علائم مسمومیت بارداری و راهکارهای درمانی

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی یکی از عارضه‌های بارداری است که با فشار خون بالا، آسیب به قسمت‌هایی از بدن مانند کبد و کلیه‌ها مشخص می‌شود. بارداری در خانم‌ها تغییرات زیادی ایجاد می‌کند، گاه این تغییرات ایجاد شده می‌تواند مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند.

در صورتی که مسمومیت بارداری در خانم‌ها درمان نشود، می‌تواند به دنبال آن خطرات جدی ایجاد شود. اگر مبتلا به این عارضه باشید، مهم‌ترین اقدام و درمانی که باید برای شما انجام گیرد، زایمان کودک است. حتی پس از زایمان نیز مدتی زمان لازم است که حال مادر بهبود یابد.

از آنجایی که مسمومیت در بارداری مشکل بسیار مهمی است، باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا با آگاهی بالا اقدامات لازم را انجام دهید.

علائم مسمومیت بارداری و راهکارهای درمانی

مسمومیت بارداری چه علائمی دارد؟

این بیماری گاهی بدون علائم در خانم‌های باردار ایجاد می‌شود. افزایش فشار خون ممکن است به آرامی ایجاد شود یا شروع ناگهانی داشته باشد. کنترل فشار خون در بارداری یکی از نکاتی مهمی است که باید در بارداری کنترل شود، زیرا اولین نشانه مسمومیت بارداری، افزایش فشار خون است.

فشار خون بیش از ۱۴ اگر در دو نوبت با فاصله زمانی ۴ ساعت ثبت شود، غیر طبیعی است. سایر علائمی که از این بیماری وجود دارد به شرح زیر است:

• پروتئین اضافی در ادرار (پروتئینوری) یا مشکلات کلیوی
  • سردردهای شدید
  • تغییرات بینایی، از دست دادن موقتی بیماری، تاری دید یا حساسیت به نور
  • احساس درد در بالای شکم زیر دنده راست
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کاهش دفع ادرار
  • کاهش سطح پلاکت در خون (ترومبوسیتوپنی)
  • اختلال در عملکرد کبد
  • تنگی نفس به‌دلیل وجود مایع در ریه‌ها
  • افزایش وزن و تورم ناگهانی به ویژه در صورت و دست

این نکته را در نظر داشته باشید که این علائم ممکن است در بارداری‌ها طبیعی و بدون مشکل نیز وجود داشته باشد؛ بنابراین، برای تشخیص این بیماری و بررسی‌های کامل در بارداری باید به بهترین متخصص زنان در کرج مراجعه کنید.

متخصص زنان علاوه بر مراقبت‌های بارداری، اقدامات زیبایی از جمله لابیاپلاستی و تزریق چربی به واژن را با بهترین تجهیزات انجام می‌دهد.

علت ایجاد مسمومیت در بارداری چیست؟

عوامل مختلفی می‌تواند منجر به پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری شود. کارشناسان معتقدند که این عارضه از جفت شروع می‌شود، در واقع اندامی که جنین در تمامی طول بارداری توسط آن تغذیه می‌کند. در اوایل بارداری رگ‌های خونی جدید ایجاد می‌شوند و تکامل می‌یابند تا خون به جنین برسد.

در خانم‌هایی که مبتلا به مسمومیت بارداری می‌شوند، رگ‌های خونی به درستی تکامل نیافته‌اند و عملکرد خوبی ندارند. در واقع این رگ‌ها باریک‌تر از رگ‌های خونی طبیعی هستند و واکنش متفاوتی نسبت به هورمون‌ها دارند. در نهایت منجر به محدود شدن جریان خون می‌شود.

علت ایجاد چنین اختلالاتی می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر باشد:

• جریان خون ناکافی به رحم
  • وجود ژن‌های خاص
  • ایجاد مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن
  • آسیب به رگ‌های خونی
علت ایجاد مسمومیت در بارداری

سایر اختلالات فشار خون در بارداری

فشار خون در بارداری تنها به‌دلیل مسمومیت بارداری ایجاد نمی‌شود. پره اکلامپسی به عنوان یکی از چهار علل ایجاد فشار خون بالاست که در بارداری رخ می‌دهد. سایر اختلالات به شرح زیر است:

فشار خون بارداری

این دسته از خانم‌ها در بارداری دچار فشار خون بالا می‌شوند؛ اما، مشکلاتی دیگر اعم از پروتئین اضافی و سایر آسیب‌ها دیگر وجود ندارد. تنها تعداد کمی افراد ممکن است دچار مسمومیت بارداری شوند.

فشار خون بالای مزمن

منظور از این نوع فشار خون این است که این عارضه قبل از بارداری وجود داشته باشد یا قبل از ۲۰ هفته در بارداری ایجاد شده است. اما، از آنجایی که علائمی ندارد، نمی‌توان زمان مشخصی برای تعیین زمان شروع آن در نظر گرفت.

فشار خون بالای مزمن همراه با پره اکلامپسی

این وضعیت در خانم‌هایی ایجاد می‌شود که قبل از بارداری دچار فشار خون بالا بوده‌اند؛ اما در بارداری با عارضه‌های دیگر از جمله پروتئین در ادرار همراه خواهند شد.

با عوامل خطرساز در ایجاد مسمومیت در بارداری آشنا شوید

عواملی که احتمال ایجاد این عارضه را در خانم‌ها افزایش می‌دهد به شرح زیر است:

• سابقه پره اکلامپسی (شخصی یا خانوادگی)
  • بارداری اول
  • سن (در خانم‌های بسیار جوان یا بالای ۳۵ سال)
  • افزایش وزن
  • بارداری چند قلو
  • فاصله بین بارداری (فاصله کمتر از ۲ سال یا بیش از ۱۰ سال)
  • بیماری زمینه‌ای مانند فشارخون بالا، میگرن، دیابت نوع ۱ و نوع ۲، بیماری کلیوی و…
  • لقاح آزمایشگاهی
علائم مسمومیت بارداری

عارضه‌های ناشی از مسمومیت بارداری

هرچه مسمومیت در بارداری شدیدتر باشد و زودتر در بارداری رخ دهد، در صورت عدم درمان می‌تواند خطرات جدی‌تری را برای مادر و کودک به همراه داشته باشد. به‌طور کلی عارضه‌های احتمالی که از این بیماری وجود دارد به شرح زیر است:

• مشکلاتی در خونریزی به‌دلیل سطح پایین پلاکت خون
  • جدا شدن جفت از دیواره رحم
  • آسیب به کبد
  • نارسایی کلیه
  • مشکلات ریوی

زمانی این عارضه برای کودکان مشکل ایجاد می‌کند که منجر به زایمان زودرس شود.

مسمومیت بارداری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص این عارضه در بارداری هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا فشار خون شما را اندازه‌گیری می‌کند، همچنین ادرار شما جهت اندازه‌گیری پروتئین نیز آزمایش می‌شود. برای بررسی وضعیت کودک از چنین راهکارهایی استفاده می‌کنند:

• سونوگرافی
  • تست ضربان قلب جنین
  • تست مشخصات بیوفیزیکی

درمان، به شدت مسمومیت بارداری و زمان بارداری شما بستگی خواهد داشت. حتی اگر مسمومیت خفیف باشد، جهت جلوگیری از بدتر شدن شرایط نیاز به درمان خواهید داشت.

درمان مسمومیت بارداری

در اغلب مواقع راهکاری که برای رفع این مشکل در نظر می‌گیرند، زایمان نوزاد است و پس از زایمان، از پیشرفت این بیماری جلوگیری می‌شود. در ادامه توضیحات کاملی در خصوص راهکارهایی که برای رفع این مشکل برای شما در نظر گرفته می‌شود را ذکر خواهیم کرد:

زایمان

اگر در ۳۷ هفتگی یا بیشتر هستید، پزشک ممکن است زایمان را به مادر پیشنهاد دهد. در این مرحله زایمان هیچ موردی ندارد؛ چراکه، نوزاد به اندازه کافی رشد کرده و نارس محسوب نمی‌شود.

اگر قبل از ۳۷ هفتگی دچار مسمومیت بارداری شده باشید، پزشک تصمیم دیگری برای زایمان شما در نظر خواهد گرفت. درمان را بر اساس سن بارداری و شدت بیماری به شما خواهد گفت.

درمان مسمومیت بارداری
تشخیص مسمومیت در بارداری

درمان‌های دیگری که برای مادران در نظر گرفته می‌شود:

در برخی از موارد ممکن است دارویی برای کاهش فشار خون به شما توصیه شود. داروهایی جهت جلوگیری از تشنج و عارضه‌های احتمالی دیگر برای جلوگیری از تشنج تجویز می‌شود. برخی از مادران می‌بایست در بیمارستان بستری شوند تا شرایط آنها تحت کنترل باشد.

اگر مبتلا به مسمومیت بارداری خفیف باشید، پزشک توصیه‌هایی در این باره برای شما خواهد داشت:

• طی این مدت می‌بایست بیشتر استراحت کنید.
  • داروهای کاهش فشار خون را مصرف کنید.
  • آزمایش خون و ادرار را طبق موعدی که پزشک مشخص کرده است، مصرف کنید.
  • جهت رشد سریع ریه‌های کودک، پزشک داروهای استروئیدی را تزریق خواهد کرد.

در اغلب مواقع خانم‌ها پس از زایمان به شرایط مطلوبی خواهند رسید. اما، باید تا زمانی که به فشار خون نرمال دست پیدا نکرده‌اند، همیشه فشار خون خود را بررسی کنند.

روش‌های جلوگیری از مسمومیت بارداری

هیچ روش مطمئن و دقیقی جهت جلوگیری از این عارضه وجود ندارد. با این وجود راهکارهایی جهت جلوگیری از این عارضه در نظر گرفته شده است که بی تاثیر نیست:

• به غذاهای خود نمک اضافه نکنید یا بسیار کم مصرف کنید.
  • روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
  • از غذاهای سرخ شده و فراوری شده خودداری کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • به‌طور منظم تمرینات ورزشی را انجام دهید.
  • از نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های الکل دار خودداری کنید.