تغذیه در بارداری

اهمیت تغذیه سالم در بارداری

اهمیت تغذیه سالم در بارداری بسیار بالاست و داشتن یک رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری بسیار مهم و حائز اهمیت است. در واقع اگر مادر رژیم غذایی مناسبی در این دوران داشته باشد، می‎تواند بارداری خوبی را تجربه کند؛ حتی، به سلامتی او پس از زایمان نیز کمک خواهد کرد. مادران طی بارداری ممکن است هوس غذاهای متفاوتی را داشته باشند و متناسب با شرایط خود باید غذاهای سالمی را مصرف کنند.

در واقع بر اساس شرایط مادر توصیه‌ها در رابطه با رژیم غذایی برای هر فرد متفاوت است. ما در این مقاله مواردی را ذکر خواهیم کرد، که برای هر مادر باردار در هر شرایطی لازم و ضروری است.

آهن

مصرف آهن برای خانم‌های باردار یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشند. زمانی که میزان آهن در بدن کم باشد، مادر احساس خستگی و سرگیجه دارد. غذاهایی مانند:

  • گوشت
  • ماهی
  • تخم مرغ 

سرشار از آهن هستند و می‌تواند تا حدودی نیاز آهن در بدن را تامین کند.

زمان بارداری پزشک انجام آزمایشات مختلفی را برای شما تجویز می‌کند تا متوجه کمبودهای بدن شود، به‌طور مثال در صورتی که بدن دچار کمبود آهن باشد، داروهای مورد نیاز طی بارداری جهت افزایش آهن برای شما تجویز می‌شود.

مصرف آهن

فولیک اسید

فولیک اسید برای رشد و سلامت جنین بسیار مهم و ضروری است. وجود فولیک اسید از ایجاد نقص لوله عصبی در جنین جلوگیری می‌کند. همچنین از ایجاد نقص مربوط به مغز و نخاع هنگام تولد نوزاد نیز جلوگیری خواهد کرد. اسید فولیک در غذاهایی مانند: 

  • سبزیجاتی با برگ سبز رنگ
  • برنج قهوه‌ای
  • نان غلات

وجود دارد.

این مواد غذایی می‌تواند منابع خوبی برای تامین فولیک اسید باشد؛ اما بهترین راه دریافت اسید فولیک، مصرف مکمل است. به ویژه در ماه‌های اول بارداری مصرف این موارد ذکر شده بسیار مهم هستند.

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند. در نهایت باید در تغذیه یا رژیم غذایی روزانه خود این موارد را جای دهید. ویتامین c به جذب آهن در بدن کمک می‌کند؛ بنابراین، مصرف میوه‌هایی که حاوی ویتامین c هستند، بسیار مهم و ضروری است.

محصولات لبنی

مصرف محصولات لبنی نیز از دیگر مواد غذایی مورد نیاز خانم باردار است. در واقع این محصولات حاوی مقادیر زیادی از کلسیم و دیگر مواد مغذی مورد نیاز مادر و جنین است. اگر تمایل به مصرف آنها ندارید، سعی کنید که مواد غذایی را جایگزین کنید که حاوی کلسیم و دیگر مواد مغذی موجود در لبنیات باشد.

آب

خانم باردار باید حداقل یک‌ونیم لیتر روزانه آب مصرف کند. نوشیدن آب کافی می‌تواند به جلوگیری از عفونت ادراری کمک کند. خانم‌های باردار باید این نکته را در نظر داشته باشند که مصرف آب کافی در سه ماه آخر بارداری بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه کمبود آب منجر به انقباض و در نهایت زایمان زودرس خواهد شد.

به خانم‌های باردار توصیه می‌شود طی بارداری و مدتی پس از زایمان تحت نظر متخصص زنان باشند؛ چراکه، آنها می‌توانند هرگونه ناهنجاری از قبیل حاملگی خارج از رحم را تشخیص دهند و اقدامات لازم انجام گیرد. همچنین پزشک زنان بهترین فردی است که می‌تواند در خصوص تغذیه سالم در بارداری به شما کمک کند.

تغذیه هنگام شیردهی

تغذیه هنگام شیردهی

تغذیه مادر هنگام شیردهی نیز همانند بارداری بسیار مهم است. یک رژیم غذایی متنوع و سالم به سلامت بدن پس از زایمان و همچنین افزایش انرژی کمک می‌کند. 

خانم‌ها هنگام شیردهی معمولا اشتهای بیشتری دارند. در واقع تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، بر این اساس است که خانم‌های شیرده باید ۲۰۰ الی ۵۰۰ کالری بیشتر نسبت به روزهای دیگر دریافت کنند؛ چراکه، بدن برای تولید شیر کودک نیاز به انرژی بیشتری دارد.

شیر مادر و کودک

همانطور که خودتان خوب می‌دانید شیر مادر معمولا تمام نیاز کودک است. در واقع شیر مادر تغذیه ایده‌آلی برای نوزادان است. در شیر مادر ترکیبی از ویتامین‌ها، پروتئین و چربی است؛ حتی، آنتی بیوتیک نیز وجود دارد که کودک با مصرف شیر مادر می‌تواند با ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله کند.

حتی گاهی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، برخی از مزه‌ها را احساس می‌کنند. به‌طور مثال زمانی که مادر غذای تندی را مصرف می‌کند، نوزاد هنگام شیر خوردن احساس بدی دارد. به همین جهت به مادران توصیه می‌شود که به رژیم خود در زمان شیردهی توجه داشته باشند.

زمانی که مادر سبزیجات مصرف کند، ویتامین b12 را به‌طور کامل دریافت خواهد کرد، همچنین شیر مادر حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌های مورد نیاز کودک خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *