واژینیسموس چیست و چه علائمی دارد

زمانی که کشش یا انقباضات غیر عادی در واژن وجود داشته باشد، اصطلاحا واژینیسموس می‌گویند. در این مواقع خانم‌ها هنگام شروع رابطه جنسی، قرار دادن تامپون، معاینه لگن و هر موردی که قصد نفوذ در واژن وجود داشته باشد، اسپاسم غیرارادی در واژن احساس می‌کنند.

این حالت در واژن می‌تواند منجر به رابطه جنسی دردناک (دیسپارونیا) در خانم‌ها شود. برخی از راهکارهای درمانی از جمله تمرینات کگل، گشادکننده‌های واژن و رفتار درمانی شناختی می‌تواند در شل شدن عضلات و رفع اسپاسم کمک کند.

اصطلاح واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس کشش یا انقباضات غیرارادی عضلات اطراف واژن است. همانطور که خوب می‌دانید واژن بخشی از سیستم تولید مثل خانم‌هاست و قسمت تحتانی (دهانه رحم) را به قسمت خارجی بدن متصل می‌کند.

اسپاسم‌های عضلانی ناخواسته زمانی ایجاد می‌شود که یک عامل خارجی مانند آلت تناسلی، انگشت، تامپون و… وارد واژن شود. اسپاسم ممکن است از درد خفیف تا بسیار شدید در خانم ایجاد کند.

اصطلاح واژینیسموس چیست؟

امکان ابتلا به واژینیسموس در چه افرادی وجود دارد؟

علائم این بیماری ممکن است در اواخر سال‌های نوجوانی یا اوایل بزرگسالی هنگامی که فرد برای اولین رابطه جنسی را تجربه می‌کند، احساس شود. همچنین امکان ایجاد این شرایط در اولین معاینات یا قرار دادن تامپون نیز وجود دارد.

گاهی برخی از خانم‌ها در میانسالی بعد از سال‌ها که هیچ مشکلی نداشتند، واژینیسموس را تجربه می‌کنند. اسپاسم یا انقباضات واژن ممکن است هر زمانی که عامل خارجی وارد واژن می‌شود، رخ دهد.

گاهی در برخی از افراد تنها در زمان خاصی چنین حالتی احساس می‌شود، به طور مثال تنها هنگام رابطه جنسی یا انجام معاینات لگن.

علت ایجاد واژینیسموس چیست؟

علت دقیق ایجاد چنین مشکلی هنوز مشخص نیست؛ اما احتمالا برخی از مشکلات جسمی، روانی و جنسی می‌تواند عامل تاثیرگذار در اسپاسم واژن باشد.

عفونت‌های مثانه، عفونت ادراری، عفونت قارچی واژینال می‌توانند درد ناشی از واژینیسموس را بدتر کنند. در ادامه عواملی که می‌تواند در واژینیسموس نقش داشته باشد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

• اضطراب
  • آسیب‌های ناشی از زایمان مانند پارگی واژن
  • سابقه انجام عمل جراحی
  • ترس از رابطه جنسی یا نداشتن احساس مثبت به رابطه جنسی
  •  سابقه سوء استفاده جنسی در گذشته
  •  تجاوز جنسی
  •  و…
علت ایجاد واژینیسموس چیست؟

چه شرایطی مشابه با واژینیسموس است؟

مشکلاتی دیگری نیز وجود دارد که مشابه با واژینیسموس است:

آتروفی واژن؛

کمبود استروژن پس از یائسگی باعث نازک شدن و خشک شدن لایه واژن می‌شود.

دیسپارونیا؛

این شرایط باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک می‌شود. در این مواقع خانم در تمام تجربه رابطه جنسی هنگام دخول احساس درد دارد.

واژینیسموس چه علائمی دارد؟

علائم ناشی از این عارضه به شرح زیر است:

• ناراحتی یا احساس درد هنگام دخول به واژن
  • عدم توانایی در رابطه جنسی یا معاینه لگن به دلیل اسپاسم عضلات واژن یا درد
  • مقاربت دردناک

اگر هنگام معاینات لگن، رابطه جنسی و دیگر موارد ذکر شده احساس درد دارید، حتما به بهترین متخصص زنان در کرج مراجعه کنید.

واژینیسموس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

زمانی که با توجه به این علائم به پزشک مراجعه می‌کنید، علائم و سابقه پزشکی شما توسط متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای تشخیص این عارضه معاینات لگنی را انجام می‌دهد.

قبل از معاینه یک کرم بی‌حس‌کننده موضعی را به قسمت خارجی واژن می‌مالد تا در حین معاینه احساس راحتی داشته باشید.

واژینیسموس چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌هایی که برای این عارضه در نظر گرفته می‌شود، به هدف کاهش تنش در عضلات واژن، درمان اضطراب یا ترس‌هایی که باعث ایجاد اسپاسم واژن می‌شود، در نظر گرفته خواهد شد.

پزشک ممکن است یک یا چند روش درمانی را برای شما در نظر بگیرد، که این موارد به شرح زیر است:

درمان موضعی

لیدوکائین موضعی یا کرم‌های ترکیبی دیگر ممکن است درد ناشی از واژینیسموس را کاهش دهد.

فیزیوتراپی لگن

فیزیوتراپیست به شما آموزش می‌دهد که چگونه ماهیچه‌های کف لگن خود را شل کنید.

گشاد کننده واژن

گشاد کننده‌های واژن، دستگاه‌هایی به شکل لوله هستند که در اندازه‌های مختلفی طراحی شده‌اند. هدف اصلی استفاده از آنها ایجاد کشش در واژن است. ابتدا قبل از هر اقدامی کرم بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود، سپس اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

رفتار درمانی شناختی (CBT)

این روش به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه احساس و رفتاری منجر به چنین عارضه‌ای شده است. این روش درمانی برای اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه انجام می‌گیرد.

رابطه جنسی

درمانگران جنسی به فرد یا زوجین آموزش می‌دهند که به آنها کمک کنند تا از رابطه جنسی خود لذت ببرند.

واژینیسموس چگونه درمان می‌شود؟

واژینیسموس چه عوارضی را به همراه دارد؟

این شرایط می‌تواند بر زندگی جنسی و رابطه شما با شریکی جنسی‌تان تاثیرگذار باشد. چنین مسئله‌ای در نهایت در سلامت روان شما تاثیر می‌گذارد و منجر به افزایش اضطراب شما خواهد شد.

اگر قصد بارداری داشته باشید، واژینیسموس می‌تواند بارداری چالش‌انگیزی را برای شما ایجاد کند. از آنجایی که علت دقیق این عارضه مشخص نیست، متاسفانه راهکار مشخصی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.