلی راحتی خواهید داشت. در این لحظه نوزاد خود را در بغل می‌گیرید. در واقع در این مرحله جفت خارج خواهد شد.

مدت‌زمان خارج شدن جفت

جفت معمولا طی مدت ۵ تا ۳۰ دقیقه خارج می‌شود؛ اما به‌طور کلی این مرحله از زایمان یک ساعت طول خواهد کشید.

بهتر است در این مرحله آرامش داشته باشید و به کودک خود شیر بدهید. ممکن است انقباضات کمی را احساس کنید. در فاصله‌های کمی انقباضات ایجاد می‌شود و درد کمی وجود خواهد داشت. برای یادگیری چگونگی کنترل دردهای زایمان اینجا کلیک کنید.

از شما خواسته می‌شود که برای خارج شدن جفت، بار دیگر فشار بیاورید یا زور بزنید. در این مرحله امکان دارد به شما داروهایی داده شود تا خونریزی کمی قبل و بعد از خارج شدن جفت داشته باشید.

پس از خارج شدن جفت، رحم منقبض می‌شود تا به‌اندازه طبیعی خود برگردد. همچنین شما را ماساژ می‌دهند تا مطمئن شوند که رحم منقبض شده است. در صورتی که پارگی در ناحیه پرینه یا واژن ایجاد شده باشد با تزریق بی‌حسی، ترمیم را با ظرافت تمام انجام می‌دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *