علت بی اختیاری ادرار در بارداری

از آنجایی که در بارداری تغییراتی زیادی در خانم‌ها ایجاد می‌شود، علائم و مشکلات ناشی از بارداری در خانم‌ها به شکل‌های متفاوتی تجربه می‌شود. بی اختیاری ادرار در بارداری یکی از این مواردی است که خانم‌های باردار از این مسئله گلایه دارند.

در دوران بارداری جنین در حال رشد می‌تواند فشار زیادی به مثانه وارد کند، چنین شرایطی منجر به نشت ادرار یا همان بی اختیاری ادرار در بارداری می‌شود. گاهی چنین شرایطی پس از اتمام بارداری نیز ادامه دارد.

منظور از بی اختیاری ادرار در بارداری چیست؟

منظور عدم کنترل در عبور ادرار است. اگر این مشکل را تجربه می‌کنید، ممکن است نیاز فوری به ادرار یا نشت ادرار در بین مسیر رفتن به سرویس بهداشتی احساس کنید.

منظور از بی اختیاری ادرار در بارداری چیست؟

عملکرد مثانه چگونه است؟

مثانه عضو داخلی در بدن است که ظاهری گرد و عضلانی دارد و در بالای استخوان لگن قرار گرفته است و توسط عضلات لگن ثابت نگه داشته می‌شود. ادرار از لوله‌ای به نام مجرای ادرار از مثانه خارج می‌شود.

با پر شدن ادرار، عضله مثانه شل می‌شود، در حالی که عضلات اسفنکتر به بسته نگهداشتن مثانه کمک می‌کند تا زمانی که قصد دفع ادرار را داشته باشید. علاوه بر این، سیستم‌های دیگر بدن نیز به کنترل مثانه کمک می‌کند.

اعصاب مثانه هنگام پر شدن مثانه، سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستد، سپس اعصاب مغز را برای تخلیه ادرار آماده می‌کند. همه این موارد از عضله تا اعصاب باید با یکدیگر کار کنند تا مثانه بتواند عملکرد طبیعی داشته باشد.

بارداری و زایمان چه تاثیری در کنترل مثانه دارد؟

در بارداری ممکن است در طی مسیر رفتن به سرویس بهداشتی نشت ادرار داشته باشید. نوعی از بی اختیاری که می‌تواند خانم‌ها را در بارداری تحت تاثیر قرار دهد، بی اختیاری استرسی است. چنانچه نوع استرسی داشته باشید، در چنین شرایطی نشت ادرار خواهید داشت:

  • سرفه کردن
  • خندیدن
  • فعالیت‌های بدنی

مثانه در زیر رحم قرار دارد. با بزرگ شدن جنین، مثانه فشرده می‌شود و فضای کمتری را در آن ایجاد می‌کند. این فشار وارد شده باعث می‌شود بیش از حد نیاز به دفع ادرار داشته باشید.

چنین حالتی معمولا موقتی است و چند هفته پس از تولد کودک برطرف خواهد شد. حال اینکه اگر این عارضه پس از بارداری نیز ادامه داشته باشد، به عوامل مختلفی مانند نوع زایمان و تعداد فرزندان شما بستگی خواهد داشت.

عدم کنترل مثانه می‌تواند به‌دلیل افتادگی اندام لگن باشد که گاهی اوقات پس از زایمان چنین حالتی ایجاد می‌شود. عضلات لگن می‌توانند در طول بارداری یا زایمان طبیعی کشیده و ضعیف شوند. زمانی که مثانه آویزان شود، باعث کشیدگی دهانه مجرای ادرار می‌شود.

بارداری و زایمان چه تاثیری در کنترل مثانه دارد؟

چه عواملی باعث از دست دادن کنترل مثانه پس از بارداری و زایمان می‌شود؟

موارد مختلفی می‌تواند در ایجاد چنین عارضه‌ای نقش داشته باشد:

افتادگی اندام لگن؛

اگر عضلات اطراف مثانه ضعیف شود، اندام‌هایی که در لگن قرار دارد، از موقعیت خود خارج می‌شوند، به این بیماری سیستول گفته می‌شود.

آسیب به عصب لگن؛

اعصاب لگنی که عملکرد مثانه را کنترل می‌کنند، می‌توانند در طی زایمان واژینال طولانی یا سخت، دچار آسیب شوند.

وارد شدن آسیب در حین زایمان؛

گاهی اوقات زایمانی که با کمک ابزار جراحی انجام می‌شود، ممکن است صدماتی را به عضلات کف لگن و عضلات اسفنکتر مقعد وارد کند.

وارد شدن آسیب به‌دلیل فشار طولانی مدت.

فشار آوردن طولانی مدت در هنگام زایمان واژینال می‌تواند احتمال آسیب به اعصاب لگن را افزایش دهد.

آیا بی اختیاری ادرار در بارداری طبیعی است؟

در اغلب مواقع بی اختیاری ادرار در بارداری یا حتی پس از زایمان امری عادی و طبیعی است. همانطور که گفتیم خانم‌ها در بارداری با تغییرات زیادی مواجه می‌شوند تا بتوانند در طول ۹ ماه، شرایط کاملی را برای رشد کودک خود فراهم کنند.

بی اختیاری ادرار در بارداری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

مشکلات مرتبط با کنترل مثانه در حین یا پس از بارداری با گذشت زمان برطرف می‌شود؛ اما، اگر این عارضه تا مدت‌های طولانی ادامه داشت، می‌بایست به بهترین متخصص زنان در کرج مراجعه کنید.

در طی مراجعه ابتدا معاینات فیزیکی را برای شما انجام می‌دهند تا نحوه عملکرد مثانه را بررسی کنند. علاوه بر این، جهت تشخیص دقیق‌تر ممکن است آزمایشات دیگری نیز توصیه شود که این موارد به شرح زیر است:

بررسی نمونه ادرار؛

در طی این آزمایش از شما نمونه ادرار خواسته می‌شود. عفونت‌های احتمالی که منجر به بی اختیاری ادرار در خانم ها می‌شود، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.

سونوگرافی؛

جهت اطمینان از تخلیه ادرار به‌طور کامل، این آزمایش را انجام می‌دهند.

آزمایش استرس مثانه؛

در طول این آزمایش، علائم نشت ادرار را هنگام سرفه شدید یا تحمل فشار بررسی می‌کنند.

سیتوسکوپی؛

این آزمایش شامل یک لوله نازک است، در انتهای آن دوربین کوچک قرار دارد که در مجرای ادرار قرار می‌گیرد. در طی این آزمایش داخل مثانه و مجرای ادرار مشاهده می‌شود.

اورودینامیک.

طی این آزمایش یک لوله نازک به مثانه وارد می‌شود، آب از طریق این لوله جریان پیدا می‌کند تا مثانه پر شود، در نهایت فشار داخل مثانه اندازه‌گیری می‌شود.

درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

چندین روش درمانی مختلف وجود دارد که می‌تواند به کنترل مثانه کمک کند. تمرینات کگل ممکن است به بهبود کنترل مثانه و کاهش نشت ادرار کمک کند. علاوه بر این تغییر رژیم غذایی، کاهش وزن، زمان رفتن به سرویس بهداشتی و… از مواردی است که به بی اختیاری ادرار در بارداری کمک می‌کند.

برخی از پیشنهادات جهت کمک به کنترل مثانه در بارداری

  • نوشیدنی‌های بدون کافئین یا آب برای جلوگیری از نشت ادرار مصرف کنید. نوشیدنی‌های گازدار، قهوه و چای ممکن است منجر به آن شود که احساس تکرر ادرار داشته باشید.
  • پس از شام نیز مایعات کمتری بنوشید.
  • غذاهایی که فیبر زیادی دارند، برای جلوگیری از یبوست مصرف کنید؛ چراکه، یبوست نیز می‌تواند باعث نشت ادرار شود.
  • اضافه وزن می‌تواند فشار زیادی به مثانه وارد کند. کاهش وزن پس از تولد به کاهش فشار مثانه کمک می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *