هرپس در خانم‌ ها

علت و درمان تبخال تناسلی یا هرپس در خانم‌ ها

بیماری هرپس یا تبخال تناسلی یکی از علل مراجعه بیماران به بهترین متخصص زنان در کرج؛ دکتر فریبا بهنام است. این بیماری جز بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شود. زمانی که خانم‌ها به آن مبتلا می‌شوند با درد و سوزش شدید به پزشک مراجعه می‌کنند.

هنگامی که معاینات توسط پزشک انجام می‌گیرد، یکسری ضایعات جوش مانند در ناحیه تناسلی وجود دارد که بسیار دردناک است و سوزش بسیار شدیدی دارد، گاهی ترشحاتی نیز از آن خارج می‌شود. در ادامه نکات مهم و ضروری را که باید در خصوص علت و درمان این بیماری بدانید برای شما توضیح خواهیم داد.

منظور از تبخال دستگاه تناسلی چیست؟

تبخال دستگاه تناسلی نوعی عفونت مقاربتی (STI) است، که منجر به تاول‌های دردناک خواهد شد. آمارها نشان می‌دهد که افراد بین ۱۴ تا ۴۹ سال بیشتر دچار این بیماری می‌شوند. هرپس در حقیقت از طریق رابطه جنسی به افراد انتقال پیدا می‌کند.

بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند اینگونه گزارش می‌کنند، که طی سه روز گذشته که رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اند.

درمان هرپس در خانم‌ ها
تبخال دستگاه تناسلی

علت ایجاد تبخال دستگاه تناسلی

در حقیقت دو نوع ویروس منجر به ایجاد هرپس یا این نوع تبخال تناسلی می‌شود. بیماری HSV یا هرپس در دو نوع، HSV1 و HSV 2 است. نوع ۱ در لب ایجاد می‌شود و هیچ زمانی در ناحیه تناسلی ایجاد نخواهد شد. در صورتی که نوع ۲ این بیماری هم در ناحیه لب و در ناحیه تناسلی قابل مشاهده است.

ویروس‌ها از طریق غشای مخاطی وارد بدن می‌شوند. غشاهای مخاطی لایه‌های نازکی هستند که در قسمت‌هایی از بدن مانند دهان که باز است، وجود دارد. در واقع ویروس از طریق قسمت‌هایی مانند بینی، دهانه و اندام تناسلی راه پیدا می‌کنند.

ویروس‌ها به راحتی تکثیر شده و با محیط سازگار می‌شوند، در نهایت درمان را برای بیمار دشوار می‌کنند. این دو نوع ویروس را می‌توان در قسمت مایعات بدنی مانند بزاق، منی و ترشحات مشاهده کرد.

علائم تبخال تناسلی یا هرپس

اولین علائمی که ایجاد می‌شود، پس از ۲ الی ۳۰ روز خواهد بود. علائم ناشی از این بیماری در خانم‌ها تاول و جوش‌هایی در نزدیک واژن، مقعد و باسن است.

• قسمتی که دچار تبخال شده است، قبل از ایجاد علائم ظاهری دچار خارش می‌شود.
  • تاول‌های ایجاد شده ممکن است به‌صورت زخم باز شده باشند و مایعات آن خارج شوند.
  • غدد لنفاوی متورم می‌شوkد. در واقع در این حالت با عفونت و التهاب ایجاد شده در بدن مقابله می‌کنند.
  • ممکن است سردرد، بدن درد و تب وجود داشته باشد.

نحوه تشخیص هرپس یا تبخال تناسلی به چه صورت است؟

زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید با مشاهده و معاینات فیزیکی تبخال دستگاه تناسلی را تشخیص خواهد داد. با این وجود که نیاز به آزمایش نیست؛ اما، برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند که آزمایشاتی نیز برای تشخیص انجام شود.

درمان تبخال دستگاه تناسلی

درمانی که برای این بیماری در نظر گرفته می‌شود، تنها برای بهبود علائم است، در حقیقت خود ویروس هیچ درمانی ندارد.

درمان‌های ساده‌ای برای این بیماری وجود دارد که برخی به‌صورت خوراکی و برخی دیگر به صورت موضعی برای بیمار تجویز می‌شود.

از آنجایی که هرپس هیچ درمانی ندارد، بهبودی که بیماران پیدا می‌کنند یک بهبودی ظاهری است، امکان دارد پس از مدتی این بیماری مجددا عود کند. عامل این بیماری همان ویروسی است که منجر به تبخال در لب می‌شود.

هر زمان که این بیماری در بدن فرد ایجاد شود، حتی زمانی که به ظاهر بهبود پیدا می‌کند، به صورت دائمی در بدن بیمار وجود خواهد داشت. هر استرس و اضطراب، تب یا هر بیماری که سیستم ایمنی بیمار را ضعیف کند منجر به ظاهر شدن تبخال تناسلی خواهد شد.

در واقع دفعات بعدی که تبخال ایجاد می‌شود ارتباطی با رابطه جنسی ندارد، در اثر عواملی که ذکر کردیم مجددا ظاهر می‌شود. شدت بیماری در دفعات اول بسیار زیاد است و در دفعات بعدی به تدریج کمتر می‌شود. نکته‌ای که بیماران باید در نظر داشته باشند، این است که این بیماری به هیچ وجه از بدن فرد خارج نخواهد شد.

پزشک متخصص زنان علاوه در درمان بیماری‌هایی اعم از تبخال تناسلی، اقدامات زیبایی از جمله لابیاپلاستی را نیز برای بیماران انجام می‌دهد.

علت هرپس در خانم‌ ها
درمان تبخال دستگاه تناسلی

درمان دارویی

داروهای ضد ویروس ممکن است در تسریع روند بهبودی و کاهش درد موثر باشد. داروها باید تا شروع علائم مصرف شوند تا به کاهش علائم کمک کند.

مراقبت‌های در منزل

هنگام استحمام یا دوش گرفتن از پاک‌کننده و شوینده‌های ملایم استفاده کنید و محلی که دچار این عارضه شده است را کاملا تمیز و خشک نگه دارید. پیشنهاد می‌شود لباس‌های نخی و گشاد بپوشید تا از ایجاد سوزش و ناراحتی در ناحیه تناسلی جلوگیری شود.

طول درمان تبخال دستگاه تناسلی

معمولا ۲ تا سه روز پس از استفاده از داروها علائم ایجاد شده ناشی از این بیماری برطرف می‌شود و ظرف ۱۰ روز بیمار به‌طور کامل بهبود پیدا می‌کند.