نکات مهم پس از عمل برداشتن رحم

قبل از آنکه به نکات مهم پس از عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی بپردازیم، به‌صورت مختصر در خصوص این عمل توضیح خواهیم داد. لوله فالوپ و تخمدان‌ها به رحم متصل هستند که همگی آنها در محوطه لگن قرار دارد.

طی بارداری، تخمکِ بارور شده در رحم رشد و نمو پیدا می‌کند و جنین را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین رحم در بارداری و تولیدمثل نقش مهمی را ایفا می‌کند. پس از این عمل، فرد دیگر قاعدگی را تجربه نمی‌کند و دیگر قادر به بارداری نخواهد بود.

جراحی هیسترکتومی و روند بهبودی در بیماران

روند نقاهت این نوع جراحی همانند دیگر جراحی‌ها در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. برخی از خانم‌ها پس از مدت کوتاهی بهبود می‌یابند و کارهای روزمره خود را سریعا از سر می‌گیرند، اما برخی دیگر به زمان بیشتری برای شروع انجام فعالیت‌های روزانه خود احتیاج خواهند داشت.

دوره نقاهت

نکته‌ای که در خصوص مدت روند بهبودی خود باید بدانید این است که بسته به نحوه انجام عمل، دوره نقاهت و بهبودی می‌تواند در افراد متفاوت باشد، در ادامه نحوه عمل‌هایی که انجام می‌شود را برای شما ذکر خواهیم کرد:

اگر این عمل از طریق برش وارد شده بر شکم (هیسترکتومی شکمی) انجام شود، در اتمام جراحی باید بخیه زده شود و اگر بخیه جذبی استفاده نشود، پس از مدتی باید بخیه‌ها توسط پزشک کشیده شود.

اگر عمل برداشتن رحم از طریق واژن (هیسترکتومی واژینال) انجام گیرد، هیچ زخمی قابل مشاهده نخواهد بود. بخیه‌هایی که از داخل زده می‌شود، خودبه‌خود پس از مدتی جذب خواهد شد.

بهترین پزشک متخصص زنان در کرج علاوه بر روش‌های نام برده شده، ممکن است که این عمل را با استفاده از لاپاراسکوپ و برش‌های کوچک یک سانتی که بر شکم وارد می‌کند (هیسترکتومی لاپاراسکوپی) رحم را خارج کند، در این نوع جراحی، برش‌های کوچک وارد شده بر شکم پس از مدت کمی بهبود می‌یابد. قطعا هرچه جراحت وارد شده کمتر باشد، روند بهبود سریع‌تر خواهد بود.

نکات مهم در برداشتن رحم

پس از عمل برداشتن رحم بیمار تا چه مدت باید در بیمارستان بماند؟

مدت‌زمانی که بیماران باید در بیمارستان بمانند، بستگی به نوع جراحی انجام شده خواهد داشت. اگر این عمل به‌صورت شکمی انجام شده باشد، معمولا یک تا دو روز باید در بیمارستان بستری بمانند.

اما اگر این عمل از طریق واژن یا به روش لاپاراسکوپی انجام شده باشد، این نوع عمل سرپایی محسوب می‌شود و معمولا در روز عمل می‌توانند به خانه بازگردند. بهتر است در خصوص مدت بستری خود در بیمارستان از پزشک خود بخواهید که به شما توضیح دهد.

آیا خانم‌ها بلافاصله پس از انجام این عمل می‌توانند غذا بخورند؟

اگر عمل جراحی از طریق شکم انجام شده باشد، ممکن است چند روزی طول بکشد که بیمار بتواند به‌راحتی غذا بخورد. به‌دلیل بیهوشی و عملی که انجام می‌شود، ممکن است روده بیمار تا مدتی به‌صورت موقت همانند قبل به‌خوبی کار نکند و بسته شود. بعد از سه الی چهار روز پس از عمل روند طبیعی آغاز می‌شود.

آیا این عمل باعث درد زیادی در افراد می‌شود؟

عمل هیسترکتومی شکمی نسبت به نوع واژن و لاپاراسکوپ درد بیشتری را پس از عمل در فرد ایجاد خواهد کرد، اما اگر نوع شکمی انجام داده‌اید، جای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه با مصرف مسکن می‌توان دردهای ایجاد شده را کنترل کرد.

پس از چه زمانی بعد از عمل می‌توان به بهبودی کامل دست پیدا کرد؟

اگر جراحی از طریق شکم انجام شده باشد، بهبودی کامل ۶ تا ۸ هفته زمان خواهد برد؛ بنابراین برای رسیدن به بهبودی کامل باید صبور باشید. نباید به‌مدت ۶ هفته هیچگونه وسیله سنگینی را بلند کنید، رابطه جنسی نداشته باشید و در واژن خود تامپون قرار ندهید.

اگر هیسترکتومی واژینال یا لاپاراسکوپی انجام داده‌اید، بهبودی کامل پس از ۲ هفته مشاهده خواهد شد. درد در این دو روش بسیار کمتر از روش شکمی است. اگر عمل جراحی به روش لاپاراسکوپی انجام شده باشد، به بیماران توصیه می‌شود، به‌مدت ۶ هفته از بلند کردن وسیله‌های سنگین و همچنین رابطه جنسی خودداری کنند.

عوارض بعد از عمل

عارضه‌های پس از عمل معمولا نادر است. در صورتی که با هریک از موارد ذکر شده پس از عمل مواجه شدید، بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید:

• تب و لرز
  • احساس درد شدید
  • خونریزی شدید یا ترشحات غیرطبیعی از واژن
  • قرمزی و ترشحات از قسمت برش زده شده
  • مشکل در ادرار کردن یا کار نکردن شکم در طولانی‌مدت
  • تنگی نفس و درد قفسه سینه
رحم و نکات مهم در برداشتن آن

اثرات جانبی کوتاه‌مدت

اگر این عمل از طریق واژن برای شما انجام شده باشد، ممکن است در طی چند هفته ابتدایی پس از عمل خونریزی کمی تجربه کنید، این عارضه با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

ورزش و انجام تمرینات ورزشی

با وجود آنکه پس از عمل باید مدتی را استراحت کنید، اما باید مواقعی را از جای خود بلند شوید و کمی حرکت کنید. اگر می‌خواهید فعالیت‌های ورزشی را همانند گذشته از سر بگیرید، باید به نحوه انجام عمل خود دقت داشته باشید.

در صورتی که جراحی از طریق شکم برای شما انجام شده باشد، باید پس از ۲ تا ۶ هفته ورزش را شروع کرده و در جراحی به روش‌های دیگر باید ۲ تا ۴ هفته پس از عمل فعالیت‌های ورزشی خود را آغاز کنید.

اثرات طولانی‌مدت بر بیمار

اثرات طولانی‌مدت آن بسته به عوامل مختلفی مانند سن، سلامت عمومی بدن و سایر موارد دیگر در هر فرد ایجاد می‌شود.

به‌طور مثال اگر قبل از یائسگی تخمدان‌ها نیز طی عمل برداشته شود، بدن علائمی همچون موارد زیر را در فرد ایجاد خواهد کرد:

• گرگرفتگی
  • نوسانات خلقی
  • خشکی واژن
  • کاهش استروژن

به همین جهت پزشک، برای کمتر شدن علائم یائسگی با استفاده از داروهای مخصوص هورمون درمانی، درمان را برای بیمار انجام خواهد داد.