درمان پریود نامنظم

برای خانم‌هایی که پریود نامنظم دارند

پریود نامنظم در بین خانم‌ها تقریبا رایج است، این اختلال می‌تواند گاهی باعث نگرانی شود. چرخه طبیعی پریود ۲۸ روز است؛ اما این مدت زمان ممکن است در هر فرد متفاوت باشد.

در واقع در زمان پریود پوشش داخلی رحم، فرو می‌ریزد و به‌صورت خونریزی از واژن قابل مشاهده است. شروع قاعدگی معمولا از ۱۰ تا ۱۶ سالگی و تا زمان یائسگی بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی ادامه خواهد داشت.

گاهی عوامل مختلفی مانند روش‌های جلوگیری از بارداری، عدم تعادل یا تغییرات هورمونی و… می‌تواند منجر به پریود نامنظم شود. از آنجایی که این مسئله می‌تواند برای هر خانمی رخ دهد، باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

به چه پریودی نامنظم می‌‌گویند؟

همانطور که گفتیم چرخه طبیعی قاعدگی ۲۸ روز است؛ اما، به این معنی نیست که هر کس طی ۲۸ روز پریود نشود، قاعدگی نامنظمی دارد. در واقع اگر فردی کمتر از ۲۱ روز و طی زمانی بیش از ۳۵ روز پریود شود، به‌عنوان پریود نامنظم شناخته می‌شود.

پریود نامنظم
پریودهای نامنظم

علت پریود نامنظم

دلایل زیادی وجود دارد که باعث این مشکل در خانم‌ها می‌شود. در ادامه همه موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

سنین بلوغ؛

در سنین بلوغ ممکن است به مدت یک یا دو سال دختر خانم‌ها دچار پریود نامنظم شوند.

یائسگی؛

در شروع یائسگی که بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی است، خانم‌ها دچار بی‌نظمی در قاعدگی می‌شوند.

اوایل بارداری؛

خانم‌هایی که در سنین باروری هستند، زمانی که دچار اختلالاتی در قاعدگی می‌شوند، می‌بایست تست بارداری را انجام دهند تا بارداری یا عدم بارداری مشخص شود.

پیشگیری از بارداری؛

برخی روش‌های پیشگیری از بارداری مانند مصرف قرص‌های ضد بارداری یا استفاده از IUD می‌تواند در نامنظمی قاعدگی نقش داشته باشد.

تغییرات وزن؛

کاهش یا افزایش شدید وزن می‌تواند منجر به اختلال قاعدگی شود.

احتمال وجود برخی از بیماری‌ها.

عواملی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تیروئید می‌تواند مشکلاتی اعم از نامنظمی پریود را در خانم‌ها ایجاد کند.

مواقعی که باید پریود نامنظم را جدی بگیرید

در اغلب مواقع یک دوره قاعدگی نامنظم جای نگرانی ندارد. اگر چرخه قاعدگی به‌طور مداوم نامنظم است، باید توسط متخصص زنان مورد بررسی و درمان قرار گیرد تا عوامل جدی مانند موارد زیر تشخیص داده شود:

• سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • حاملگی خارج از رحم
  • عفونت های مقاربتی (STI)
  • آندومتریوز
  • فیبروئید رحم
  • نشانه‌هایی از مشکلات پیش سرطانی یا سرطان رحم
  • مشکلاتی اعم از بیماری تیروئید
  • مشکلات مرتبط با کبد و کلیه
  • اختلالاتی در انعقاد خون

در صورتی که چنین مشکلی درمان نشود، می‌تواند عارضه‌های بلند مدت را به جای بگذارد و منجر به مشکلات مرتبط با باروری شود.

علت پریود نامنظم

علت پریود نامنظم در دختر ۱۳ یا نوجوانان

چرخه قاعدگی نامنظم در دختر خانم‌هایی که در سنین ۱۳ سالگی یا بیشتر هستند، تا مدت ۲ سال طبیعی است. در واقع مدت و میزان خونریزی تحت تاثیر هورمون‌هایی است که تولید می‌شود.

به‌طور کلی در نوجوانانی که در حال رشد هستند، نوسانات هورمونی وجود دارد و به همین جهت نامنظم بودن دوره قاعدگی کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. علاوه بر تغییرات هورمونی در این دوره عوامل دیگری نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد که به شرح زیر است:

• مصرف دارو
  • افزایش یا کاهش وزن بیش از حد
  • انجام تمرینات ورزشی بیش از حد
  • تغذیه نامناسب
  • استرس
  • و..

آیا پریود نامنظم باعث نازایی می‌شود؟

پریودهای نامنظم می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات مرتبط با باروری باشد؛ اما، همیشه اینطور نیست. برخی از خانم‌ها با وجود اینکه قاعدگی نامنظمی دارند، هیچ اختلالی در تخمک‌گذاری وجود ندارد. در ادامه نکاتی را برای شما ذکر خواهیم کرد که نشان می‌دهد آیا شما مشکلی در رابطه با ناباروری دارید یا خیر.

• هر دوره از پریود خود را در تقویم علامت بزنید.
  • به تغییرات مخاط دهانه رحم توجه داشته باشید. با نزدیک شدن زمان تخمک‌گذاری مخاط زیاد، شفاف و کشیده خواهد شد.
  • هر روز دمای بدن خود را چک کنید، هر زمان که افزایش پیدا کرد یادداشت کنید، این علائم می‌تواند نشان‌دهنده تخمک‌گذاری باشد.

تمامی مواردی را که در نظر داشتید به پزشک خود بگویید تا بر اساس این علائم تشخیص دهد که آیا قاعدگی نامنظم باعث ناباروری شده است یا خیر. به‌طور کلی اگر عواملی مانند تخمدان پلی کیستیک و فیبروم رحم ایجاد شده باشد، احتمال ناباروری وجود دارد.

درمان پریود نامنظم

بسته به علت ایجاد قاعدگی نامنظم درمان آن نیز متفاوت است. همه موارد را به شما ذکر خواهیم کرد:

بلوغ و یائسگی؛

معمولا قاعدگی در این مواقع نیاز به درمان ندارد.

پیشگیری از بارداری؛

اگر قاعدگی نامنظم به‌دلیل پیشگیری از بارداری دارید و تا چندین ماه ادامه داشت، باید در این مواقع با پزشک مشورت کنید تا راهکارهای دیگری را برای پیشگیری به شما پیشنهاد دهد.

پریودهای نامنظم
پیشگیری از بارداری

تخمدان پلی کیستیک و چاقی؛

در مواقع که دچار تخمدان پلی کیستیک یا اضافه وزن هستید، کاهش وزن می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. در واقع پس از کاهش وزن نیاز کمتری به انسولین دارید. همچنین باعث کاهش سطح تستوسترون می‌شود و احتمال تخمک‌گذاری بیشتر خواهد شد.

استرس؛

استرس عاطفی، اختلال در غذا خوردن می‌تواند منجر به قاعدگی نامنظم شود. با تکنیک‌هایی در رابطه کنترل استرس می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

دارو درمانی.

گاهی ممکن است پزشک بسته به شرایط بیمار متفورمین، داروی کاهش‌دهنده انسولین را برای دیابت نوع ۲ تجویز کند که می‌تواند به تخمک‌گذاری و قاعدگی نامنظم کمک کند.

قرص ضد بارداری با دوز کم که حاوی استروژن و پروژسترون است و به درمان قاعدگی نامنظم کمک می‌کند. مصرف این دارو منجر به کاهش تولید آندروژن و کمک به اصلاح خونریزی‌های غیر طبیعی خواهد شد.

توصیه می‌شود از مصرف دارو خودسرانه پرهیز کرده و به بهترین متخصص زنان در کرج جهت بررسی علت و انتخاب درمانی مناسب مراجعه کنید.

درمان خانگی پریود نامنظم

زمانی که سبک زندگی سالمی داشته باشید، قطعا احتمال اینکه پریودهای نامنظم در شما کاهش یابد، وجود دارد:

• به‌طور منظم ورزش کنید تا وزنی متعادل داشته باشید و استرس خود را کاهش دهید؛
  • رژیم غذایی سالمی برای خود داشته باشید.

اگر به این نکات ساده توجه داشته باشید، شاهد سلامت کلی خود خواهید بود.

پریود نامنظم چه عوارضی دارد؟

همانطور که برای شما گفتیم قاعدگی نامنظم می‌تواند نشانه یک مشکلی در خانم‌ها باشد و در صورتی که به این مسئله توجهی نشود، ممکن است مشکلاتی در رابطه با باروری خانم‌ها ایجاد کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)؛

در این بیماری تعدادی کیست کوچک و پر از مایع در تخمدان ایجاد می‌شود. خانم‌هایی که مبتلا به این بیماری هستند، هر ماه تخمک آزاد نمی‌کنند و علائمی همچون قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی، افزایش وزن، چاقی، آکنه و رشد موهای زائد را شاهد هستند.

اختلال تیروئید؛

این اختلال، پریود نامنظم را به همراه دارد. غده تیروئید هورمون‌هایی را تولید می‌کند که بر متابولیسم بدن تاثیر می‌گذارد.

سرطان دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم؛

در برخی از مواقع نادر ممکن است این بیماری منجر به خونریزی بین دوره قاعدگی یا در حین رابطه جنسی نیز شود.

پریود خانم‌ها
سرطان دهانه رحم

آندومتریوز؛

در این حالت بافت یا پوشش داخلی رحم در جایی غیر از قسمت داخلی یا خارج از رحم رشد می‌کند. سلول‌های آندومتر در هر ماه طی قاعدگی فرو می‌ریزد، به همین جهت آندومتریوز می‌تواند در باروری خانم‌ها موثر باشد.

این بیماری می‌تواند علائمی مانند درد شدید، قاعدگی نامنظم و ناباروری را داشته باشد.

بیماری التهابی لگن (PID).

بیماری التهابی لگن نوعی عفونت در سیستم تولید مثل خانم‌هاست. عفونت‌های مقاربتی (STI) یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌ها در بین بانوان است. در صورتی که این بیماری به‎موقع تشخیص داده شود، می‌توان با مصرف آنتی‌بیوتیک این بیماری را درمان کرد.

اما، اگر این بیماری گسترش پیدا کند، به لوله‌های رحمی آسیب می‌رساند و منجر به درد مزمن و طولانی مدت در بیمار می‌شود. علائم بسیاری ناشی از این بیماری وجود دارد، که مهم‌ترین آنها خونریزی بین دوره قاعدگی و پس از رابطه جنسی است.