علت افتادگی مثانه

در رابطه با افتادگی مثانه بیشتر بدانید

افتادگی مثانه یکی از بیماری‌ها و تغییراتی است که احتمال ایجاد آن در خانم‌ها وجود دارد. زمانی که مثانه از محل خود خارج شود، به پایین لگن می‌آید و به دیواره واژن فشار وارد می‌کند. خانم‌ها ممکن است در طول زندگی خود با تغییرات و بیماری‌هایی مواجه شوند که تنها باید به‌صورت تخصصی توسط متخصص زنان تحت بررسی و درمان قرار گیرند.

افتادگی مثانه چه علائمی دارد؟

اندام‌هایی از جمله مثانه، رحم و روده‌ها توسط ماهیچه‌ها و بافت‌های همبند نگه داشته می‌شوند. افتادگی مثانه هنگامی رخ می‌دهد که کف لگن ضعیف شده یا فشار زیادی به کف لگن وارد می‌شود.

اگر افتادگی مثانه به‌صورت خفیف باشد، معمولا علائمی ایجاد نمی‌کند. نشانه‌های ناشی از این بیماری به شرح زیر است:

• در لگن یا واژن احساس فشار دارید.
  • گاهی اوقات بافتی به‌صورت برآمده در واژن وجود دارد که قابل مشاهده و لمس است.
  • هنگام کشیدگی، سرفه و بلند شدن، افزایش فشار در لگن را احساس می‌کنید.
  • هنگام ادرار کردن در مواقع شروع ادرار دچار مشکل می‌شوید یا احساس می‌کنید که کاملا ادرار را تخلیه نکرده‌اید، همچنین احساس مکرر به ادرار یا نشت ادرار دارید.

به‌طور کلی علائم و نشانه‌های ذکر شده بیشتر در مواقعی که به‌صورت طولانی مدت ایستاده‌اید، احساس می‌شود و علائم معمولا پس از دراز کشیدن بهبود خواهد یافت.

علائم افتادگی مثانه

زمانی که باید به پزشک مراجعه شود

افتادگی مثانه می‌تواند وضعیت ناراحت‌کننده‌ای را برای شما به وجود آورد؛ اما در اغلب مواقع منجر به درد نمی‌شود. در واقع این شرایط می‌تواند تخلیه مثانه را در شما دشوار کند که این وضعیت امکان ایجاد عفونت مثانه را در شما افزایش خواهد داد. به‌طور کلی هر زمان علائم و نشانه‌هایی داشتید که شما را آزار می‌دهد و بر فعالیت‌های روزمره شما تاثیر می‌گذارد، باید به بهترین متخصص زنان در کرج مراجعه کنید.

علت ایجاد افتادگی مثانه

کف لگن از عضلات، رباط‌ها و بافت‌های همبند تشکیل شده است که از مثانه و دیگر اندام‌هایی که در لگن قرار دارند، محافظت می‌کند. به مرور زمان ممکن است عضلات و رباط‌هایی که لگن را نگه می‌دارند، ضعیف شوند یا زایمان و فشار‌های زیادی که وارد می‌شود، منجر به چنین شرایطی شود.

در این مواقع مثانه از جای خود خارج می‌شود و در پایینی‌ترین قسمت لگن قرار می گیرد، در این حالت مثانه در داخل واژن قرار می‌گیرد. دلایلی که می‌تواند فشار زیادی به لگن وارد کند به شرح زیر است:

• بارداری و زایمان طبیعی
  • سرفه مزمن یا برونشیت
  • اضافه وزن یا چاقی
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • زور زدن به‌دلیل یبوست

عوامل خطرساز در افتادگی مثانه

برخی از عوامل ممکن است خطر افتادگی مثانه را افزایش دهد که به شرح زیر است:

بارداری و زایمان؛

خانم‌هایی که سابقه چندین زایمان طبیعی داشته‌اند یا وزن نوزادشان هنگام تولد بسیار زیاد است، بیشتر از سایر افراد در معرض افتادگی مثانه قرار دارند.

افزایش سن؛

خطر ابتلا به افتادگی مثانه با افزایش سن در خانم‌ها بیشتر خواهد شد. این شرایط پس از یائسگی، زمانی که تولید استروژن در بدن شما کاهش پیدا می‌کند، ایجاد می‌شود. در واقع کاهش استروژن منجر به آن می‌شود که از لگن محافظت نشود.

هیسترکتومی؛

خارج کردن رحم ممکن است منجر به ضعیف شدن لگن شود، اما همیشه اینطور نیست.

هیسترکتومی

ژنتیک؛

برخی از خانم‌ها به‌صورت ژنتیکی بافت لگن ضعیفی دارند و این امر منجر آنها را بیشتر در معرض افتادگی مثانه قرار می‌دهد.

چاقی؛

خانم‌هایی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند بیشتر در معرض افتادگی مثانه قرار دارند.

افتادگی مثانه چگونه توسط پزشک تشخیص داده می‌شود؟

معاینه لگن؛

در حالتی که دراز کشیده‌اید یا به‌صورت ایستاده معاینه می‌شوید. در طول معاینه پزشک در جستجوی بافتی برآمده در واژن شماست که نشانه افتادگی مثانه است. معاینات بیشتری در حالت‌های مختلف توسط پزشک انجام خواهد شد. پزشک متخصص زنان علاوه بر این معالجات، عمل‌های زیبایی از جمله لابیاپلاستی و تزریق چربی به واژن را نیز انجام می‌دهد.

آزمایشات مرتبط با مثانه و ادرار؛

اگر دچار افتادگی قابل توجهی شده باشید، آزمایشاتی برای شما در نظر گرفته می‌شود تا مشخص شود چه میزان ادرار تخلیه می‌شود. اگر پس از دفع ادرار، بیش از حد طبیعی ادرار در مثانه داشته باشید، ممکن است پزشک لازم بداند که نمونه‌برداری‌هایی را برای آزمایش انجام دهد.

پاسخ به سوالات پزشک.

هنگام مراجعه به پزشک علاوه بر آزمایش‌هایی که در این زمینه انجام می‌گیرد٪ ممکن است پزشک در رابطه با سابقه بیماری در خانواده، میزان افتادگی و نحوه تاثیرگذاری این شرایط بر کیفیت زندگی شما سوالاتی را بپرسد. این اطلاعات می‌تواند به انتخاب روش درمانی دقیق و موثر کمک کند.

درمان و مراقبت‌های خانگی افتادگی مثانه

تمرینات کگل یکی از روش‌های موثری است که می‌توانید برای تقویت عضلات لگن در خانه انجام دهید. اگر عضلات کف لگن تقویت شوند، قطعا در تسکین علائم ناشی از افتادگی مثانه بسیار موثر است. برای انجام تمرینات کگل باید این مراحل انجام گیرد:

• عضلات لگن را سفت یا منقبض کنید (ماهیچه‌هایی که برای قطع ادرار به کار برده می‌شود).
  • این حالت انقباض را به‌مدت ۵ ثانیه حفظ کرده و سپس به‌مدت ۵ ثانیه استراحت کنید.
  • این تمرین را در روز و در سه ست ۱۰ تایی انجام دهید.

جهت جلوگیری و کنترل این شرایط باید به این موارد توجه داشته باشید:

• یبوست را درمان کنید و راه‌هایی جهت پیشگیری از این عارضه در نظر داشته باشید. غذاهای پر فیبر می‌تواند برای شما مفید باشد.
  • از بلند کردن وسیله های سنگین خودداری کنید.
  • اقداماتی جهت درمان و راهکارهایی جهت پیشگیری از سرفه مزمن و برونشیت در نظر داشته باشید.
  • وزن متعادل خود را حفظ کنید. جهت داشتن وزن ایده‌آل با پزشک خود در این باره صحبت کنید و در صورت نیاز به کاهش وزن، از استراتژی‌های مناسبی با مشورت پزشک در نظر داشته باشید.