به تغذیه خود در دوره قاعدگی توجه داشته باشید

در اغلب مواقع قاعدگی یا پریود خانم‌ها تا قبل از یائسگی با علائمی همراه است که گاهی می‌تواند بسیار دردناک باشد و آنها را از انجام فعالیت‌های روزانه بازدارد. 

اگر خانم‌ها به تغذیه خود توجه نداشته باشند، ممکن است مصرف برخی از مواد غذایی منجر به بدتر شدن علائم شود و گاهی بالعکس؛ اگر غذای مفید و مناسبی در این دوران مصرف شود قطعا علائم و حال عمومی خانمی که پریود است، بهتر خواهد شد.

اگر می‌خواهید با تغذیه مناسب، حال بهتری طی قاعدگی داشته باشید، باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص تغذیه مناسب بیشتر برای شما توضیح دهیم.

علائم آزاردهنده ناشی از دوران قاعدگی

همانطور که گفته شد ممکن است برخی از خانم‌ها با علائمی آزاردهنده همراه باشند که در این مواقع می‌توانند تنها با تغذیه مناسب علائم خود را بهبود بخشند. در ادامه این علائم را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • احساس گرفتگی در شکم
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • سردرد
  • تغییرات خلق و خو
  • نفخ شکم

اگر هر یک از موارد را شاهد بودید حتما باید به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید.

نوشیدن آب

نوشیدن آب همیشه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشید. زمانی که پریود می‌شوید این مورد بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند، در واقع زمانی که بدن با کمبود آب مواجه نباشد با علائمی مانند سردرد روبه‌رو نخواهید شد. علاوه بر این مورد نوشیدن آب کافی نیز از نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

مصرف میوه

میوه‌هایی مانند هندوانه و خیار که حاوی آب زیادی هستند، به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کند و مانع از کمبود آب در بدن می‌شود. از آنجایی که میوه‌ها مزه شیرینی دارند از مصرف شیرینی‌های مصنوعی جلوگیری می‌شود و سطح گلوکز در بدن کنترل خواهد شد.

اهمیت تغذیه در دوران قاعدگی

سبزیجات سبزرنگ

معمولا در قاعدگی کاهش آهن در بدن رخ می‌دهد و به همین جهت در این دوره خانم‌ها علائمی همچون خستگی، بدن درد سرگیجه را احساس می‌کنند. سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ که برگ سبز دارند، به افزایش آهن بدن بسیار کمک می‌کند. مصرف اسفناج علاوه بر اینکه میزان آهن را در بدن افزایش می‌دهد، منیزیم بدن را نیز تأمین می‌کند.

زنجبیل

یک لیوان چای زنجبیل گرم می‌تواند علائم ناشی از قاعدگی را در خانم‌ها بهبود بخشد. زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد که می‌تواند درد عضلانی را در بدن کاهش دهد. زنجبیل در برطرف کردن حالت تهوع بسیار مؤثر عمل کرده است. اما این نکته را به یاد داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این مواد غذایی می‌تواند باعث معده درد و دل‌درد شود.

مرغ

مصرف مرغ از دیگر غذاهای ارزشمند است که می‌تواند در تأمین آهن و پروتئین بدن بسیار مؤثر باشد. در نهایت بهتر است زمانی که پریود هستید مصرف مرغ را در رژیم غذایی خود قرار دهید. به‌طور کلی مصرف پروتئین برای سلامت کلی بدن شما بسیار ضروری است و می‌تواند شما را کاملا سیر نگه دارد.

ماهی

ماهی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است، به همین جهت یک ماده غذایی ارزشمند طی قاعدگی محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف امگا ۳ می‌تواند درد ناشی از پریود را کاهش دهد.

افرادی که امگا ۳ مصرف می‌کردند، گزارش داده‌اند که درد قاعدگی آنها به‎قدری کاهش می‌یابد که با مصرف ایبوپروفن کاهش می‌یابد. علاوه بر این مورد می‌تواند در درمان افسردگی نیز مؤثر عمل کند.

زردچوبه

زردچوبه به‌عنوان ادویه‌ای ضدالتهاب شناخته می‌شود و علائم ناشی از دوره قاعدگی را کاهش می‌دهد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ یک میان وعده خوشمزه که سرشار از آهن و منیزیم است. تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده نشان می‌دهد افرادی که با کمبود منیزیم دچار هستند درد بیشتری در طی قاعدگی احساس می‌کنند؛ بنابراین اگر منیزیم مورد نیاز بدن به‌خوبی تأمین شود، مشکلات ناشی از قاعدگی کاهش می‌یابد.

تغذیه در دوران قاعدگی

آجیل

بیشتر آجیل‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین‌ها و منیزیم هستند. می‌توانید انواع مغزها را با دیگر میان وعده‌های خود ترکیب کنید.

عدس و لوبیا

این حبوبات سرشار از پروتئین هستند و جایگزین خوبی برای گوشت خواهد بود. همچنین این مواد غذایی غنی از آهن بوده که مصرف آنها طی قاعدگی بسیار مهم و ارزشمند است.

ماست

بسیاری از افراد طی قاعدگی دچار عفونت قارچی می‌شوند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست می‌تواند در ایجاد باکتری‌های مفید در واژن مؤثر عمل کند و در درمان عفونت قارچی بسیار مفید باشد. علاوه بر این موارد ماست غنی از منیزیم و سایر مواد مغذی مانند کلسیم است که برای سلامت عمومی بدن بسیار ضروری خواهد بود. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *