سندرم پیش از قاعدگی یا PMS

سندم پیش از قاعدگی یا PMS همانطور که از اسمش پیداست، طی آن قبل از ایجاد قاعدگی، علائمی در خانم‌ها رخ می‌دهد. قطعا هر خانمی هنگامی که به زمان قاعدگی نزدیک می‌شود، تغییرات و علائمی ناشی از چرخه را در خود مشاهده می‌کند‌.

علاوه بر تاثیرات فیزیکی، تغییراتی در احساسات شما نیز ایجاد خواهد شد. در واقع این سندرم شامل چندین علائم است که بسیاری از خانم‌ها حدود یک یا دو هفته قبل از پریود احساس خواهند کرد.

برای کنترل علائم ناشی از سندرم پیش از قاعدگی می‌بایست به بهترین متخصص زنان در کرج مراجعه کنید تا هر آنچه که لازم است را برای شما ذکر کند و راهکاری را جهت کنترل علائم در نظر بگیرد.

از آنجایی که آشنایی با این سندرم برای همه خانم‌ها بسیار مهم است و قطعا سوالات زیادی در این رابطه وجود دارد، در ادامه مقاله اطلاعات مهم در این زمینه را برای شما ذکر خواهیم کرد.

سندرم پیش از قاعدگی چیست
سندرم پیش از قاعدگی

منظور از سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

بیش از ۹۰ درصد از خانم‌ها دچار سندرم پیش از قاعدگی می‌شوند. علائم هر فرد با دیگری متفاوت است، ممکن است برخی نفخ شکم و برخی دیگر سردرد و بد خلقی را تجربه کنند.

گاهی این علائم به‌قدری شدید است که فرد را از انجام فعالیت‌های روزمره باز می‌دارد. سندرم پیش از قاعدگی یا PMS، منجر به علائم فیزیکی و احساسی در شما می‌شود که اغلب خانم‌ها پس از تخمک گذاری و قبل از شروع قاعدگی دچار این سندرم خواهند شد.

محققان بر این باورند که PMS پس از تخمک گذاری ایجاد می‌شود؛ چراکه، اگر باردار نباشید، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد. علائم سندرم پس از شروع قاعدگی و با افزایش مجدد هورمون، برطرف خواهد شد.

برخی از خانم‌ها بدون هیچ علائمی از سندرم پیش از قاعدگی یا تنها با علائم بسیار خفیف پریود می‌شوند؛ اما، در برخی از خانم‌ها علائم به قدری شدید است که حتی فعالیت‌هایی مانند رفتن به سرکار یا مدرسه را دشوار می‌کند.

PMS زمانی به‌طور کلی برطرف می‌شود که همانند دوره یائسگی دیگر پریود نشوید. پس از بارداری این سندرم مجدد در خانم ایجاد می‌شود؛ اما ممکن است علائم خفیف سندرم پیش از قاعدگی را داشته باشید.

چه کسانی به سندرم پیش از قاعدگی مبتلا می‌شوند؟

بر اساس آمارهایی که انجام شده است، از هر چهار خانم، سه نفر از آنها در دوره‌ای از زندگی دچار علائمی PMS می‌شوند. همچنین اغلب این خانم‌ها علائم خفیفی از سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند. کمتر از ۵ درصد از افراد در سنین باروری به نوع شدیدتر سندرم پیش از قاعدگی که به آن اختلال دیسفوریک می‌گویند، دچار می‌شوند. سندرم پیش از قاعدگی بیشتر در چنین افرادی رخ می‌دهد:

• دچار استرس زیادی هستند؛
  • سابقه افسردگی در خانواده خود دارند؛
  • سابقه شخصی افسردگی یا افسردگی پس از زایمان داشته‌اند.

سندرم پیش از قاعدگی چه علائمی دارد؟

علائم سندرم پیش از قاعدگی می‌تواند برای هر خانمی متفاوت باشد. به‌طور مثال ممکن است در فردی به‌صورت نفخ شکم و در فردی دیگر به‌صورت غم و اندوه ایجاد ‌شود. علائم هر فردی ممکن است در هر دوره تغییراتی داشته باشد. علائم جسمی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی به شرح زیر است:

• سینه‌های متورم یا ایجاد حساسیت در سینه
  • یبوست یا اسهال
  • احساس نفخ در شکم
  • گرفتگی
  • سردرد یا کمردرد
  • کلافگی
  • کاهش تحمل در برابر سر و صدا یا نور

علائم احساسی شامل موارد زیر است:

• احساس خستگی
  • مشکل داشتن هنگام خواب
  • تغییر در اشتها یا هوس غذایی
  • مشکل داشتن هنگام تمرکز
  • تنش و اضطراب
  • افسردگی، احساس غم یا گریه
  • نوسانات خلقی
  • عدم تمایل به رابطه جنسی
عوامل ایجاد سندرم پیش از قاعدگی

آیا سندرم پیش از قاعدگی با افزایش سن تغییر می‌کند؟

بله، علائم ناشی از PMS با رسیدن به سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی و نزدیک‌تر شدن به یائسگی بدتر می‌شود. پس از یائسگی در واقع زمانی که دیگر پریود نمی‌شوید، علائم ناشی از سندرم پیش از قاعدگی متوقف می‌شود.

چه عواملی باعث ایجاد PMS می‌شود؟

محققین علت ایجاد این علائم را پیش از قاعدگی متوجه نشده‌اند؛ اما به‌طور کلی تغییر در سطح هورمون‌ها در طول چرخه قاعدگی ممکن است نقشی در ایجاد این علائم داشته باشد. بسته به تغییرات ایجاد شده در هورمون ممکن است در برخی از خانم‌ها علائم بیش از سایر افراد باشد.

سندرم پیش از قاعدگی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

هیچ تست و آزمایش مشخصی وجود ندارد. زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، در مورد علائم شما سوال خواهد کرد و با توجه به آنها این سندرم تشخیص داده می‌شود. اگر این علائم را داشتید، احتمالا به سندرم پیش از قاعدگی مبتلا هستید:

• اگر علائم حداقل پنج روز قبل از پریود و برای سه دوره قاعدگی وجود داشته باشد.
  • چهار روز پس از قاعدگی علائم برطرف شود.
  • قادر به انجام فعالیت‌های روزمره نباشید.

آیا سندرم پیش از قاعدگی بر سلامتی خانم‌ها تاثیر می‌گذارد؟

حدود نیمی از خانم‌ها که دچار سندرم پیش از قاعدگی می‌شوند، دارای مشکلات زمینه‌ای مشابه با علائم پیش از قاعدگی هستند که ممکن است به‌دلیل این سندرم شرایط‌شان بدتر شود. این مشکلات مرتبط با سلامتی خانم‌ها شامل موارد زیر است:

افسردگی و اضطراب؛

این مشکل از شایع‌ترین مواردی است که ممکن است همزمان با سندرم ایجاد شود و شرایط را برای خانم سخت‌تر کند. علائم افسردگی و اضطراب مانند PMS ممکن است قبل یا طی دوره قاعدگی بدتر شود.

تاثیر سندرم پیش از قاعدگی بر سلامتی خانم‌ه

سندرم خستگی مزمن؛

برخی از خانم‌ها اینگونه بیان می‌کنند که علائم آنها قبل از پریود بدتر می‌شود. همچنین تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده است نشان می‌دهد که افراد دچار ME یا CFS، ممکن است در قاعدگی دچار خونریزی شدید یا یائسگی زودرس شوند.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)؛

IBS منجر به گرفتگی نفخ و گاز در معده می‌شود که در اغلب مواقع درست قبل از قاعدگی بدتر می‌شود.

سندرم درد مثانه.

خانم‌هایی که دچار این سندرم می‌شوند، بیشتر هنگام PMS دچار گرفتگی‌های دردناک خواهند شد. سندرم پیش از قاعدگی ممکن است علاوه بر این موارد مشکلات دیگری مانند آسم، آلرژی و میگرن را نیز بدتر کند.

راهکارهایی جهت تسکین سندرم پیش از قاعدگی

این نکات به شما کمک می‌کند تا مشکلی نداشته باشید و ممکن است برخی از علائم سندرم پیش از قاعدگی را درمان کند.

در طول ماه فعالیت منظم بدنی داشته باشید؛

انجام تمرینات ورزشی می‌تواند به علائمی مانند افسردگی، مشکل داشتن هنگام تمرکز و خستگی کمک کند.

غذاهای سالم مصرف کنید؛

خودداری از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین، نمک و شکر دو هفته قبل از پریود ممکن است علائم این سندرم را قبل از قاعدگی کاهش دهد.

به اندازه کافی بخوابید؛

باید هر شب حدود ۸ ساعت بخوابید. اگر دچار کمبود خواب باشید، می‌تواند به بدتر شدن افسردگی و اضطراب کمک کرده و علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند بدخلقی را بدتر کند.

راهکارهایی جهت مقابله با استرس خود پیدا کنید.

با دوستان خود در ارتباط باشید، همچنین انجام یوگا، ماساژ و مدیتیشن بسیار مفید و کاربردی است.

همچنین تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده نشان می‌دهد خانم‌هایی که سیگار می‌کشند، بیش از سایر افراد دچار علائم سندرم پیش از قاعدگی می‌شوند.

درمان سندرم پیش از قاعدگی
مصرف داروهای ضد افسردگی

با مصرف این داروها می‌توانید تغییرات احساس که قبل از قاعدگی ایجاد می‌شود را بهبود بخشید؛ اما، برای مصرف این دارو حتما باید با پزشک مشورت کنید.

• داروی سروتونین رایج‌ترین نوع دارویی است، که برای افسردگی تجویز شده و جهت درمان علائم پیش از قاعدگی خانم‌ها تجویز می‌شود.
  • داروهای ادرارآور ممکن است علائمی مانند نفخ شکم و حساسیت در سینه را برطرف کند.
  • داروهای ضد استرس و اضطراب به کاهش اضطراب کمک خواهد کرد.

جهت مصرف هر یک از این موارد می‌بایست با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

آیا برای درمان سندرم پیش از قاعدگی باید ویتامین مصرف کرد؟

مطالعاتی انجام شده در این زمینه، نشان می‌دهد که مصرف برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است به تسکین برخی از علائم کمک کند. ویتامین‌هایی که به خانم‌ها پیشنهاد می‌شود به شرح زیر است:

• کلسیم
  • ویتامین B6