عوارض تخمدان پلی کیستیک

علائمی که خبر از تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان می‌دهد

یکی از بیماری‌های شایع در بین خانم‌ها سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان است. این بیماری شامل یکسری از علائمی است که وقتی در کنار یکدیگر قرار داده می‌شود، می‌توان متوجه سندرم تخمدان پلی کیستیک شد.

یکی از علائم شایعی که در این سندرم وجود دارد، اختلالات قاعدگی است و این مورد یکی از علائمی است، که خانم‌ها به پزشک برای بررسی وضعیت خود مراجعه می‌کنند. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با این بیماری برای شما خواهیم داد.

علائم تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک

زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند، اینگونه علائم را به پزشک گزارش می‌دهد:

اختلالات قاعدگی

پریود منظمی ندارند و از زمان شروع قاعدگی، پریودهای نامنظم را تجربه کرده‌اند. اکثر افراد سیکل قاعدگی‌شان دیربه‌دیر ایجاد می‌شود که به آن «الیگومنوره» گفته می‌شود. گاهی اوقات لکه بینی‌های بین پریود در این افراد مشاهده می‌شود و به‌طور کلی قاعدگی بی‌نظمی وجود دارد.

تنبلی تخمدان
اختلالات قاعدگی

پرمویی

پرمویی از دیگر علائم این سندرم است، پرمویی در زیر چانه، دور سینه، ناف و زیر ناف مشاهده می‌شود. این پرمویی به‌دلیل هورمون‌هایی است که از تخمدان این بیماران ترشح می‌شود، در حقیقت تخمدان هورمون‌های مردانه تولید می‌کند. هورمون‌های مردانه به راحتی در آزمایش قابل شناسایی است.

چاقی یا اضافه وزن

بیمارانی که دچار افزایش وزن می‌شوند، اینگونه اظهار دارند که غذای زیاد مصرف نمی‌کنند؛ اما همچنان دچار اضافه وزن هستند. به‌دلیل کمبود متابولیسم، غذاهایی که مصرف می‌کنند به خوبی جذب نمی‌شود و در نهایت باعث چاقی یا افزایش وزن خواهد شد.

آکنه

جوش صورت و آکنه می‌تواند از علائم مهم تخمدان پلی کیستیک باشد. این افراد ابتدا برای درمان به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده‌اند و به‌دلیل عدم درمان به بهترین متخصص زنان در کرج ارجاع داده شده‌اند، پس از بررسی متوجه سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌شوند.

گاهی اوقات ممکن است افراد متوجه علائم ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک نشوند و تنها به‌دلیل ناباروری یا دیر باروری به متخصص زنان مراجعه می‌کنند که خود این مسئله یکی از علائم تنبلی تخمدان است. این نکته را در نظر داشته باشید، که این توضیحات به این معنی نیست که تمام افرادی که دارای تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک هستند، نابارور می‌شوند.

در حقیقت اغلب این دسته از افراد دیر بارور هستند و نیاز به مصرف دارو برای افزایش قدرت باروری خود دارند. در نهایت جای نگرانی در این باره وجود ندارد، درمان‌های مختلفی برای این عارضه در نظر گرفته شده است.

افرادی که با چنین علائمی به پزشک مراجعه می‌کنند، طی بررسی با سونوگرافی متوجه کیست‌های ریزی در تخمدان می‌شوند. این کیست‌ها حالت دانه تسبیحی دارند، در واقع به‌صورتی که بیش ۱۰ الی ۱۲ کیست‌های ریز در کنار هم دورتادور تخمدان وجود دارد.

همچنین یک پوسته ضخیمی در دورتادور تخمدان وجود دارد، که اجازه آزاد شدن فولیکول را نمی‌دهد، به همین جهت افراد نابارور و دیر بارور هستند. علاوه بر سونوگرافی آزمایش‌های هورمونی از بیمار گرفته می‌شود و ترجیح پزشک آن است که این آزمایش در روز سوم قاعدگی انجام گیرد تا قدرت تشخیصی بالاتری وجود داشته باشد.

ذخیره تخمدانی بیمار از دیگر مسائلی است که باید تحت بررسی قرار گیرد. در بسیاری از این افراد ذخیره تخمدانی بالایی وجود دارد. در حالت عادی اندازه این عدد بین ۲ تا ۸ است؛ اما در افرادی که دچار تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، این عدد حتی در مواقعی عدد بالای ۱۰ را نشان می‌دهد و ممکن است تا ۱۵ تا ۱۶ نیز برسد.

برخی از هورمون‌هایی وجود دارد که از طریق هیپوفیز ترشح می‌شود، نسبت این هورمون‌ها نیز ممکن است در این افراد نیز بهم بخورد. علاوه بر این هورمون مردانه نیز در آنها افزایش پیدا می‌کند. همه این موارد در آزمایش هورمونی که در روز سوم پریود از بیمار گرفته می‌شود، مشخص خواهد شد.

تخمدان پلی کیستیک
درمان تنبلی تخمدان چیست؟

درمان تنبلی تخمدان

از مهم‌ترین اقداماتی که برای درمان باید در نظر داشت، تغییر سبک زندگی است. توصیه پزشک برای بیماران به شرح زیر است:

• ورزش منظم
  • تغذیه مناسب (تحت نظر متخصص تغذیه)
  • کاهش وزن

کاهش وزن در باروری خانم‌ها بسیار مؤثر است. زمانی که وزن کاهش پیدا می‌کند، پریود منظم می‌شود، اختلالات هورمونی به حداقل می‌رسد و…

نکته‌ای که وجود دارد این است که همه افرادی که دچار سندرم پلی کیستیک هستند، وزن بالایی ندارند. در واقع این بیماری به این صورت است که یکی از علائم نسبت به سایر موارد، بیشتر مورد توجه قرار دارد.

علت ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک

علت دقیق ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان به طور دقیق مشخص نیست؛ اما عواملی که می‌تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد به شرح زیر است:

انسولین اضافی

انسولین هورمونی است که در پانکراس تولید می‌شود و به سلول‌ها اجازه می‌دهد از قند برای منبع اصلی انرژی استفاده کند. اگر سلول‌های در برابر عملکرد انسولین مقاوم شوند، سطح قند خون افزایش پیدا می‌کند و در ادامه ممکن است انسولین بیشتری تولید شود. انسولین اضافی ممکن است تولید آندروژن را افزایش دهد و باعث ایجاد مشکلاتی در تخمک گذاری شود.

التهاب درجه پایین

این اصطلاح برای توصیف گلبول سفید برای مبارزه با عفونت به کار برده می‌شود. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد این افراد نوعی التهاب درجه پایین دارند که موجب می‌شود تا تخمدان پلی کیستیک برای تولید آندروژن تحریک شود و در نهایت منجر به مشکلات قلبی و عروقی خواهد شد.

آندروژن اضافی

تخمدان‌ها مقدار زیادی آندروژن تولید می‌کنند، که منجر به پرمویی و آکنه می‌شود.

وراثت

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد برخی از ژن‌ها با تنبلی تخمدان و تخمدان پلی کیستیک مرتبط است.

درمان تخمدان پلی کیستیک
عوارض تخمدان پلی کیستیک

عارضه‌های ناشی از تخمدان پلی کیستیک می‌تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:

• ناباروری
  • دیابت بارداری یا فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • سندرم متابولیک
  • استئوهپاتیت غیر الکلی
  • دیابت نوع ۲
  • آپنه خواب
  • افسردگی و اضطراب
  • خونریزی غیر طبیعی
  • سرطان آندومتر
  • چاقی یا افزایش وزن

نحوه تشخیص تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک

هیچ آزمایش مشخصی برای تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد. زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید ابتدا در خصوص شرح حال شما سوالاتی خواهد پرسید و معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد. به‌طور کلی اقداماتی که برای تشخیص این بیماری در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر است:

معاینات لگن

پزشک اندام‌های تولید مثل را از نظر وجود توده‌ها، رشدهای بدخیم و سایر ناهنجاری‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد.

آزمایش خون

جهت اندازه‌گیری سطح هورمون آزمایش خون از بیمار گرفته می‌شود. این آزمایش می‌تواند دلایل احتمالی مرتبط با ناهنجاری‌های قاعدگی را شناسایی کند. همچنین ممکن است برای اندازه‌گیری گلوکز، کلسترول و گلیسیرید نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سونوگرافی

پزشک با استفاده از سونوگرافی تخمدان‌ها و ضخامت پوشش داخلی رحم را مورد بررسی قرار می‌دهد. دستگاهی درون واژن قرار می‌گیرد و با وجود امواج صوتی که منتشر می‌کند، تصاویر را در رایانه مشاهده خواهد کرد.

علت تخمدان پلی کیستیک
درمان تنبلی تخمدان

دارو درمانی برای درمان تنبلی تخمدان

برای تنظیم چرخه قاعدگی پزشک ممکن است یکی از این موارد را به بیمار پیشنهاد کند:

قرص‌های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژستین هستند باعث کاهش تولید آندروژن و تنظیم استروژن می‌شوند. در واقع تنظیم هورمون‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش دهد، رشد موهای زائد و آکنه را نیز کنترل کند.

پروژسترون درمانی

مصرف پروژسترون به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز هر یک یا دو ماه یکبار می‌تواند قاعدگی را تنظیم کند و مانع از ایجاد سرطان آندومتر شود. پروژسترون درمانی تغییری در سطح آندروژن ایجاد نمی‌کند و از بارداری جلوگیری نخواهد کرد.

داروهایی که برای کمک به تخمک گذاری ممکن است برای بیمار تجویز شود به شرح زیر است:

• کلومیفن
  • لتروزول
  • متفورمین
  • گنادوتروپین‌ها

پزشک برای آن دسته از افرادی که دچار رشد موهای زائد هستند، ممکن است هر یک از داروهای زیر را برای کنترل بیماری تجویز کند این موارد به شرح زیر است:

قرص‌های جلوگیری از بارداری

این قرص منجر به کاهش تولید آندروژن خواهد شد. آندروژن باعث رشد موهای زائد می‌شود.

اسپیرونولاکتون

این دارو می‌تواند از تاثیرات آندروژن بر پوست جلوگیری کند. نکته‌ای که باید بدانید این است که این دارو می‌تواند منجر به نقایص مادرزادی شود؛ بنابراین هنگام استفاده از آن حتما با پزشک مشورت داشته باشید. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، باید از مصرف این قرص خودداری کنید.

افلورنیتین

این کرم می‌تواند رشد موهای زائد را در خانم‌ها کندتر کند.