با انواع بیماری‌ های مقاربتی آشنا شوید

منظور از بیماری های مقاربتی (STD)، بیماری‌هایی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. در واقع فردی که دچار بیماری مقاربتی است، می‌تواند با داشتن رابطه جنسی محافظت نشده از واژن، مقعد و دهان، آن را به فردی دیگر منتقل کند.

این نکته را در نظر داشته باشید همیشه اینطور نیست که اینگونه بیماری‌ها از طریق رابطه جنسی منتقل شود، بسته به نوع بیماری ممکن است از طریق سرنگ مشترک یا شیردهی نیز منتقل شوند. در این باره باید به توصیه‌های بهترین متخصص زنان در کرج جهت جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی توجه داشته باشید.

علائم بیماری های مقاربتی در آقایان

گاهی ممکن است افرادی که به این نوع بیماری مبتلا می‌شوند، هیچ علائمی نداشته باشند؛ اما به‌طور کلی علائمی که ناشی از این بیماری در افراد ایجاد می‌شود به شرح زیر است:

• احساس درد یا ناراحتی هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن
  • ایجاد زخم و برجستگی در آلت تناسلی، بیضه‌ها، مقعد، باسن و ران‌ها
  • ترشح یا خونریزی غیر عادی از آلت تناسلی
  • درد و تورم در بیضه‌ها

علائم بسته به نوع بیماری مقاربتی ممکن است در هر فردی متفاوت باشد.

علائم بیماری‌های مقاربتی در آقایان

علائم بیماری های مقاربتی در خانم‌ها

بیماری‌های مقاربتی در خانم‌ها نیز ممکن است علائم خاصی را ایجاد نکند؛ اما مواردی از علائم بیماری مقاربتی که در خانم‌ها مشاهده شده به شرح زیر است:

• احساس درد یا ناراحتی هنگام رابطه جنسی
  • زخم و برجستگی در واژن، مقعد، باسن، ران‌ها یا دهان و اطراف آن
  • ترشح و خونریزی غیر طبیعی از واژن
  • خارش در واژن یا اطراف آن

بسته به نوع بیماری مقاربتی ممکن است علائم متفاوتی در هر فرد ایجاد شود.

با انواع بیماری های مقاربتی آشنا شوید

بیماری‌های مقاربتی (STD) انواع مختلفی دارد که در ادامه مواردی از آنها را برای شما ذکر خواهیم کرد:

کلامیدیا

نوع خاصی از باکتری‌ها باعث ایجاد کلامیدیا می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به این نوع بیماری علائمی ندارند. در صورت ایجاد علائم، چنین مواردی را شاهد خواهید بود:

• درد یا احساس ناراحتی هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن
  • ترشحات زرد یا سبز رنگ از آلت تناسلی مرد یا زن
  • احساس درد در زیر شکم

در صورتی که این نوع بیماری درمان نشود، می‌تواند عارضه‌هایی به همراه داشته باشد، که این موارد به شرح زیر است:

• عفونت‌های مجرای ادرار، غده پروستات یا بیضه‌ها
  • بیماری التهابی لگن
  • ناباروری
انواع بیماری‌های مقاربتی

در صورتی که خانمی چنین مشکلی را درمان نکرده باشد، می‌تواند آن را هنگام تولد به کودک خود منتقل کند و کودک در معرض خطر چنین مشکلاتی قرار گیرد:

• ذات الریه
  • عفونت چشم
  • نابینایی

با مصرف آنتی بیوتیک به راحتی می‌توانید این بیماری را درمان کنید.

HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)

ویروس پاپیلومای انسانی، ویروسی است که می‌تواند از طریق پوست به پوست در حالت عریان یا از طریق رابطه جنسی منتقل شود. شکل‌های متفاوتی از این ویروس وجود دارد که برخی از دیگری خطرناک‌ترند.

شایع‌ترین علائم HPV زگیل تناسلی در دهان یا گلو است. گاهی برخی از عفونت‌های HPV می‌تواند منجر به سرطان شود که این موارد به شرح زیر است:

با این حال که در بیشتر موارد ویروس HPV منجر به سرطان نمی‌شود؛ اما گاهی کرنش ویروس امکان ایجاد چنین بیماری‌هایی را فراهم کند. هیچ درمان مشخصی برای درمان HPV وجود ندارد. با این حال عفونت HPV در اغلب مواقع خودبه‌خود درمان می‌شود.

ویروس پاپیلومای انسانی

سفلیس

سفلیس نوعی دیگر از عفونت باکتریایی است، در مراحل اولیه این بیماری معمولا بیمار مشکل قابل توجهی را احساس نمی‌کند. اولین علائمی که از این بیماری ایجاد می‌شود زخمی گرد و کوچک است، این زخم می‌تواند در دستگاه تناسلی، مقعد یا دهان ایجاد شود.

چنین زخمی درد ندارد؛ اما عفونی است. علائم سفلیس می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• التهاب پوستی یا جوش
  • درد مفصل
  • ریزش مو

در صورتی که این بیماری درمان نشود، می‌تواند در نهایت منجر به چنین مشکلاتی شود:

• از دست دادن بینایی
  • از دست دادن شنوایی
  • از دست دادن حافظه
  • بیماری روانی
  • ایجاد عفونت‌های مغز و نخاع
  • بیماری قلبی

خوشبختانه این بیماری با مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌شود. با این حال در صورتی که این بیماری در کودک تازه متولد شده وجود داشته باشد، می‌تواند برای او کشنده باشد. به همین جهت غربالگری بیماری سفلیس برای همه خانم‌های باردار بسیار مهم است.

هرچه سفلیس زودتر تشخیص داده و درمان شود، آسیب کمتری را وارد می‌کند.

HIV

بیماری اچ آی وی می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد کند. همچنین خطر ابتلا به ویروس‌ها، باکتری‌ها و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

در صورتی که این بیماری درمان نشود، می‌تواند منجر به مرحله ۳ این بیماری، یعنی HIV شود. خوشبختانه امروز با درمان‌هایی که در نظر گرفته شده است، افراد مبتلا به HIV دچار ایدز نمی‌شوند.

در مراحل اولیه این بیماری معمولا با علائم آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شود. علائم اولیه این بیماری شامل موارد زیر است:

•  لرز
  • احساس درد
  • تورم غدد لنفاوی
  • گلو درد
  • زخم

این علائم اولیه معمولا طی یک ماه برطرف می‌شود. پس از آن فرد می‌تواند بدون داشتن هیچ علائم جدی این بیماری را داشته باشد. برخی از افراد ممکن است گاهی علائمی نیز داشته باشند که این موارد به شرح زیر است:

• خستگی مکرر
  • احساس مشکل در معده

گزینه‌های درمانی مختلفی برای کنترل این بیماری در دسترس است.

سوزاک

سوزاک یکی دیگر از بیماری‌های مقاربتی باکتریایی است. بسیاری از افراد مبتلا به سوزاک هیچ علائمی ندارند؛ اما، در صورت وجود علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ترشحات سفید، زرد یا سبز از آلت تناسلی یا واژن
  • درد یا ناراحتی هنگام رابطه جنسی یا ادرار
  • تکرر ادرار بیش از حد طبیعی
  • خارش در اطراف دستگاه تناسلی
  • گلو درد

در صورت عدم درمان سوزاک می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

• بیماری التهابی لگن؛
  • ناباروری.

ممکن است مادر هنگام زایمان، سوزاک را به نوزاد خود منتقل کند. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، سوزاک مشکل جدی در سلامتی در کودک ایجاد می‌کند. به همین دلیل بسیاری از پزشکان به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند تا آزمایش جهت بیماری‌های احتمالی مقاربتی را انجام دهد. سوزاک معمولا با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

شپش ناحیه تناسلی

شپش ناحیه تناسلی حشرات ریزی هستند که می‌توانند روی موهای ناحیه تناسلی باقی بمانند. این نوع حشرات ممکن است مانند انواع شپش‌ها و حشرات دیگر از خون انسان تغذیه کنند. علائم شپش تناسلی به شرح زیر است:

• خارش در اطراف دستگاه تناسلی یا مقعد
  • برجستگی‌های قرمز یا صورتی در اطراف دستگاه تناسلی یا مقعد
  • بی حالی
  • حساسیت

همچنین برخی از افراد تخم‌های ریز سفیدی در اطراف موهای تناسلی مشاهده می‌کنند. در صورتی که این افراد به درمان خود اقدام نکنند، شپش می‌تواند از طریق تماس پوست، ملحفه، حوله و… به افراد دیگر منتقل شود. باید بلافاصله پس از مشاهده این موارد ذکر شده به پزشک جهت درمان مراجعه کنید.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس از دیگر بیماری‌های مقاربتی است که از طریق تماس دستگاه تناسلی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. طبق تحقیقاتی که در این باره انجام گرفته است، تنها یک سوم از افراد علائم این بیماری را دارند. در صورت وجود ایجاد علائم چنین مواردی را احساس خواهید کرد:

تریکومونیازیس
  • ترشح از واژن یا آلت تناسلی
  • سوزش یا خارش در اطراف واژن یا آلت تناسلی آقایان
  • احساس درد یا ناراحتی هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی
  • ترشحات بد بو از واژن

در صورتی که این بیماری مقاربتی درمان نشود، باعث ایجاد چنین مشکلاتی خواهد شد:

• عفونت‌های مجرای ادرار
  • بیماری التهابی لگن
  • ناباروری

تریکومونیازیس با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یا HSV در دو نوع وجود دارد، HSV-1 و HSV-2. هر دو این مورد از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. HSV-1 در ابتدا منجر به تبخال در دهان می‌شود. با این حال این نوع تبخال ممکن است از طریق رابطه جنسی دهانی از دهان فردی به دستگاه تناسلی دیگری منتقل شود.

در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد HSV-1 می‌تواند باعث ایجاد تبخال دستگاه تناسلی شود. HSV-2 در ابتدا منجر به تبخال دستگاه تناسلی می‌شود. شایع‌ترین علامتی که از تبخال مشاهده می‌شود، تاول‌های پوستی است.

تبخال دستگاه تناسلی در دستگاه تناسلی یا اطراف آن ایجاد می‌شود اما تبخال دهانی روی دهان یا اطراف دهان مشاهده می‌شود. زخم‌های ناشی از تبخال طی چند هفته پوسته پوسته می‌شود و پس از مدتی بهبود می‌یابند.

شروع این بیماری معمولا برای افراد دردناک است؛ اما، به مرور زمان با بروز مجدد این بیماری این حالت درد کمتری خواهد داشت. اگر یک خانم باردار دچار این نوع تبخال باشد، می‌تواند آن را به جنین خود در رحم یا هنگام تولد منتقل کند.

هیچ درمان قطعی برای تبخال وجود ندارد؛ اما، داروهایی جهت کنترل شیوع و تسکین درد وجود دارد، علاوه بر این امکان انتقال را به سایر افراد کاهش می‌دهد.

سایر بیماری‌های مقاربتی به شرح زیر است:

تبخال در دهان

موارد کمتر شایعی نیز وجود دارد که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد.

• شانکروئید
  • لنفوگرانولوم ونروم
  • گرانولوم اینگوینال
  • گال
  • مولوسکوم

بیماری‌های مقاربتی از طریق رابطه جنسی دهانی

رابطه جنسی واژن و مقعد تنها راه انتقال بیماری‌های مقاربتی نیست. این بیماری‌ها ممکن است از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل شود. در حقیقت بیماری‌های مقاربتی ممکن است از دستگاه تناسلی فردی به دهان یا گلو فرد دیگری و بالعکس منتقل شود.

STDهای دهانی معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اغلب علائمی مانند گلو درد یا زخم در اطراف دهان یا گلو وجود دارد.

بیماری‌های مقاربتی قابل درمان

خوشبختانه بسیاری از بیماری‌های مقاربتی قابل درمان هستند که در ادامه این موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

• کلامیدیا
  • سیفلیس
  • سوزاک
  • شپش ناحیه تناسلی
  • تریکومونیازیس

انواع دیگر بیماری‌های مقاربتی که در حال حاضر هیچ درمانی ندارند به شرح زیر است:

• HPV
  • HIV
  • تبخال تناسلی

با این حال که این موارد ذکر شده قابل درمان نیستند؛ اما، می‌توان با راهکارهایی که پزشک برای شما در نظر می‌گیرد، این شرایط را مدیریت و کنترل کرد.

بیماری‌های مقاربتی و بارداری

امکان انتقال بیماری‌های مقاربتی طی بارداری به جنین یا نوزاد هنگام زایمان وجود دارد. ابتلا این نوزادان به این بیماری می‌تواند عوارضی را برای آنها ایجاد کند. به همین جهت در دوران بارداری آزمایشاتی در این خصوص از شما خواسته می‌شود.

در صورت مثبت بودن آزمایش بیماری مقاربتی در بارداری، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد ویروسی یا سایر روش‌های درمانی را برای شما در نظر بگیرد.