درد شکم در بارداری

علت درد شکم در بارداری چیست

معمولا درد شکم در بارداری بخش طبیعی از بارداری است؛ زیرا بدن شما برای سازگاری با شرایط جدید و کودک در حال رشد تغییر می‌کند.

علاوه بر این مورد دلایل زیاد بی‌خطر دیگری نیز می‌تواند در ایجاد درد نقش بسیار مهمی داشته باشد؛ اما موارد جدی نیز وجود دارد.

به همین جهت توصیه ما به شما این است که این مقاله را برای آگاه شدن از دلایل احتمالی مطالعه کنید تا در صورت نیاز به پزشک معالج خود برای بررسی بیشتر و درمان مراجعه کنید.

علل شایع درد شکم در بارداری

برخی از دردهای شکمی در طی بارداری بسیار رایج هستند و هیچ خطری مادر و جنین را تهدید نمی‌کند:

درد لیگامان گرد

درد لیگامان گرد ناشی از دو رباط بزرگ است که از رحم تا کشاله ران امتداد دارد. با رشد رحم، این رباط‌ها کشیده شده و باعث ایجاد علائم آزاردهنده می‌شود. چنین دردی بیشتر در سه ماهه دوم وجود دارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

گاز و یبوست

ایجاد گاز در بارداری به دلیل افزایش سطح پروژسترون است. با ترشح بیش از حد این هورمون، عملکرد دستگاه گوارش کُند و منجر به حرکت آهسته‌تر غذا می‌شود.

نوشیدن آب فراوان، مصرف غذاهای غنی از فیبر، انجام تمرینات ورزشی و استفاده از نرم‌کننده‌های مدفوع راهکاری عالی برای مقابله با گاز بیش از حد و یبوست هستند.

علل شایع کمردرد

انقباضات براکستون هیکس

این نوع انقباضات به عنوان انقباضات کاذب پیش از زایمان شناخته می‌شوند. چنین شرایطی بیشتر آزاردهنده است تا اینکه خطری برای شما یا کودکتان داشته باشد.

بسیاری از خانم‌ها اینگونه گزارش می‌کنند که براکستون هیکس باعث احساس سفتی در ماهیچه‌های شکم می‌شود؛ بنابراین احساس سفتی در این ناحیه از بدن خود دارید.

باید متوجه تفاوت این انقباضات کاذب از انقباضات واقعی زایمان بشوید. انقباض واقعی نزدیک‌تر به یکدیگر هستند، برای مدت طولانی‌تری ادامه دارند و احساس دردناکی را ایجاد می‌کند.

اگر این انقباضات واقعی باشد، منجر به سخت شدن تنفس می‌شود؛ بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که اگر بتوانید به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهید، به احتمال زیاد انقباضات براکستون هیکس است.

برخی از پزشکان بر این باورند که براکستون هیکس ناشی از کم آبی بدن است، به همین جهت نوشیدن آب فراوان در رفع این مشکل موثر خواهد بود.

از دیگر مشکلات رایج

علاوه بر مواردی که برای شما ذکر کردیم، چندین دلایل دیگر احتمالی در بارداری وجود دارد که منجر به درد شکم در بارداری می‌شود و لازم به ذکر است که خطری برای شما ایجاد نمی‌کند.

مواردی مانند رحم در حال رشد، سنگ کلیه، ویروس‌های معده، فیبروم‌ها و حساسیت غذایی همه موارد بی‌خطر هستند که منجر به درد شکم در بارداری می‌شود.

مواقعی که درد شکم در بارداری مشکل جدی است

همانطور که گفتیم در اغلب مواقع درد شکم مشکلی نیست؛ اما با این احتمال برخی از دلایل خطرناک نیز وجود دارد.

اگر علائم شدیدی مانند مواردی که در ادامه ذکر خواهیم کردیم را داشتید، فورا برای بررسی و درمان به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

بارداری خارج از رحم

احتمال تجربه بارداری خارج از رحم برای یک خانم باردار در بین ۵۰ نفر خانم باردار وجود دارد. بارداری خارج از رحم زمانی رخ می‌دهد که تخمک در قسمتی غیر از رحم کاشته می‌شود.

در اغلب مواقع تخمک در لوله فالوپ مشاهده می‌شود. متاسفانه چنین وضعیتی، بارداری به پایان نمی‌رسد و نیاز به درمان‌های پزشکی خواهد بود.

در چنین مواقعی ممکن است درد و خونریزی شدیدی بین هفته‌های ششم و دهم بارداری داشته باشید.

خانم‌هایی که سابقه چنین عارضه‌ای را داشته‌اند، بیشتر از سایر افراد در معرض بارداری خارج از رحم قرار خواهند گرفت.

همچنین امکان چنین مشکلی در افرادی که لوله‌های خود را بسته‌اند یا دستگاه داخل رحمی (IUD) داشته‌اند، وجود دارد.

درمان درد شکم در بارداری

جدا شدن جفت

جدا شدن جفت یک وضعیت تهدیدکننده است که در آن جفت قبل از تولد نوزاد از رحم جدا می‌شود.  درد مداوم یکی از علائم این عارضه است و باعث می‌شود که شکم برای مدت طولانی بدون تسکین حالت سفتی داشته باشد.

نشانه دیگری که از این عارضه باید بدانید مشاهده مایع خونی یا پاره شدن کیسه آب زودتر از زمان موعد است.

از دیگر علائم آن می‌توان به مواردی از جمله حساسیت به لمس شکم، کمردرد یا ترشح مایع همراه با خون نیز اشاره کرد.

سقط جنین

متاسفانه ۱۵ تا ۲۰ درصد از بارداری‌ها در نهایت منجر به سقط می‌شود. معمولا این عارضه ۱۳ هفته اول بارداری رخ می‌دهد.

از علائم این عارضه می‌توان به کمردرد خفیف تا شدید، انقباضات واقعی (هر ۵ تا ۲۰ دقیقه)، خونریزی قهوه‌ای یا قرمز روشن همراه یا بدون گرفتگی، عبور مواد لخته یا بافت اشاره کرد.

عفونت دستگاه ادراری

با وجود اینکه ایجاد چنین مشکلی در بارداری به راحتی قابل درمان است؛ اما در صورت عدم درمان، عفونت ادراری می‌تواند منجر به عوارض شود.

اغلب چنین مشکلی با درد یا سوزش هنگام ادرار تشخیص داده می‌شود، علاوه بر این عفونت‌های مجاری ادراری می‌تواند باعث ایجاد درد زیر شکم در بارداری شود.

اگر متوجه درد در قسمت پایین کمر، کناره‌های بدن در زیر قفسه سینه یا بالای استخوان لگن خود شده‌اید که همراه با تب، حالت تهوع، تعریق یا لرز است ممکن است عفونت ادراری به کلیه‌های شما سرایت کرده باشد.

اگر چنین حالتی وجود دارد، باید فورا برای درمان اقدام کنید.

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی نوعی بیماری در بارداری است که با فشار خون بالا و پروتئین در ادرار پس از هفته ۲۰ بارداری مشخص می‌شود.

معمولا در این مواقع درد شکم در بارداری در زیر دنده‌ها در سمت راست احساس می‌شود. از دیگر علائم این عارضه می‌توان به حالت تهوع، استفراغ و افزایش فشار روی شکم اشاره کرد که روی شکم تاثیر می‌گذارد.

بارداری و درد شکم

زمانی که باید برای درد شکم در بارداری به پزشک مراجعه کنید

اگر هر یک از این علائم را همراه با درد شکم تجربه کردید، به پزشک برای بررسی و درمان مراجعه کنید:

• احساس درد شدید و مداوم
  • خونریزی و لکه بینی