درمان بی اختیاری ادرار در خانم‌ها

بی اختیاری ادرار در خانم ها

منظور از بی اختیاری ادرار از دست دادن کنترل مثانه است. این مشکل در خانم‌های جوان به دو نوع تقسیم می‌شود، که شامل بی اختیاری استرسی و فوریتی است، که به این حالت بی اختیاری بیش فعال نیز می‌گویند.

طبق آمارهایی که در این خصوص انجام شده است، این عارضه در خانم‌ها بیش از آقایان مشاهده می‌شود. چنین آماری می‌تواند به دلیل بارداری، زایمان و یائسگی در بانوان باشد.

آشنایی با بی اختیاری ادرار

همانطور که گفته شد بی اختیاری ادرار، از دست دادن کنترل مثانه یا نشت ادرار است. ادرار توسط کلیه‌ها ساخته شده و به مثانه وارد می‌شود. ماهیچه مثانه به‌گونه‌ای است، که اگر نیاز به دفع داشته باشد، این اندام سفت یا منقبض می‌شود.

ادرار از طریق لوله‌ای به نام مجاری ادرار از مثانه خارج می‌شود. همزمان که دفع ادرار انجام می‌گیرد، عضلات اسفنکتر اطراف مجرای ادراری شل می‌شود تا ادرار از بدن خارج شود.

بی اختیاری ادرار زمانی رخ می‌دهد، که عضلات مثانه به‌طور ناگهانی سفت می‌شود و به همین جهت عضلات اسفنکتر قدرت کافی جهت بستن مجرای ادرار ندارند. این امر سبب می‌شود، فرد نیاز شدید به ادرار کردن داشته باشد یا قادر به کنترل خود نباشد.

همچنین فشار ناشی از خندیدن، عطسه یا ورزش کردن می‌تواند منجر به نشت ادرار شود. به‌طور کلی اگر مشکلی در عصب مثانه نیز ایجاد شده باشد، می‌تواند باعث بی اختیاری ادراری شود.

بی اختیاری ادرار در خانم‌ها
بی اختیاری ادرار در خانم‌ها

چه افرادی دچار بی اختیاری ادرار می‌شوند؟

بی اختیاری ادرار در بانوان دو برابر آقایان رخ می‌دهد. این عارضه به‌دلیل مشکلاتی از قبیل بارداری، زایمان و یائسگی می‌تواند بر مثانه، مجرای ادرار و سایر عضلات تاثیر بگذارد.

این مشکل در هر سنی ممکن است ایجاد شود؛ اما در افراد مسن بیشتر مشاهده شده است؛ چراکه به‌دلیل تغییرات هورمونی در یائسگی ایجاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که از هر ۱۰ خانم ۴ نفر از افرادی که بالای ۶۵ سال، دچار بی اختیاری ادرار هستند.

آشنایی با انواع بی اختیاری ادرار در خانم‌های جوان

دو نوع متداول بی اختیاری ادرار در خانم‌ها وجود دارد که به شرح زیر است:

بی اختیاری استرس

بی اختیاری استرسی که بسیار شایع است، می‌تواند به دو صورت ایجاد شود. در برخی از افراد به‌دلیل ضعیف بودن عضلات لگن، مثانه و مجاری ادراری تحت فشار قرار دارند.

همچنین در نوع دیگر هنگام انجام کارهای ساده مانند سرفه، عطسه یا خندیدن منجر به نشت ادرار می‌شود. علاوه بر این حرکات ناگهانی و فعالیت بدنی می‌تواند منجر به نشت ادرار شود.

بی اختیاری اضطراری

این نوع بی اختیاری ادرار یا نشت ادرار پس از تمایل شدید به ادرار کردن ایجاد می‌شود و قبل از رسیدن به دستشویی چنین اتفاقی رخ خواهد داد. این دسته از افراد در طی روز ممکن است بارها و بارها نیاز به دستشویی داشته باشند.

به بی اختیاری اضطراری گاهی مثانه بیش فعال گفته می‌شود. این نوع بی اختیاری در افراد مسن بیشتر مشاهده شده است. گاهی بسیاری از خانم‌ها هر دو نوع استرسی و اضطرابی را باهم تجربه می‌کنند.

علائم بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار خود به تنهایی بیماری نیست؛ در واقع نشانه از یک بیماری دیگر است. معمولا زمانی که عضلات کف لگن ضعیف می‌شود، چنین اتفاقی رخ می‌دهد. برخی از افراد علاوه بر بی اختیاری علائم دیگری نیز دارند که به شرح زیر است:

  • فشار یا اسپاسم در ناحیه لگن که منجر به تمایل شدید به ادرار می‌شود.
  • رفتن به سرویس بهداشتی بیش از ۸ بار در روز
  • ادرار کردن هنگام خواب
علت بی اختیاری ادرار در خانم‌ها
علائم بی اختیاری ادرار

چه عواملی منجر به بی اختیاری ادرار می‌شود؟

بی اختیاری ادرار معمولا به‌دلیل مشکلاتی که در عضلات و عصب ایجاد می‌شود، می‌تواند در دفع ادرار اختلالاتی را ایجاد کند. برخی از مشکلات مربوط به خانم‌ها مانند بارداری، زایمان و یائسگی منجر به مشکلاتی در عضلات و عصب می‌شود.

سایر دلایلی که منجر به بی اختیاری ادرار می‌شود شامل موارد زیر است:

اضافه وزن

زمانی که دچار اضافه وزن باشید، به مثانه فشار وارد می‌شود و به‌مرور زمان عضله مثانه را ضعیف می‌کند.

یبوست

افرادی که دچار یبوست مزمن هستند، فشار حرکات روده می‌تواند بر عضلات مثانه و لگن فشار وارد کند، در نهایت منجر به بی اختیاری ادرار خواهد شد.

آسیب عصبی

زمانی که عصب دچار آسیب‌دیدگی شده باشد، با سیگنال‌های اشتباهی که به مثانه می‌فرستد منجر به بی اختیاری ادرار می‌شود. عواملی همچون دیابت و مولتیپل اسکلروزیس می‌تواند باعث آسیب به عصب مثانه شود.

جراحی

هر عمل جراحی که در اندام‌های تولیدمثل خانم مانند خارج کردن رحم انجام گیرد، می‌تواند به عضلات لگن آسیب وارد کند.

مصرف برخی از داروهای خاص

گاهی مصرف برخی از داروهای خاص، عارضه‎هایی را به‌همراه دارد که با قطع مصرف دارو بی اختیاری برطرف خواهد شد.

درمان بی اختیاری ادرار در خانم‌ها
مصرف برخی از داروهای خاص

کافئین

نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند، منجر به پرشدن سریع مثانه می‌شود و در نهایت باعث نشت ادرار از مثانه خواهد شد. زمانی که نوشیدنی‌های کافئین‌دار کمتر مصرف کنید، این مشکل برطرف خواهد شد.

عفونت

عفونت‌های دستگاه ادراری و مثانه منجر به بی اختیاری ادرار می‌شود که با درمان عفونت چنین مشکلی نیز برطرف خواهد شد.

با مراجعه به بهترین متخصص زنان در کرج می‌توانید عفونت‌های مربوط به اندام‌های تولیدمثل مانند درمان عفونت واژن یا درمان عفونت دستگاه ادراری توسط پزشک آغاز کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *