دردهای لگنی

دلایل ایجاد دردهای لگنی در خانم‌ها

منظور از دردهای لگنی، احساس درد در پایین‌ترین قسمت شکم، بین ناف و کشاله ران است. گاهی این دردها می‌تواند نشانه گرفتگی‌های قاعدگی، تخمک گذاری یا مسائل مرتبط با گوارش باشد.

گاهی ممکن است اینگونه دردها نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر باشد، که حتما نیاز به بررسی توسط متخصص زنان در کرج دکتر فریبا بهنام دارد. به‌طور مثال برخی از خانم‌ها به‌دلیل عفونت لگن یا ایجاد مشکلاتی در سیستم تولید مثل، حاملگی خارج از رحم و.. دچار چنین مشکلی می‌شوند. در ادامه این مقاله در خصوص دلایل رایج ایجاد دردهای لگنی خواهیم پرداخت.

دلایل ایجاد دردهای لگنی در خانم‌ها
درد و گرفتگی ناشی از قاعدگی

۱. درد و گرفتگی ناشی از قاعدگی

احساس درد و گرفتگی در لگن یکی از دلایل رایج و مرتبط با دوره قاعدگی است. بیش از نیمی از خانم‌ها در قاعدگی، حداقل ۱ الی ۲ روز احساس درد دارند. گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی بلافاصله پس از شروع قاعدگی احساس می‌شود؛ زیرا رحم منقبض می‌شود و پوشش داخلی رحمی از بین می‌رود.

این درد ممکن است شبیه به اسپاسم عضله یا یک درد مبهم باشد. استفاده از کمپرس آب گرم، می‌تواند درد لگنی را تسکین دهد. استفاده از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن موثر است.

۲. تخمک گذاری

هنگامی که فردی در حال تخمک گذاری است، تخمدان‌ها به همراه تخمک، مقدار زیادی مایع آزاد می‌کند. سپس تخمک به سمت پایین لوله رحمی حرکت می‌کند و وارد رحم می‌شود. مایعاتی که توسط تخمدان آزاد می‌شود، می‌تواند در ناحیه لگن پخش شود و منجر به تحریک لگن و درد خواهد شد.

این درد لگنی می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد و بسته به اینکه کدام تخمدان تخمک آزاد کند، ممکن است در طرفین مختلف بدن احساس درد وجود داشته باشد. در این مواقع درد موقتی است و نیاز به درمان خاصی ندارد.

۳. سندرم مثانه دردناک (سیستیت بینابینی)

گاهی ممکن است خانم‌ها دچار التهاب در مثانه شوند که علت مشخصی ندارد. این بیماری می‌تواند منجر به درد لگن و علائمی دیگر مانند ادرار کردن دردناک، نیاز به ادرار مکرر و درد هنگام رابطه جنسی شوند و در اغلب مواقع جهت درمان این بیماری راهکاری برای کنترل این بیماری در نظر می‌گیرند.

۴. سیستیت یا عفونت ادراری

منظور از سیستیت التهاب مثانه در اثر عفونت باکتریایی است. علت ایجاد این بیماری به‌دلیل باکتری‌های واژن، مقعد یا پوست اطراف می‌تواند مجرای ادرار وارد شود و به مثانه راه پیدا کند.

نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که عفونت مجاری ادراری (UTI) و عفونت ادراری می‌تواند در هر قسمت از سیستم ادراری ایجاد شود، در حالی که بیماری سیستیت تنها در مثانه رخ می‌دهد.

در دو حالت این عفونت‌ها در خانم‌ها شایع است. این بیماری گاهی خودبه‌خود درمان می‌شود؛ اما به‌طور کلی مصرف آنتی بیوتیک در یک دوره کوتاه می‌تواند در درمان التهاب مثانه و سایر عفونت‌های ادراری موثر باشد.

رفع دردهای لگنی در خانم‌ها
سیستیت یا عفونت ادراری

۵. عفونت‌های مرتبط با رابطه جنسی

گاهی اوقات دردهای لگنی ممکن است به‌دلیل عفونت مقاربتی یا STI مانند سوزاک یا کلامیدیا ایجاد شده باشد. این بیماری در افرادی که از نظر جنسی فعال‌اند، ایجاد می‌شود. علائم ناشی از این بیماری علاوه بر دردهای لگنی می‌تواند شامل ادرار کردن همراه با درد، خونریزی بین پریود و تغییر در ترشحات واژن باشد.

هر فردی که این علائم را در خود مشاهده می‌کند، باید حتما به پزشک مراجعه کند تا درمان به موقع و موثری برای او انجام گیرد.

۶. بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) نوعی عفونت در رحم است که می‌تواند به بافت‌های اطراف نیز آسیب وارد کند. این بیماری در اثر ورود باکتری به واژن، دهانه رحم یا رحم ایجاد می‌شود. ایجاد این بیماری از عارضه‌های ناشی از بیماری‌هایی مانند سوزاک و کلامیدیاست.

گاهی همراه با دردهای لگنی ممکن است خانم‌ها ترشح غیر طبیعی و خونریزی را تجربه کنند. بیماری التهابی لگن می‌تواند خطر ناباروری را در خانم‌ها افزایش دهد.

درمانی که معمولا برای این بیماری در نظر می‌گیرند، شامل مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت باکتریایی است. درمان به موقع و زودرس این بیماری بسیار مهم و حائز اهمیت است.

۷. آندومتریوز

آندومتریوز هنگامی رخ می‌دهد، که بافت درون رحم در قسمتی خارج از رحم رشد می‌کند. این بیماری ممکن است منبع درد مزمن و طولانی مدت در لگن برخی از خانم‌ها باشد. زمانی که پریود فرد شروع می‌شود، این رشد خارج از رحم به تغییرات هورمونی پاسخ می‌دهد که منجر به خونریزی و التهاب در لگن می‌شود.

برخی از افراد ممکن است درد خفیف تا شدیدی را تجربه کنند. آندومتریوز ممکن است بارداری را برای برخی از خانم‌ها دشوار کند. متخصص زنان بسته به علائمی که بیمار دارد، درمان‌های مختلفی را در نظر می‌گیرد.

۸. سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS نوعی اختلال در روده است که منجر به ایجاد درد و علائمی از جمله یبوست، اسهال و نفخ در خانم‌ها می‌شود. هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، تنها مدیریت علائم این بیماری با راهکارهایی از جمله تغییر رژیم غذایی، کنترل استرس و مصرف دارو امکان‌پذیر است.

دلایل ایجاد دردهای لگنی
سندرم روده تحریک پذیر

۹. آپاندیسیت

منظور از آپاندیسیت التهاب در آپاندیس، اندامی کوچک در قسمت پایین و راست شکم است. عفونت باعث ایجاد این بیماری می‌شود و بسیار شدید است. اگر درد شدیدی در قسمت پایین و راست شکم خود احساس می‌کنید و علائمی دیگری مانند استفراغ و تب دارید، باید فورا درمان‌های لازم را انجام دهید.

۱۰. سنگ‌های ادراری

سنگ‌های موجود در دستگا‌ه‌های ادراری از نمک و مواد معدنی تشکیل شده است که بدن را هنگام دفع ادرار با مشکل مواجه می‌کند. این مواد معدنی می‌تواند در مثانه یا کلیه منجر به ایجاد بلور و در نهایت درد لگن و کمر شود.

سنگ‌های ادراری منجر به تغییر رنگ ادرار شده و در اغلب موقع ادرار به رنگ خون صورتی و مایل به قرمز می‌شود. برخی از سنگ‌های موجود در ادرار نیازی به درمان ندارد؛ اما دفع آنها می‌تواند دردناک باشد.

۱۱. حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده در قسمتی غیر از رحم کاشته می‌شود و رشد می‌کند. ممکن است بیمار احساس درد شدید و گرفتگی در لگن خود داشته باشد که معمولا در یک طرف بیشتر احساس می‌شود.

علائم دیگر ناشی از این بیماری شامل حالت تهوع، خونریزی از واژن و سرگیجه است. هر زمان که به بارداری خارج از رحم مشکوک بودید، باید تحت مراقبت‌های پزشک قرار بگیرید؛ زیرا این بیماری می‌تواند خطرات جدی را در صورت عدم درمان به موقع ایجاد کند.

۱۲. چسبندگی لگن

منظور از چسبندگی، بافتی است که داخل بدن وجود دارد و دو بافت را به یکدیگر متصل می‌کند که به‌طور طبیعی نباید به یکدیگر متصل شوند. این شرایط می‌تواند منجر به درد لگنی در بیمار شود.

این بافت اسکار یا چسبندگی می‌تواند به‌دلیل عفونت‌های قدیمی یا آندومتریوز ایجاد شود. در این مواقع پزشک ممکن است برخی از روش‌های درمانی کم تهاجمی را برای کاهش چسبندگی بیمار و تسکین علائم برای بیمار خود در نظر می‌گیرد.

۱۳. کیست تخمدان

کیست تخمدان زمانی ایجاد می‌شود که تخمدان نتواند تخمک آزاد کند. فولیکول نگهدارنده تخمک ممکن است جهت آزاد شدن تخمک کاملا باز نشوند یا با مایعات مسدود شوند.

زمانی که این اتفاق رخ دهد زائده‌ای به نام کیست در این قسمت ایجاد می‌شود، این شرایط می‌تواند علائمی مانند نفخ، فشار یا احساس درد در لگن ایجاد کند. خوشبختانه بسیاری از کیست‌ها غیر سرطانی هستند.

در بسیاری از موارد کیست تخمدان خودبه‌خود از بین می‌رود. در برخی از مواقع کیست ممکن است خونریزی کند یا بترکد که منجر به درد شدید لگنی می‌شود. پزشکان می‌توانند این بیماری را با استفاده از سونوگرافی شناسایی کنند. بسته به وضعیت بیماری درمان‌های متفاوتی برای آنها در نظر می‌گیرند که یکی از این موارد عمل جراحی است.

کیست تخمدان

۱۴. فیبروم رحم

فیبروم‌ها توده‌های عضلانی و بافت فیبری داخل رحم هستند. با این وجود که این عارضه غیر سرطانی است و معمولا علائمی ندارند، ممکن است به‌عنوان منبع اصلی درد باشد.

این بیماری می‌تواند منجر به درد لگن، کمردرد یا حتی احساس درد در حین رابطه جنسی شود. از دیگر علائم فیبروم رحمی، خونریزی یا گرفتگی بیش از حد در طی قاعدگی است.

در برخی از مواقع این بیماری نیازی به درمان ندارد. در صورتی که علائم ایجاد شده منجر به شرایط سختی برای بیمار شود، روش‌های درمانی مختلف از جمله تجویز دارو، درمان‌های غیر تهاجمی یا گاهی عمل جراحی برای بیمار در نظر می‌گیرند.

۱۵. تومور

در برخی از مواقع نادر ممکن است رشد بدخیمی در سیستم تولید مثل، مجاری ادراری یا دستگاه گوارش دلیل ایجاد دردهای لگنی در خانم‌ها باشد. بسته به اینکه تومور در کدام قسمت ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به علائم دیگری نیز بشود.

برای تشخیص و بررسی این بیماری نیاز به آزمایش خون و تصویربرداری وجود دارد. زمانی که این بیماری تشخیص داده شد، درمان‌ها را بسته به نیاز و پیشرفت بیماری در نظر خواهند گرفت.