لابیاپلاستی

اطلاعاتی درباره بزرگی لابیا یا هیپرتروفی

هرکس ویژگی‌های ظاهری متفاوتی نسبت به فرد دیگر دارد، این مسئله در خصوص همه اندام‌ها صدق می‌کند. دستگاه تناسلی هر فرد نیز با فردی دیگر متفاوت است و می‌تواند ظاهری متفاوت از سایر افراد داشته باشد.

دستگاه تناسلی خانم‌ها دارای ولو یا فرج است که از دو بخش لابیای مینور و ماژور تشکیل می‌شود. به لابیا داخلی «مینور» و به لابیای خارجی «ماژور» گفته می‌شود. در اغلب خانم‌ها، این قسمت از واژن به‌شکل نامتقارن ایجاد شده است.

در برخی یک طرف لابیا بزرگ‌تر از آن قسمت دیگر است، به‌طور کلی شکل‌های متفاوتی از لابیا و دستگاه تناسلی وجود دارد. بزرگی لابیا یا اصطلاحا «هیپرتروفی» غیرعادی نیست و مشکل حادی را ایجاد نمی‌کند.

علائم و نشانه هیپرتروفی یا بزرگی لابیا چیست؟

قبل از هر چیز باید ابتدا با نشانه و علائم آن به‌خوبی آشنا باشید که بتوانید در صورت بزرگی این بخش، آن را تشخیص دهید. گاهی سایز لابیاها به‌گونه‌ای است که نمی‌توان بزرگی آن را تشخیص داد، به همین جهت در ادامه تمامی علائم و نشانه‌ها را برای شما ذکر خواهیم کرد.

لابیای مینور از حساسیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه نسبت به لابیای ماژور نقش محافظتی بیشتری دارد. به همین جهت بزرگ بودن لابیای مینور می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود.

مشکلات بهداشتی

ترشحات واژن باید کاملا خارج شود تا مشکلی مانند عفونت به وجود نیاید. در صورتی که لابیای مینور بزرگ باشد، مانع خروج کامل ترشحات می‌شود، به‌خصوص زمانی که خانم‌ها در دوران قاعدگی هستند، باید ترشحات کاملا خارج و واژن تمیز شود، در غیر این صورت منجر به عفونت‌های مزمن خواهد شد.

سوزش

اگر لابیاها بزرگ باشد به لباس زیر برخورد می‌کند و باعث سوزش و حساسیت می‌شود.

درد

هنگامی که در حال دوچرخه‌سواری یا اسب‌سواری هستید، قطعا دستگاه تناسلی آسیب می‌بیند و برای فرد بسیار آزاردهنده خواهد بود. حتی برخی به‌دلیل داشتن لابیاهای بزرگ، هنگام مقاربت جنسی احساس ناراحتی و درد خواهند داشت.

چه عواملی باعث ایجاد هیپرتروفی می‌شود؟

اینکه لابیاهای دستگاه تناسلی دقیقا به یک اندازه نباشد، امری طبیعی‌ست، بسیاری از افراد چنین شکل ظاهری را در دستگاه تناسلی خود دارند. نمی‌توان گفت چه اندازه و دقیقا چه شکلی از واژن برای شما مناسب و نرمال است.

همچنین به‌طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد که چه اندازه از لابیاها در اندام دستگاه تناسلی بزرگ تلقی می‌شود، اما برخی از عوامل در بزرگی آن نقش بسیار مهمی دارد:

  • ژنتیک، نقش مهمی در بزرگی لابیاها دارد، ممکن است از بدو تولد چنین شکل ظاهری در افراد وجود داشته باشد و در بزرگسالی این لابیاهای بزرگ نمایان شود.
  • با افزایش استروژن و سایر هورمون‌های زنانه در دوران بلوغ، ممکن است لابیاها رشد کنند و بزرگ شوند.
  • در دوران بارداری، جریان خون به ناحیه دستگاه تناسلی افزایش می‌یابد که منجر به فشار بیشتر و احساس سنگینی در این ناحیه می‌شود.

بزرگی لابیاها چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تست و آزمایش خاصی برای آنکه متوجه شوند که شما لابیای بزرگ دارید، وجود ندارد. اگر لابیای مینور بزرگ‌تر از لابیای ماژور باشد، بهترین متخصص زنان در کرج، قطعا آن را هیپرتروفی یا لابیا بزرگ تشخیص خواهد داد.

اندازه و سایز خاصی برای اینکه نشان دهد شما لابیا بزرگ دارید یا خیر، وجود ندارد، پزشکان متخصص با توجه به معاینات فیزیکی و علائمی که فرد دارد، متوجه شدت بزرگی آن خواهند شد.

هیپرتروفی
بزرگی لابیاها

آیا درمانی برای اصلاح بزرگی لابیاها وجود دارد؟

از نظر پزشکی لابیاهای بزرگ مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نمی‌کند، اما اگر دچار عفونت‌های مکرر شود نیاز به اصلاح آن خواهد بود. همچنین اگر بزرگ بودن این قسمت از واژن باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و عدم رضایت جنسی شود، بهتر است درمانی برای آن در نظر گرفته شود.

جهت جوانسازی واژن راه‌های متعددی وجود دارد، اما امروزه لابیاپلاستی یا جراحی زیبایی واژن از محبوب‌ترین آن شناخته می‌شود؛ چراکه این روش کم‌تهاجمی‌ست و از دقت بسیار بالایی برخوردار است، برای انجام این جوانسازی واژن از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا مراجعه کننده دردی در طی این عمل زیبایی متوجه نشود.

در این عمل لابیاها به اندازه مناسب برش زده می‌شود و منجر به زیبایی هرچه بیشتر دستگاه تناسلی خواهد شد که در نهایت رضایت جنسی و افزایش اعتمادبه‌نفس خانم را به‌همراه دارد.

همچنین اگر قبل از عمل عفونتی وجود داشته است، از ایجاد عفونت‌های مکرر نیز جلوگیری خواهد شد، اما این نکته را به یاد داشته باشید که ابتدا باید عفونت واژینال درمان شود و سپس این عمل انجام گیرد.

پس از جوانسازی ممکن است کبودی و تورم در ناحیه دستگاه تناسلی ایجاد شود که جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا پس از چند هفته چنین تغییراتی به‌طور کامل بهبود خواهد یافت.

آیا زیباسازی واژن را می‌توان برای نوجوانان انجام داد؟

اغلب نوجوانانی که لابیاهای بزرگی دارند، از شکل ظاهری آن راضی نیستند و در پی عمل زیبایی‌اند. توصیه پزشکان به نوجوانان این است که باید صبر کنند تا زمان بلوغ آنها به اتمام برسد؛ چراکه در طی این دوره امکان تغییر و بزرگی آن قسمت از واژن وجود دارد.

به همین جهت بهتر است تا اتمام دوره بلوغ خود دست نگهدارند و سپس عمل زیبایی واژن را انجام دهند.

آیا انجام لابیاپلاستی در خانم کم سن و سال بی‌خطر است؟

بسیاری از دختر خانم‌هایی که در سن بلوغ قرار دارند، به‌دلیل تغییرات هورمونی ممکن است با بزرگی لابیاها مواجه شوند و از هر لحاظ برای آنها ناخوشایند باشد. ممکن است برخی از این افراد جهت انجام عمل زیبایی واژن به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. 

پزشک جهت آنکه احتمال بزرگ‌تر شدن و تغییر لابیاها وجود دارد، به خانم‌های در سنین بلوغ توصیه می‌کند تا اتمام سن بلوغ صبر کرده و سپس اقدام به انجام عمل زیبایی واژن کنند.

پزشک متخصص زنان برای دختر خانم‌هایی که در سنین ۱۸ یا کمتر هستند، توصیه‌هایی جهت کنترل علائم بزرگی لابیا خواهد داشت تا با مشکلی در خصوص علائم آزاردهنده هیپرتروفی مواجه نشوند.

بزرگی لابیاها
انجام لابیاپلاستی

تشخیص هیپرتروفی لابیا چگونه است؟

معیار و اندازه استانداردی جهت نرمال بودن اندازه لابیاها وجود ندارد. تشخیص بزرگی لابیاها ساده است، پزشک متخصص تنها با معاینه می‌تواند تشخیص دهد که خانم دچار هیپرتروفی است یا خیر.

چگونه می‌توان علائم آزار دهنده ناشی از بزرگی لابیا را برطرف کرد؟

شاید بسیاری از افراد که با بزرگی لابیا مواجه هستند، تمایل به انجام جراحی نداشته و به دنبال راهکاری جهت کنترل علائم هیپرتروفی باشند که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • خانم‌ها نباید لباس‌های تنگ بپوشند و ترجیحا از لباس زیر و شلوار گشاد استفاده کنند؛ چراکه توجه به این نکات از اصطکاک بین لابیا و لباس جلوگیری می‌کند.
  • انتخاب جنس لباس و پارچه نیز بسیار مؤثر است، به‌عنوان مثال استفاده از لباس زیر پنبه می‌تواند در رد و بدل کردن جریان هوا بسیار مؤثر باشد.
  • گاهی پزشک زنان جهت کاهش حساسیت و تحریک ناشی از بزرگی لابیاها پمادهای موضعی را برای خانم‌ها تجویز می‌کند.

سایر نکاتی که به کاهش علائم آزاردهنده کمک خواهد کرد:

  • هنگام انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند دوچرخه سواری از پدهایی به‌عنوان محافظت از لابیاها یا از بالشتک‌های نرم روی صندلی انتخاب کنید.
  • برای رعایت بهداشت و جلوگیری از آلودگی می‌توانید از صابون‌های ضد آلرژی و عاری از هرگونه مواد شیمیایی استفاده کنید.

کلام آخر

بزرگی لابیاها در افراد یک امر کاملا طبیعی‌ست و در اغلب مواقع هیچ مشکلی برای سلامت خانم‌ها ایجاد نمی‌کند. در صورتی که بزرگی این ناحیه موجب ناراحتی و کاهش اعتمادبه‌نفس خانم‌ها شود، راه‌های متفاوتی برای زیباسازی واژن وجود دارد. اغلب افرادی که این عمل را انجام داده‌اند، از نتیجه آن رضایت کاملی داشتند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *