اطلاعاتی در خصوص عفونت قارچی واژینال

عفونت مخمر نوعی عفونت قارچی‌ واژینال است که ممکن است بسیاری از خانم‌ها در طول زندگیشان تجربه کرده باشند. نام دیگر این عفونت واژینال، کاندیدیازیس است که می‌تواند منجر به سوزش، ترشحات و خارش شدید شود.

داروها و درمان‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توان به‌راحتی این بیماری را درمان کرد. چنانچه در یک سال، بیش از سه الی چهار بار دچار چنین مشکلی شوید، ممکن است درمان‌های بیشتر و بررسی‌های دقیق‌تری در نظر گرفته شود. در ادامه در این خصوص اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آشنایی با علائم عفونت قارچی یا مخمر

عفونت‌های واژینالی چند نوع هستند که هرکدام از آنها می‌تواند نشانه‌های متفاوتی داشته باشد، با آگاهی از نشانه‌های عفونت مخمر واژن می‌توانید به‌راحتی وجود آن را در خود تشخیص دهید. علائم این عفونت شامل موارد زیر است:

• خارش واژن
  • التهاب یا تورم در اطراف واژن
  • احساس سوزش هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • قرمزی
  • ترشحات سفید- خاکستری یا پنیری شکل

شدت هریک از علائم ذکر شده، می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد.

درمان عفونت قارچی واژینال
آشنایی با عفونت قارچی

چه عواملی منجر به عفونت قارچی واژن می‌شود؟

وجود باکتری تا حدی در قسمت واژن لازم و ضروری است. در صورتی که عدم تعادل در سیستم بدنی ایجاد شود، باکتری‌ها دیگر به‌صورت موثر فعالیت نخواهند کرد. به‌طور کلی عواملی که منجر به ایجاد این عفونت در بدن می‌شود، به شرح زیر است:

• آنتی‌بیوتیک (میزان باکتری‌های مفید لاکتوباسیلوس را در واژن کاهش می‌دهد)
  • عدم تعادل هورمونی
  • دیابت کنترل نشده
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • کمبود خواب
  • استرس

در اغلب مواقع ایجاد این عفونت‌ها در خانم‌ها، به‌راحتی قابل درمان است.

چه عواملی خطر ابتلا به عفونت و مخمر واژینالی را افزایش می‌دهد؟

وجود برخی از عوامل می‌تواند شدت عفونت یا خطر ابتلا به عفونت مخمر واژینال را در خانم‌ها افزایش دهد، در ادامه تمامی موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

مصرف آنتی‌بیوتیک

عفونت مخمر واژن در خانم‌هایی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، بسیار مشاهده شده است. در واقع با مصرف آنتی‌بیوتک بسیاری از باکتری‌های مفید از بین می‌رود و منجر به ایجاد عفونت در واژن می‌شود.

لابیاهای بزرگ

گاهی بزرگی لابیا منجر به ایجاد عفونت می‌شود که یکی از راهکارهای درمانی آن انجام عمل لابیاپلاستی است.

افزایش سطح استروژن

عفونت مخمر در خانم‌هایی که سطح بالایی از استروژن را دارند، بسیار شایع است. به‌عنوان مثال خانم‌های باردار و افرادی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند یا هورمون درمانی با استروژن انجام می‌دهند، در خطر ابتلا به این نوع عفونت هستند.

دیابت کنترل نشده

افرادی که دیابت خود را درمان و کنترل نمی‎کنند، بیش از افرادی با دیابت کنترل شده، در معرض خطر عفونت واژینال هستند.

اختلال در سیستم ایمنی

خانم‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به عنوان مثال افرادی که داروهایی مانند کورتون مصرف می‌کنند یا مبتلا به عفونت HIV هستند، بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به این نوع عفونت واژینال خواهند بود.

عفونت قارچی واژینال
عفونت و مخمر واژینالی

عفونت قارچی چگونه توسط پزشک تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص این نوع عفونت توسط پزشک بسیار آسان است. بهترین متخصص زنان در کرج در خصوص سابقه بیماری و علائم شما سوال خواهد کرد، همچنین ممکن است از شما در رابطه با بیماری STI سوالاتی بپرسند.

در مرحله بعدی معاینات واژن توسط پزشک صورت می‌گیرد و در صورت نیاز نمونه‌ای از عفونت ایجاد شده را در واژن به آزمایشگاه برای تشخیص دقیق می‌فرستند. معمولا نمونه‌های آزمایشگاهی برای افرادی انجام می‌شود که در سال چندین‌بار دچار چنین عفونت‌هایی می‌شوند.

نکاتی جهت جلوگیری از ایجاد عفونت واژن

با دقت به برخی از نکات ساده می‌توان تا حد زیادی از ایجاد عفونت واژینال جلوگیری کرد، در ادامه هریک از موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

• لباس زیر نخی و راحت بپوشید.
  • از پوشیدن لباس زیر تنگ یا جوراب شلواری خودداری کنید.
  • لباس زیر مرطوب استفاده نکنید و در صورت وجود رطوبت فورا لباس خود را عوض کنید.
  • در صورت غیرضروری بودن آنتی‌بیوتیک، از مصرف آن خودداری کنید.
  • از دوش یا وان بسیار گرم استفاده نکنید.
  • از محصولات بهداشتی و آرایشی مانند اسپری زدن به قسمت واژن خودداری کنید.
  • واژن خود را مکررا شستشو ندهید؛ چراکه ممکن است منجر به از بین رفتن باکتری‌های مفید و در نهایت ایجاد عفونت واژینال شود.

درمان خانگی عفونت مخمر واژن

در اغلب مواقع اگر عفونت‌های واژن حاد نباشد و آگاهی کاملی در این زمینه داشته باشید با چندین راهکارهای خانگی به‌راحتی می‌توانید چنین عفونت‌هایی را درمان کنید:

• ·استفاده از روغن نارگیل
  • استفاده از محصولات درخت چای (روغن یا کرم)
  • سیر
  • شیاف واژنی اسید بوریک
  • مصرف ماست

این نکته را به یاد داشته باشید که باید قبل از استفاده هرگونه روغن یا کرم، واژن خود را به‌طور کامل تمیز کنید.

کلام آخر

عفونت واژینال، یکی از مشکلات شایع اما بی‌خطر در بین خانم‌هاست که اغلب با راهکارهای ساده قابل درمان خواهد بود. انواع متفاوتی از عفونت واژن وجود دارد، که هریک از آنها به‌دلایل متفاوت و با علائم مختلفی همراه است.

با در نظر گرفتن چند نکته ساده و رعایت مسائل بهداشتی می‌توان تا حد زیادی از ایجاد این عفونت پیشگیری کرده و در صورت بروز عفونت با راهکارهای خانگی این مشکل را برطرف کرد.