فتق ناف در بارداری

زمان بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می‌شود که یکی از این موارد نادر که در برخی از خانم‌های باردار مشاهده می‌شود، فتق ناف در بارداری است.

در اغلب مواقع چنین حالتی در بارداری جدی نیست و درصد کمی از آن می‌تواند جدی باشد. در صورت جدی بودن این مشکل، باید درمان فوری صورت گیرد.

منظور از فتق ناف در بارداری چیست؟

فتق ناف در بارداری هیچ ارتباطی با بند ناف کودک در حال رشد شما ندارد. در حقیقت این حالت مربوط به بند ناف شما قبل از تولد است.

ناف در همه افراد، در واقع نقطه‌ای است که بند ناف شما را به مادرتان متصل می‌کند. در واقع قسمتی که دیده نمی‌شود، شکاف ماهیچه‌های معده درست زیر ناف شماست.

پس از تولد این منافذ از طریق عضلات شکم بسته می‌شود. تنها چیزی که از بند ناف می‌ماند یک ناف داخلی یا بیرونی است.

گاهی اوقات تونل بین عضلات باز می‌ماند یا به اندازه کافی بسته نمی‌شود. اگر چربی یا بخشی از روده به ناحیه زیر ناف و عضلات ضعیف فشار بیاورد، فتق ناف ایجاد می‌شود.

علت فتق ناف در بارداری چیست

هنگام بارداری با رشد شکم و کودک، فشار بیشتری به شکم وارد می‌شود. ماهیچه‌های دیواره شکم با کشیده شدن در بارداری نازک‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند.

با نیرویی که به شکم وارد می‌شود، عضلات ضعیف می‌تواند باعث فتق ناف در بارداری یا بدتر شدن آن شود.

طی بارداری رحم مانند یک بادکنک پر می‌شود. در سه ماهه دوم بارداری به ارتفاع ناف می‌رسد. همانطور که رحم متورم می‌شود، روده‌ها به آرامی به قسمت بالایی و پشتی معده فشار داده می‌شود.

به همین جهت فتق ناف در بارداری معمولا در سه ماهه اول رخ نمی‌دهد و از ماهه دوم به بعد شایع‌تر است.

علت فتق ناف در بارداری

در این مواقع بیشتر در معرض خطر فتق ناف در بارداری هستید:

• قبل از بارداری فتق ناف داشتید.
  • ماهیچه‌های شکم به طور طبیعی ضعیف هستند.
  • به طور طبیعی عضلات شکم یا معده جدا یا باز شده‌اند.
  • اضافه وزن دارید.
  • مایعات اضافی در شکم یا بدن وجود دارد.

فتق ناف در بارداری چه علائمی دارد؟

این عارضه در بارداری ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. تنها ممکن است متوجه برآمدگی یا تورم در اطراف ناف خود شوید.

احتمال دارد فتق ناف به کوچکی یک انگور یا به بزرگی یک گریپ فروت باشد. علائم احتمالی شامل موارد زیر است:

• تورم یا برآمدگی در اطراف ناف که هنگام سرفه بیشتر می‌شود.
  • فشار اطراف ناف
  • درد یا حساسیت در اطراف ناف

در موارد جدی ممکن است فتق ناف باعث ایجاد چنین علائمی‌ شود:

• درد شدید
  • درد ناگهانی

فتق ناف در بارداری چه اثراتی بر مادر و نوزاد دارد؟

زمانی که فتق ناف جدی باشد، بخشی از روده می‌تواند پیچیده شود. چنین حالتی روده را بیش از حد فشرده می‌کند و جریان خون قطع می‌شود، درست مانند زمانی که یک شلنگ پیچ خورده باشد و جریان آب متوقف شود.

در بدترین حالت فتق ناف می‌تواند مانع از عملکرد صحیح هضم شده یا باعث عوارض خطرناک دیگری شود.

اگر در بارداری قبلی خود یا حتی قبل از بارداری دچار فتق ناف شده‌اید، ممکن است در این بارداری مجددا چنین اتفاقی رخ دهد.

این حالت از بارداری به کودک شما آسیبی نمی‌رساند. با این حال برای این که کودک شما در سلامت باشد، باید حتما سلامت خود را اولویت قرار دهید.

فتق ناف جدی و بدون در نظر گرفتن درمان می‌تواند منجر به بیماری در شما شود.

درمان فتق ناف در بارداری

فتق ناف در بارداری اگر خفیف باشد، به هیچ درمانی نیاز ندارد. تورم اطراف ناف ممکن است فقط چربی باشد که به ماهیچه‌ها فشار وارد می‌کند. پس از زایمان نیز از بین می‌رود.

جراحی لاپاراسکوپی که شامل برش‌های کوچکی است و همراه با دوربین به کار برده می‌شود، گاهی برای رفع فتق ناف مورد نیاز خواهد بود.

در بیشتر موارد از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود و شما چیزی احساس نخواهید کرد. درمان به میزان شدت این عارضه بستگی دارد.

اگر کوچک باشد و هیچ علائمی نداشته باشید، متخصص زنان و زایمان در کرج تصمیم می‌گیرد تا زمانی که کودک خود را به دنیا می‌آورید، صبر کنید.

اگر فتق بزرگ است یا باعث عوارضی مانند آسیب به روده یا سایر اندام‌ها می‌شود، ممکن است در اسرع وقت به جراحی نیاز داشته باشید.

در این مواقع توصیه می‌شود حتی در زمان بارداری فوری اقدامات درمانی را شروع کنید.

اکثر پزشکان توصیه می‌کنند در صورت عدم نیاز فوری به جراحی، تا سه ماه دوم بارداری صبر کنید. در موارد دیگر ممکن است فتق را در حین زایمان از طریق سزارین برطرف کنند.

روند بهبودی پس از درمان

پس از جراحی فتق ناف نباید تا ۶ هفته وزن بیش از ۵ کیلوگرم بلند کنید. در این صورت ممکن است فتق دوباره باز شود یا دوباره عود کند.

ممکن است پس از ترمیم فتق عضلات همچنان ضعیف باشند. ماهیچه‌های شکم نیز می‌توانند در بارداری از یکدیگر جدا شوند.

بعد از بهبودی کامل پس از جراحی و زایمان با پزشک یا فیزیوتراپ در خصوص بهترین راهکارها برای تقویت عضلات شکم گفتگو داشته باشید.

راهکارهایی برای پیشگیری از فتق ناف

فتق ناف در بارداری نادر است؛ اما، اگر در معرض چنین مشکلی هستید، باید به نکاتی در این باره توجه داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین موارد این است از بلند کردن اجسامی که به شکم فشار وارد می‌کند، خودداری کنید. از دیگر مواردی که باید در نظر داشته باشید به شرح زیر است:

• لباسی گشاد بپوشید تا جریان خون به کافی در قسمت‌هایی مانند لگن و پاها وجود داشته باشد.
  • هنگام برخاستن از حالت نشسته یا دراز کشیده، باید از تکیه‌گاه برای کشیدن خود استفاده کنید.
  • از برداشتن وسیله‌های سنگین خودداری کنید.
  • از دستان خود برای کمک به توقف یا کنترل عطسه استفاده کنید.
  • تمریناتی مانند پیاده روی، حرکات کششی و یوگا سبک را انجام دهید.
جلوگیری از فتق ناف در بارداری

کلام آخر

اگر فکر می‌کنید که فتق ناف در بارداری دارید، باید فورا به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. فتق ناف در بارداری به دلیل فشار و وزن ناشی از بارداری می‌تواند شرایط را بدتر کند.

اگر درد یا استفراغ شدید دارید، حتما باید اقدامات اورژانسی صورت گیرد.