عفونت واژن

عفونت واژن چه علائمی‌ دارد

عفونت واژن یا واژینیت به بیماری‌های مختلفی گفته می‌شود که باعث ایجاد عفونت یا التهاب واژن خواهد شد.

عفونت واژن می‌تواند به دلایل متفاوتی در افراد ایجاد شود و بیماری نسبتا رایجی است و ممکن است در هر زمانی رخ دهد؛ اما، طی مدت سال‌های باروری یا تا اوایل ۴۰ سالگی بیشتر مشاهده می‌شود.

ممکن است بدون رابطه جنسی دچار عفونت واژن شوید، در واقع این نکته را در نظر داشته باشید که واژینیت مانند عفونت‌های مقاربتی (STI) نیست.

با این حال ممکن است گاهی برخی از فعالیت‌های جنسی در ایجاد عفونت واژن تاثیرگذار باشد.

علائم عفونت واژن

این عارضه ممکن است باعث ایجاد علائم قابل توجهی نشود. در صورتی که بیمار علائمی‌ داشته باشد، موارد احتمالی شامل موارد زیر است:

• خارش و سوزش واژن
  • احساس درد و ناراحتی در واژن
  • ملتهب شدن پوست یا تورم در اطراف واژن و فرج
  • تغییر در میزان ترشحات واژن
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • احساس درد در حین رابطه جنسی
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی

ممکن است فردی تنها یک یا چند مورد از علائم ذکر شده از عفونت واژن را داشته باشد. در صورتی که علائم ظرف چند روز برطرف نشد یا بدتر شد، حتما باید برای تشخیص و درمان به بهترین متخصص زنان کرج مراجعه کنید.

آشنایی با انواع عفونت‌ واژن

انواع عفونت‌های واژن علائم مختلفی دارند که می‌تواند تشخیص را برای شما سخت‌تر کند. هر نوع عفونت چند علائم به خصوصی دارد که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد:

واژینوز باکتریایی (BV)

این نوع از عفونت منجر به ترشحات نازک خاکستری مایل به سفید، زرد یا سبز رنگ می‌شود. این نوع از ترشحات می‌تواند بوی بدی داشته باشد که بعد از رابطه جنسی شدت بو بدتر خواهد شد. در این مواقع ممکن است بیمار خارش نداشته باشد.

عفونت‌های قارچی

این نوع عفونت معمولا شامل علائمی مانند خارش واژن و فرج، درد و سوزش می‌شود. همچنین ممکن است متوجه تورم در لابیا یا پوست قسمت بیرونی واژن شوید. ترشحات واژن در این بیماری سفید و توده‌ای است.

عفونت قارچی

تریکومونیازیس

این عفونت منجر به خارش و بوی بد واژن می‌شود. ترشحات به‌صورت کف‌دار و به رنگ زرد مایل به سبز است. همچنین افراد ممکن است متوجه تورم، تحریک و التهاب در واژن نیز بشوند.

از سایر علائم تریکومونیازیس می‌توان به درد هنگام رابطه جنسی، درد زیر شکم و سوزش و درد هنگام ادرار اشاره کرد.

واژینیت آتروفیک

این مورد عفونت نیست؛ اما، احتمال ابتلا به عفونت‌های واژن و UTI را افزایش می‌دهد. با وجود آتروفی واژن ممکن است علائمی را شاهد باشید که شبیه به سایر عفونت‌هاست، علائمی مانند:

• خارش واژن
  • سوزش
  • خشکی
  • تغییر در ترشحات

عفونت واژن چگونه درمان می‌شود؟

درمانی که برای این عارضه در نظر گرفته می‌شود بسته به عوامل ایجاد عفونت، متفاوت است. راهکارهای درمانی احتمالی که برای افراد در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر است:

• مترونیدازول یا کلیندامایسین برای درمان عفونت باکتریایی
  • کرم یا شیا‌ف‌های ضد قارچ برای درمان عفونت قارچی
  • قرص مترونیدازول یا تینیدازول برای درمان تریکومونیازیس
  • کرم یا قرص استروژن برای درمان خشکی واژن و سوزش همراه با واژینیت آتروفیک

متخصصین توصیه می‌کنند که از مواد محرک مانند صابون قوی یا معطر، تامپون یا پدهای معطر و دوش واژینال باید خودداری شود.

علت ایجاد عفونت واژن چیست

این عارضه زمانی ایجاد می‌شود، که عاملی در تعادل باکتری‌ها و قارچ‌ها در واژن تاثیر بگذارد. در ادامه علل شایع عفونت واژن را برای شما ذکر خواهیم کرد:

عفونت‌های باکتریایی

رشد بیش از حد باکتری‌های طبیعی در واژن می‌تواند باعث ایجاد این نوع از عفونت واژن شود. با وجود اینکه عفونت باکتریایی (BV) به عنوان یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته نمی‌شود، اما تماس جنسی منجر به رشد بیش از حد باکتری می‌شود و شانس ابتلا به این نوع از عفونت را افزایش می‌دهد.

عفونت‌های قارچی

این عارضه معمولا توسط قارچی به نام کاندیدا ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی می‌تواند تعداد باکتری‌های ضد قارچ را در واژن کاهش دهد و منجر به رشد بیش از حد قارچ‌ها شود از جمله:

• آنتی بیوتیک‌ها
  • تغییرات هورمونی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • استرس

تریکومونیازیس

انگل تک یاخته‌ای باعث ایجاد این نوع از عفونت واژن می‌شود. اکثر افراد با رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی بدون کاندوم به عفونت تریکومونیازیس مبتلا می‌شوند.

از سایر موارد احتمالی نادر که منجر به چنین عفونتی می‌شود، می‌توان به استفاده از حوله‌های مشترک، استخر، لباس‌های مرطوب و… اشاره کرد.

آتروفی واژن

این وضعیت معمولا پس از یائسگی ایجاد می‌شود؛ با این حال امکان ایجاد این عارضه زمان شیردهی یا هر زمان دیگری که کاهش استروژن را تجربه می‌کنید، رخ می‌دهد.

کاهش سطح هورمون باعث خشکی واژن می‌شود که التهاب واژن را به همراه دارد.

دوش واژینال

شستن واژن با مخلوطی از آب و سرکه، جوش شیرین، نمک یا سایر مواد ضدعفونی‌کننده راه مناسبی برای تمیز نگه داشتن واژن به نظر می‌رسد.

اما، حقیقتی که وجود دارد این است که ساختار واژن به‌طوری است که می‌تواند به راحتی خود را تمیز نگه دارد.

این حالت باکتری‌های سالم را در واژن کاهش می‌دهد و احتمال ایجاد عفونت واژن افزایش پیدا خواهد کرد.

استفاده از صابون، شستشوی بدن و عطر

شستن واژن با صابون و بدن یا اسپری کردن عطر می‌تواند PH طبیعی واژن را مختل کند. تنها باید واژن با آب معمولی شسته شود.

هر محصول یا عطری می‌تواند باکتری‌های سالم واژن را از بین ببرد و احتمال عفونت را افزایش دهد.

داروهای ضد بارداری اسپرم کش

این روش پیشگیری از بارداری که مستقیما در واژن قرار می‌دهید، می‌تواند منجر به تحریک و التهاب واژن شود و احتمال ایجاد عفونت را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: راه‌های جلوگیری از بارداری

پوشیدن لباس‌های تنگ

استفاده از لباس زیر تنگ که امکان رد و بدل شدن هوا را ندارد، می‌تواند باعث ایجاد رطوبت و جلوگیری از جریان هوا شود که در نهایت تحریک واژن را به همراه دارد و باعث تشدید عفونت خواهد شد.

مواد شوینده و نرم کننده

شوینده‌های معطر و نرم‌کننده لباس می‌تواند باعث تغییر PH واژن شود و زمینه ایجاد عفونت واژن را فراهم می‌کند.

عفونت واژن چه علائمی‌ دارد

علائم عفونت واژن

• خارش و سوزش واژن
  • احساس درد و ناراحتی در واژن
  • ملتهب شدن پوست یا تورم در اطراف واژن و فرج
  • تغییر در میزان ترشحات واژن
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • احساس درد در حین رابطه جنسی
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی

آشنایی با انواع عفونت‌ واژن

واژینوز باکتریایی (BV)

درمان عفونت واژن

واژینیت آتروفیک

• خارش واژن
  • سوزش
  • خشکی
  • تغییر در ترشحات

عفونت واژن چگونه درمان می‌شود؟

• مترونیدازول یا کلیندامایسین برای درمان عفونت باکتریایی
  • کرم یا شیا‌ف‌های ضد قارچ برای درمان عفونت قارچی
  • قرص مترونیدازول یا تینیدازول برای درمان تریکومونیازیس
  • کرم یا قرص استروژن برای درمان خشکی واژن و سوزش همراه با واژینیت آتروفیک

علت ایجاد عفونت واژن چیست

عفونت‌های باکتریایی

• آنتی بیوتیک‌ها
  • تغییرات هورمونی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • استرس

آتروفی واژن

کاهش سطح هورمون باعث خشکی واژن می‌شود که التهاب واژن را به همراه دارد.

دوش واژینال

استفاده از صابون، شستشوی بدن و عطر