نکات مراقبت های لازم بعد از رابطه جنسی

چند نکته مهم که باید پس از رابطه جنسی رعایت شود

نکات بهداشتی پس از رابطه جنسی هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که به موارد مهم در این زمینه توجه شود، از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری خواهد شد. متاسفانه تعداد کمی از خانم‌ها با نکات بهداشتی پس از رابطه جنسی آشنا هستند.

از آنجایی که رعایت نکات بهداشتی پس از رابطه جنسی بسیار حائز اهمیت است، ما قصد داریم در این مقاله به نکات مهم در این رابطه بپردازیم.

نکات مهم بهداشتی پس از رابطه جنسی

در ادامه مقاله چندین موارد مهم را برای شما ذکر خواهیم کرد:

خودتان را بشویید

لازم نیست بلافاصله از رختخواب به حمام بروید و کاملا خودتان را بشویید؛ اما، تمیز کردن دستگاه تناسلی پس از رابطه جنسی نکته مهمی است که باید برای جلوگیری از انواع عفونت‌ها، مانند عفونت مجاری ادراری توجه داشته باشید. اطراف واژن با آب گرم بشویید، می‌توانید از صابون‌های ملایم نیز استفاده کنید، اما اگر دچار حساسیت پوستی هستید، تنها آب گرم کافی است.

خودتان را بشویید
خودتان را بشویید

دوش واژینال نداشته باشید

زمانی که صحبت از شستشو می‌شود، خانم‌ها تصور می‌کنند باید پس از رابطه جنسی داخل واژن را شستشو دهند؛ اما، این تصور غلطی است. در حقیقت با شستشوی داخل واژن احتمال ابتلا به عفونت افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه، در واژن هم باکتری‌های مضر و هم مفید وجود دارد، در صورتی که تعادل آنها برهم بریزد و با شستشوی نادرست باکتری‌های مفید از بین برده شود، خطر ابتلا به عفونت افزایش خواهد یافت.

در نهایت خانم‌ها به این نکته توجه کنند که تنها باید اطراف دستگاه تناسلی خود را بشویند نه داخل واژن.

به سرویس بهداشتی بروید

هنگام رابطه جنسی باکتری‌ها می‌توانند به مجرای ادرار، در واقع لوله‌ای که ادرار را از بدن خارج می‌کند، وارد شود. چنین حالتی می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد. زمانی که ادرار می‌کنید، از هرگونه مشکلات احتمالی جلوگیری خواهد شد. به همین جهت توصیه می‌شود که خانم‌ها پس از رابطه جنسی حتما به سرویس بهداشتی بروند.

هنگامی که می‌خواهید خود را پاک کنید، به این نکته توجه داشته باشید که خود را از جلو به عقب پاک یا خشک کنید تا از وارد شدن باکتری به واژن جلوگیری شود.

یک لیوان آب بنوشید

یک ایده خوبی برای اینکه تنبلی برای رفتن به سرویس بهداشتی کنار بگذارید، این است که قبل از شروع رابطه جنسی آب بنوشید. زمانی که مایعات مصرف کنید، قطعا تمایل شما جهت رفتن به سرویس بهداشتی پس از رابطه جنسی بیشتر خواهد شد. در نهایت این روند منجر به آن می‌شود که هرگونه باکتری به واسطه ادرار کردن از مجرای ادراری خارج شود.

لباس‌های نازک بپوشید

قسمت‌های گرم و عرق کرده جای خوبی برای رشد باکتری و قارچ‌ها هستند. به همین جهت می‌بایست لباس زیر و لباس‌هایی را بپوشید که هوا به داخل راه داشته باشد. خانم‌ها باید از پوشیدن جوراب شلواری یا لباس زیر خیلی تنگ خودداری کنند. لباس‌های پنبه‌ای گزینه مناسبی هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها است.

در لباس‌های پنبه‌ای هوا رد و بدل می‌شود و رطوبت را جذب نمی‌کنند.

دست‌های خود را بشویید

شستن دست‌ها برای جلوگیری از ایجاد عفونت بسیار نکته مهمی است. همچنین پس از رابطه جنسی شستن دستان خود را فراموش نکنید.

دست‌های خود را بشویید

مراقبت عفونت‌های قارچی باشید

شریک جنسی شما ممکن است در حین رابطه جنسی، عفونت‌های قارچی را از عقب به جلو وارد کند؛ بنابراین، اگر هر زمان علائمی مانند خارش، سوزش، ترشحات سفید رنگ و ضخیم از واژن مشاهده کردید جهت درمان عفونت واژن به بهترین متخصص زنان در کرج مراجعه کنید.

متخصص زنان علاوه بر درمان مشکلات مرتبط به زنان، اعمال زیبایی از جمله لابیاپلاستی را انجام می‌دهد که می‌تواند در افزایش کیفیت رابطه جنسی موثر باشد.

آزمایش‌های لازم را انجام دهید

اگر از نظر رابطه جنسی فعال هستید، توصیه می‌شود که آزمایش STD را انجام دهید. در اغلب مواقع این عفونت‌ها هیچ علائمی ندارند، به همین جهت انجام آزمایش تنها راهی است که می‌توانید به‌طور قطعی متوجه این بیماری شوید. گاهی ممکن است فرد علائمی مانند ترشح، درد، زخم یا توده‌هایی را در اطراف اندام تناسلی خود مشاهده کند.

در بارداری بیشتر مراقبت کنید

رابطه جنسی در بارداری معمولا خطری ندارد؛ اما، احتمال ابتلا به عفونت‌هایی مانند UTI بیشتر می‌شود. به همین جهت باید به نکات بهداشتی ذکر شده مانند رفتن به سرویس بهداشتی پس از رابطه جنسی، شستن دستگاه تناسلی و… در این دوران بیش از پیش اهمیت بدهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *