تفاوت علائم بارداری و سندرم پیش از قاعدگی

تفاوت علائم بارداری و دردهای قاعدگی

آگاهی از تفاوت علائم بارداری و دردهای قاعدگی بسیار مهم است تا با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند. سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مجموعه‌ای از علائم مرتبط با چرخه قاعدگی است.

علائم پیش از قاعدگی تا دو هفته قبل از قاعدگی رخ می‌دهد و پس از شروع پریود، برطرف می‌شوند.

علائم PMS بسیار شبیه به علائم اولیه بارداری است، به همین جهت در ادامه نکاتی را برای شما آورده‌ایم که متوجه تفاوت علائم بارداری و دردهای قاعدگی بشوید.

درد سینه

سندرم قبل از قاعدگی:

در طول PMS، تورم و حساسیت سینه‌ها در نیمه دوم چرخه قاعدگی رخ می‌دهد. حساسیت سینه از خفیف تا شدید متفاوت است و معمولا شدیدترین حالت آن قبل از پریود احساس می‌شود.

خانم‌هایی که در سنین باروری هستند، دچار شدیدترین نوع درد سینه قبل از پریود می‌شوند. گاهی متوجه احساس پُری در سینه همراه با حساسیت و درد شدیدی می‌شوید.

احساس درد اغلب در طول قاعدگی یا بلافاصله پس از آن بهبود پیدا می‌کند؛ زیرا سطح پروژسترون کاهش پیدا خواهد کرد.

بارداری:

سینه‌های شما در اوایل بارداری ممکن است همراه با احساس درد یا حساسیت در سینه همراه باشد. همچنین در سینه‌های خود احساس پُری یا سنگینی نیز می‌کنید.

چنین حساسیت و تورمی معمولا یک تا دو هفته پس از بارداری رخ می‌دهد و برای مدتی ادامه دارد؛ زیرا سطح پروژسترون به دلیل بارداری افزایش پیدا می‌کند. در خصوص درد سینه این موارد می‌تواند تفاوت علائم بارداری و دردهای قاعدگی باشد.

درد سینه در بارداری

خونریزی

PMS:

قبل از قاعدگی معمولا نباید خونریزی یا لکه بینی داشته باشید. زمانی که پریود می‌شوید، جریان قاعدگی به‌طور قابل توجهی بیشتر می‌شود و تا یک هفته نیز ادامه دارد.

بارداری:

برای برخی از خانم‌ها یکی از اولین نشانه‌های بارداری خونریزی خفیف از واژینال یا لکه بینی بوده و معمولا به رنگ صورتی یا قهوه‌ای تیره است.

چنین حالتی معمولا ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح رخ می‌دهد. لکه بینی در این مواقع یک یا دو روز طول می‌کشد و کوتاه‌تر از یک دوره معمولی است.

در نهایت از تفاوت علائم بارداری و دردهای قاعدگی می‌توان به این مورد اشاره کرد که در پیش از قاعدگی نباید لکه بینی داشته باشید، در غیر این صورت امکان بارداری وجود دارد.

تغییرات خلق و خو

سندرم پیش از قاعدگی:

ممکن است در طول این مدت تمایل به گریه کردن داشته باشید و احساس اضطراب کنید، این علائم معمولا با شروع قاعدگی برطرف می‌شود. ورزش کردن و خواب کافی به رفع این علائم کمک می‌کند.

اگر برای دو هفته یا بیشتر احساس غمگینی، ناامیدی یا کمبود انرژی دارید، ممکن است به دلیل افسردگی باشد. حتما با پزشک خود در این باره مشورت داشته باشید.

بارداری:

اگر باردارید ممکن است تا اتمام بارداری شاهد تغییرات رفتاری در خود باشید. به احتمال زیاد طی بارداری احساساتی می‌شوید.

از طرفی این علائم شما می‌تواند به دنبال افسردگی ایجاد شده باشد. اگر نگران علائم خود هستید، حتما با پزشک در میان بگذارید.

خستگی

سندرم پیش از قاعدگی:

خستگی و مشکلات مرتبط به خواب، از علائم شایع قبل از قاعدگی است. این نشانه باید با شروع قاعدگی از بین برود. انجام تمرینات ورزشی به بهبود خواب و کاهش خستگی شما کمک خواهد کرد.

بارداری:

در طی بارداری افزایش هورمون پروژسترون شما را خسته می‌کند. خستگی معمولا در سه ماهه اول بیشتر است؛ اما می‌تواند در طول بارداری ادامه داشته باشد.

این موارد را می‌توان از تفاوت علائم بارداری و دردهای قاعدگی در نظر گرفت. برای کمک به بدن خود حتما باید غذا بخورید و همچنین خواب کافی داشته باشید.

علائم پیش از قاعدگی

حالت تهوع

سندرم پیش از قاعدگی:

اگر از زمان پریود شما گذشته است، نباید انتظار علائمی مانند تهوع یا استفراغ داشته باشید؛ اما برخی از ناراحتی‌های گوارشی مانند حالت تهوع می‌تواند همراه با علائم پیش از قاعدگی باشد.

بارداری:

تهوع صبحگاهی یکی از بارزترین نشانه‌های بارداری است. اغلب افراد یک ماه پس از بارداری حالت تهوع شدیدی را تجربه می‌کنند.

استفراغ در بارداری ممکن است همراه با حالت تهوع یا بدون آن باشد. حالت تهوع تنها هنگام صبح رخ نمی‌دهد، امکان ایجاد چنین حالتی در هر زمان از روز وجود دارد.

هوس و تنفر از برخی از غذاها

سندرم پیش از قاعدگی:

زمانی که دچار این سندرم هستید، متوجه تغییرات غذایی خود می‌شوید. گاهی هوس شکلات، کربوهیدرات، قند، شیرینی یا غذاهای شور داشته یا اشتهای شما بیشتر شده است.

بارداری:

طی این مدت هوس شدید و خاصی به برخی از مواد غذایی دارید. همچنین ممکن است از برخی بوها و مزه‌ها نیز بیزار باشید، حتی اگر قبل از بارداری، غذاهای مورد علاقه شما بوده باشد.

امکان احساس چنین حالتی در تمام طول بارداری وجود دارد. همچنین ممکن است به مواردی علاقه داشته باشید که ارزش غذایی نداشته باشد مانند یخ، خاک و… اگر هوس موارد غیر خوراکی دارید، با پزشک خود در میان بگذارید.

مدت زمان هوس و تنفر از برخی از غذاها را می‌توان از تفاوت علائم بارداری و دردهای قاعدگی در نظر گرفت.

علائم بارداری

گرفتگی

سندرم پیش از قاعدگی:

قبل از قاعدگی ممکن است دیسمنوره را تجربه کنید. گرفتگی‌هایی که ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از شروع قاعدگی رخ می‌دهد. احتمالا درد در طول قاعدگی کاهش می‌یابد و تا پایان قاعدگی برطرف می‌شود.

دردهای قاعدگی اغلب پس از اولین بارداری با افزایش سن کمتر می‌شود. برخی از خانم‌ها با شروع یائسگی، گرفتگی عضلات بیشتری را تجربه می‌کنند.

بارداری:

در اوایل بارداری ممکن است احساس گرفتگی خفیفی داشته باشید. این گرفتگی‌ها بسیار شبیه به دوران قبل از شروع قاعدگی است؛ اما تنها در پایین شکم و کمر احساس می‌شود.

اگر سابقه سقط دارید، به چنین علائمی بی توجه نباشید. اگر علائم شما برطرف نشد، حتما با پزشک در میان بگذارید.

در بارداری امکان احساس چنین علائمی از هفته‌ها تا ماه‌ها وجود دارد. اگر می‌دانید که باردارید، این گرفتگی‌ها همراه با خونریزی یا ترشحات آبکی است، حتما فورا به پزشک برای بررسی و درمان مراجعه کنید.

با توجه به این موارد به راحتی می‌توانید متوجه تفاوت علائم بارداری و دردهای قاعدگی بشوید.