افسردگی پس از زایمان

اکثر مادران دچار افسردگی پس از زایمان می‌شود و معمولا علائمی مانند تغییرات خلق و خو، افسردگی، گریه، اضطراب و احساس مشکل در خواب را تجربه می‌کنند.

افسردگی پس از زایمان تا سه روز اول پس از زایمان شروع می‌شود و ممکن است تا دو هفته ادامه داشته باشد. گاهی برخی از مادران ممکن است دچار افسردگی شدیدتر و طولانی‌تری شوند.

این عارضه یک نقص یا مشکل شخصیتی نیست، تنها به عنوان یکی از عوارض زایمان شناخته می‌شود و کاملا طبیعی است. درمان سریع می‌تواند به مدیریت علائم کمک کند و در نهایت مادر ارتباط خوبی با فرزند خود داشته باشد.

اگرچه تغییرات رفتاری و احساس خستگی پس از بچه‌دار شدن طبیعی است؛ اما افسردگی پس از زایمان را باید جدی بگیرید. علائم ناشی از افسردگی می‌تواند در عملکرد مادر اختلال ایجاد کند.

افسردگی پس از زایمان چه علائمی دارد؟

علائم افسردگی پس از زایمان در افراد و همچنین در روزهای مختلف، متفاوت است. اگر دچار افسردگی پس از زایمان هستید، برخی از این موارد را تجربه کرده‌اید:

افسردگی
افسردگی پس از زایمان
  • بسیار ناراحت هستید و گریه می‌کنید، حتی نمی‌دانید چرا.
  • خسته شده‌اید، اما نمی‌توانید بخوابید.
  • مدت زمان زیادی می‌خوابید.
  • نمی‌توانید دست از غذا خوردن بکشید یا برعکس، تمایلی به غذا خوردن ندارید.
  • دچار درد و بیماری بدون هیچ دلیلی شده‌اید.
  • نمی‌دانید چرا مضطرب و عصبانی هستید.
  • حالات روحی شما به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند.
  • احساس می‌کنید که رفتار و عملکرد غیر قابل کنترلی دارید.
  • در به خاطر سپردن هر مسئله‌ای دچار مشکل می‌شوید.
  • قادر به تصمیم‌گیری یا تمرکز کردن نیستید.
  • به چیزهایی که قبلا از آن لذت می‌بردید، علاقه‌ای ندارید.
  • احساس نزدیکی به نوزاد خود ندارید، از اینکه شاد نیستید، تعجب می‌کنید.
  • همه چیز غیرقابل تحمل و ناامیدکننده است.
  • نسبت به حالتی که دارید، احساس گناه می‌کنید.
  • نمی‌توانید با کسی صحبت کنید؛ زیرا فکر می‌کنند که شما مادر بدی هستید یا فرزندتان را از شما می‌گیرند.
  • می‌خواهید از همه چیز فرار کنید.
  • افکار مزاحمی در خصوص آسیب رساندن به خود یا فرزندتان را دارید.

در اغلب مواقع علائم طی چند هفته پس از زایمان شروع می‌شود، گاهی اوقات افسردگی پس از زایمان تا چند ماه بعد ایجاد می‌شود.

علائم ناشی از این عوارض ممکن است برای یک یا دو روز کاهش پیدا کرده و مجدد عود کند. اگر به دنبال راهکار درمانی نباشید، ممکن است علائم شما بدتر شود.

افسردگی پس از زایمان چه درمانی دارد؟

عوارض پس از زایمان
درمان افسردگی پس از زایمان

اگر دچار علائم افسردگی پس از زایمان هستید، باید سریعا برای درمان خود اقدام کنید. راهکارهای درمانی به شرح زیر است:

درمان دارویی

داروهای ضد افسردگی تاثیر مستقیمی روی مغز دارند. در واقع این داروها مواد شیمیایی تنظیم‌کننده خلق و خو را تغییر می‌دهند. چند هفته پس از مصرف دارو متوجه روند بهبودی خود می‌شوید.

برخی از افراد هنگام مصرف داروی ضد افسردگی دچار عوارض می‌شوند. این موارد ممکن است شامل خستگی، کاهش میل جنسی و سرگیجه باشد.

اگر عوارض دارو علائم شما را بدتر کرد، حتما با بهترین متخصص زنان در کرج در میان بگذارید. اگر سطح استروژن شما پایین باشد، پزشک ممکن است هورمون درمانی را به شما توصیه کند.

مشاوره

روانپزشک، روانشناس یا سایر متخصصین در این زمینه می‌توانند با مشاوره، توصیه و صحبت‌هایی برای درمان شما داشته باشند. مراجعه به این متخصصین می‌تواند در رفع افکار مخرب شما موثر باشد.

نکات خود مراقبتی

این بخش از درمان ممکن است سخت‌تر از آن چیزی که تصور می‌کنید، باشد؛ به هر حال در روند درمان شما تاثیرگذار خواهد بود. باید نیازهای خود را با دیگران در میان بگذارید تا بتوانند به شما کمک کنند.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و انجام تمرینات ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهید، حتی اگر یک قدم زدن ساده باشد. اگر به چنین نکاتی عمل کنید، پس از چند ماه شاهد بهبودی خود خواهید بود.

آیا راهکار خانگی برای درمان افسردگی پس از زایمان وجود دارد؟

این عارضه طوری نیست که تنها با راهکارهای خانگی آن را درمان کنید، همراه با دارو درمانی درمان‌های طبیعی مانند تمرینات ورزشی و خواب کافی را در نظر داشته باشید.

علاوه بر این، ماساژ، مدیتیشن و سایر تمرینات ذهنی می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی را در نظر داشته باشید و از مصرف غذاهای فراوری شده خودداری کنید.

علت افسردگی پس از زایمان
راهکار خانگی برای درمان افسردگی

علت افسردگی پس از زایمان چیست؟

علت دقیق ایجاد این عارضه پس از زایمان مشخص نیست؛ اما، مواردی می‌تواند در ایجاد چنین مشکلی تاثیرگذار باشد.

یکی از مهم‌ترین تغییرات فیزیکی مرتبط به هورمون‌هاست. در بارداری میزان استروژن و پروژسترون بیش از حد معمول است، چند ساعت پس از زایمان سطح هورمون‌ها به حالت قبلی خود کاهش می‌یابد.

چنین تغییرات ناگهانی منجر به افسردگی می‌شود. برخی دیگر از عوامل فیزیکی شامل موارد زیر است:

• سطح پایین هورمون تیروئید
  • بی‌خوابی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مشکلات زمینه‌ای
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • عوامل عاطفی
  • عوامل استرس‌زا مانند طلاق، مرگ، بار مالی، ایجاد مشکلاتی در سلامتی مادر یا نوزاد و…