درمان خشکی واژن

چه عواملی منجر به خشکی واژن می‌شود؟

احتمال ایجاد خشکی واژن در هر سن و‌ سالی وجود دارد، اما اغلب خانم‌هایی که در سنین بالاتر و در دوره یائسگی هستند، بیش از افراد دیگر در معرض اینگونه عارضه‌ها قرار دارند. به‌طور کلی خشکی واژن به‌دلیل کاهش سطح استروژن در افراد ایجاد می‌شود.

استروژن، هورمونی زنانه است که واژن را به حالتی روان، ضخیم و الاستیک نگه می‌دارد. به همین جهت زمانی که خشکی واژن وجود داشته باشد هنگام رابطه جنسی، خانم احساس دردناکی خواهد داشت. خوشبختانه چندین روش درمانی برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد.

آشنایی با دلایلی که منجر به خشکی واژن در خانم‌ها می‌شود؟

همانطور که گفته شد کاهش سطح استروژن منجر به خشکی واژن می‌شود. تخمدان‌ها وظیفه تولید استروژن در بدن را دارند و در عملکرد قسمت‌هایی از بدن مانند سینه نقش بسیار مهمی خواهد داشت. زمانی که سطح استروژن در بدن کاهش یابد، پوشش داخلی واژن نازک‌تر، خشک‌تر و کشش کمتری خواهد داشت.

علاوه بر دوره یائسگی یا منوپوز دلایل دیگری وجود دارد که منجر به خشکی واژن می‌شود، این عوامل به شرح زیر است:

• زایمان و شیردهی
  • جراحی تخمدان
  • درمان‌های سرطان مانند شیمی‌درمانی و پرتو درمانی
  • داروهای ضد استروژن (که برای درمان سرطان سینه و آندومتریوز به کار رفته می‌شود)
خشکی واژن

از دلایل دیگری که مربوط به ایجاد این عارضه در افراد می‌شود:

سندرم شوگرن

یک بیماری اختلالی خود ایمنی است که منجر به التهاب و خشکی واژن می‌شود.

آنتی‌هیستامین

این دارو همانند دیفن هیدرامین برای علائم سرماخوردگی و آلرژی استفاده می‌شود و به‌طور کلی منجر به خشک شدن ترشحات می‌شود. به همین جهت عارضه جانبی که این دارو می‌تواند برای افراد ایجاد کند، خشکی واژن است.

داروهای ضد افسردگی

برخی از داروهای ضد افسردگی با عارضه‌های جانبی در رابطه با مشکلات جنسی مانند خشکی واژن، کاهش میل جنسی و مشکل در ارضا شدن همراه است. این نکته نیز حائز اهمیت است که خانم‌های سیگاری، بیش از سایر افراد در معرض خشکی واژن قرار دارند.

ارتباط خشکی واژن و منوپوز

خشکی واژن در اغلب مواقع مربوط به دوره منوپوز در خانم‌ها می‌شود؛ چراکه با کاهش سطح استروژن همراه است. در واقع نیمی از خانم‌هایی که در این دوره قرار دارند، خشکی واژن را گزارش می‌دهند. آتروفی و خشکی واژن می‌تواند باعث درد و ناراحتی هنگام رابطه جنسی شود و احتمال ایجاد عفونت را در افراد افزایش دهد.

کاهش استروژن همچنین می‌تواند منجر به نازک شدن پوشش دستگاه ادراری شود که در نهایت تکرر ادرار و عفونت ادراری مشاهده خواهد شد، اما این نکته را در نظر داشته باشید این گفته‌ها به این معنا نیست که همه افراد این علائم را دارند، علائم منوپوز در هر خانمی با خانمی دیگر می‌تواند متفاوت باشد.

خشکی واژن توسط پزشک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک ابتدا بر اساس علائم بیمار خشکی واژن را تشخیص می‌دهند. علائمی که همراه با این عارضه در افراد وجود دارد، به شرح زیر است:

• سوزش
  • خارش
  • خشکی
  • درد حین مقاربت
  • تحریک

پزشک پس از آنکه سوالات خود را مطرح می‌کند، گاهی لازم می‌داند که معاینات لگنی را انجام دهد. معاینات لگن به پزشک این امکان را می‌دهد تا تغییرات دیواره واژن را بررسی کند یا سایر مشکلات مانند عفونت را رد کند. گاهی ممکن است نمونه‌ای از ترشحات را به آزمایشگاه بفرستند.

به‌طور کلی آزمایش و تست مشخصی برای تشخیص این مشکل وجود ندارد، پزشکان در اغلب مواقع از علائمی که بیماران ذکر می‌کنند این عارضه را در آنها تشخیص می‌دهد.

تشخیص خشکی واژن توسط پزشک

چه درمانی برای خشکی واژن در نظر گرفته شده است؟

گزینه درمانی زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد که بنا به صلاحدید پزشک درمان‌های مناسبی برای بیماران در نظر گرفته می‌شود. درمان‌هایی که برای بیماران در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر است:

کرم استروژن موضعی

درمان متداول خشکی واژن به‌صورت موضعی است که مستقیم روی واژن قرار می‌گیرد، خطر و عارضه‌ای را نیز برای افراد ایجاد نمی‌کند.

حلقه واژن

حلقه‌ای انعطاف‌پذیر که در واژن وارد می‌شود و به‌طور مداوم مقداری استروژن در بافت واژن وارد می‌کند. این حلقه می‌بایست هر ۹۰ روز یک‌بار تعویض شود.

کرم واژن

تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده از کرم استروژن در مقایسه با دارو درمانی‌های دیگر بسیار موثرتر جهت رفع خشکی و آتروفی واژن عمل کرده است.

قرص واژن

در این روش درمانی قرصی مخصوص را برای رفع خشکی درون واژن قرار می‌دهند.

کلیه روش درمانی‌هایی که برای شما ذکر شد، تابه‌حال عارضه جانبی خاصی را برای افراد ایجاد نکرده است. خانم‌هایی که سابقه سرطان سینه دارند یا شیرده و باردار هستند درخصوص این روش درمانی باید حتماً با بهترین متخصص زنان در کرج مشورت کنند. روش‌های غیر هورمونی زیادی برای درمان خشکی واژن وجود دارد که متناسب هر فردی درمان انجام می‌گیرد.

روش درمانی‌های بدون نسخه‌ای که وجود دارد این است که از روان کننده‌های بر پایه آب استفاده می‌کنند، استفاده از این محصول مشکلات در رابطه با مسائل جنسی را نیز برطرف می‌کند.