درمان یبوست در بارداری

زمانی که خانم‌ها باردار هستند، دچار تغییرات زیادی می‌شوند که یکی از آنها یبوست در بارداری است. هر فردی ممکن است علائم مختلفی را در بارداری تجربه کند. یبوست یکی از علائم رایج در بارداری است که اغلب خانم‌ها به آن دچار می‌شوند و به دنبال راهکاری برای درمان هستند.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که در بارداری دچار یبوست شده‌اید و به دنبال علت و راهکاری جهت درمان یبوست در بارداری هستید در ادامه با ما همراه باشید.

درمان یبوست در بارداری

علت یبوست در بارداری چیست؟

بسته به اینکه در چه مرحله از بارداری دچار یبوست شد‌ه‌اید، علت ایجاد آن متفاوت است. دلایل احتمالی به شرح زیر است:

تغییرات هورمونی

تغییر هورمون در اوایل بارداری منجر به کند شدن حرکت مدفوع در روده می‌شود. این کند شدن باعث می‌شود که روده بزرگ میزان آب بیشتری را از مدفوع جذب کند و در نهایت منجر به یبوست شود.

مصرف ویتامین‌های قبل از تولد

ویتامین‌هایی که قبل از تولد نوزاد استفاده می‌شود، سرشار از آهن است. آهن ماده معدنی بسیار مهمی است که باید در بارداری طبق تجویز پزشک مصرف شود. مصرف آن می‌تواند منجر به یبوست، مدفوع سیاه و سفت شود.

فشار رحم

با پیشرفت بارداری، رحم رشد می‌کند. این روند باعث فشار وارد شدن به روده می‌شود، در نتیجه حرکت مدفوع در روده سخت خواهد شد.

یبوست می‌تواند منجر به نفخ شکم، ناراحتی معده و مدفوع سفت و خشک شود که دفع را سخت و دردناک می‌کند.

درمان خانگی یبوست در بارداری

در بارداری اغلب خانم‌ها می‌توانند با راهکارهای خانگی یبوست را برطرف کنند:

فیبر

مصرف مکمل‌های فیبر یا مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل می‌تواند حرکت مدفوع در روده را سریع‌تر کند. باید به‌صورت روزانه ۲۸ تا ۳۴ گرم فیبر مصرف کنید.

مایعات

نوشیدن آب کافی جهت دفع راحت‌تر و نرم شدن مدفوع بسیار مهم است. اگر فکر می‌کنید که تنها نوشیدن آب نمی‌تواند برای شما کمک‌کننده باشد، توصیه می‌شود سوپ، چای، آبمیوه یا سبزیجات طبیعی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

درمان خانگی یبوست در بارداری

فعالیت

اگر خانم‌های باردار فعال باشند، به حرکت مدفوع در روده‌ها کمک می‌شود. ورزش منظم مختص به خودتان و تحت نظر متخصصین می‌تواند به رفع یبوست در بارداری کمک کند. اگر امکان ورزش کردن وجود ندارد، می‌توانید به‌صورت روزانه پیاده‌روی آرامی داشته باشید.

پروبیوتیک‌ها

میلیون‌ها باکتری مفید در روده قرار دارند که به عملکرد صحیح آن کمک می‌کنند. پروبیوتیک‌ها نیز می‌توانند به عملکرد بهتر روده کمک کنند. مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک شامل ماست و ترشی کلم است.

درمان‌های دیگری که برای رفع یبوست در بارداری در نظر گرفته می‌شود

اگر هر یک از درمان‌های ذکر شده در رفع یبوست موثر نباشد، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. ممکن است پزشک ویتامین‌هایی را برای خانم‌ها باردار در نظر بگیرند که آهن کمتری داشته باشد.

درمان اولیه که پزشک برای خانم باردار در نظر می‌گیرد، تجویز داروهای ملین است. استفاده از ملین‌های ملایم بی‌خطر است، می‌بایست از ملین‌های محرک خودداری شود؛ چراکه، امکان انقباضات رحمی وجود دارد.

دارو جهت درمان یبوست در بارداری

داروهایی بدون نسخه برای درمان یبوست در بارداری وجود دارد که هیچ خطری تا به امروز از این داروها برای خانم‌های باردار مشاهده نشده است. به‌طور کلی باید قبل از مصرف هرگونه دارو قبل از بارداری با پزشک معالج خود مشورت کنید تا با مشکلی حین بارداری مواجه نشوید.

آیا یبوست در بارداری عوارضی دارد؟

در اغلب مواقع یبوست در بارداری به‌صورت کوتاه مدت ایجاد می‌شود و بدون درمان یا با درمان‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند. در صورتی که یبوست تا چندین هفته ادامه داشته باشد و برای درمان اقدامی نکرده باشید، ممکن است با عارضه‌هایی مواجه شوید که به شرح زیر است:

بواسیر؛

رگ‌های ناحیه مقعد متورم می‌شوند.

شکاف مقعدی؛

پارگی‌هایی در پوست مقعد ایجاد می‌شود.

علت درمان یبوست در بارداری

فشرده شدن مدفوع؛

در این مواقع مدفوع سفت شده و در روده جمع می‌شود.

افتادگی رکتوم.

منظور از افتادگی رکتوم، زمانی است که راست روده از مقعد بیرون می‌زند.

برای اینکه بتوانید از اینگونه عارضه‌های احتمالی یبوست در بارداری جلوگیری کنید، می‌بایست به محض متوجه شدن اولین علائم یبوست برای درمان اقدام کنید. همچنین از راهکارهای خانگی مانند ورزش کردن یا نوشیدن مایعات فراوان در روز می‌توانید از این عارضه شایع در بارداری جلوگیری کنید.

با مراقبت‌های طی بارداری توسط بهترین متخصص زنان در کرج می‌توانید بارداری بدون مشکل و موفقی را تجربه کنید. متخصص زنان علاوه بر مراقبت‌های طی بارداری، درمان‌های مختلف دیگر مرتبط با زنان و کنترل علائم هر دوره از زندگی خانم‌ها مانند عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی و درمان علائم یائسگی را انجام می‌دهد.