تغذیه پس ازعمل برداشتن رحم

تغذیه پس از عمل برداشتن رحم

عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی، به‌منظور خارج کردن کل رحم یا قسمتی از رحم در خانم‌هاست. در واقع ممکن است به‌جای برداشتن کل رحم، قسمتی از آن، یعنی تخمدان یا لوله فالوپ را خارج کنند.

همانطور که می‌دانید مراقبت‌های پس از جراحی بسیار حائز اهمیت است تا دوره نقاهت بدون مشکلی پشت سر گذاشته شود. رژیم غذایی صحیح، یک قسمت از مراقبت‌های پس از درمان است که باید به آن توجه داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم هر آن چیز که در خصوص تغذیه پس از عمل برداشتن رحم مهم است، برای شما ذکر کنیم.

غذاهای مفید که باید پس از عمل برداشتن رحم مصرف کنید

اگر بیماران پس از عمل جراحی به تغذیه خود توجه داشته باشند، می‌توانند روند بهبودی خود را راحت‌تر پشت سر بگذرانند، در ادامه هریک از گروه‌های غذایی مهم و مفید را برای شما ذکر خواهیم کرد:

محصولات لبنی

فرآورده‌های لبنی، منبع خوبی از پروتئین‌ها هستند که در روند بهبودی پس از عمل بسیار موثر است. اگر یبوست ندارید، می‌توانید از تمامی محصولات لبنی استفاده کنید. محصولاتی، مانند شیر کم‌چرب، پنیر و ماست مصرف کنید، اما این نکته را به یاد داشته باشید که باید این محصولات لبنی را کمتر از حد معمول یا کمتر از روزهای دیگر مصرف کنید؛ چراکه زیاده‌روی در مصرف این محصولات منجر به یبوست خواهد شد.

میوه و سبزیجات تازه

مصرف میوه و سبزیجات، یک رژیم غذایی عالی برای رساندن فیبر و مواد مغذی به بدن است و به سلامت کلی بدن کمک زیادی می‌کند، اما نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کنید؛ زیرا ممکن است دچار نفخ شوید.

برداشتن رحم

مصرف غلات کامل

غلات کامل، منبع غذایی کامل از مواد معدنی و فیبر هستند. صبح بهترین زمانی است که می‌توان از محصولات دارای غلات کامل، مصرف کرد.

مصرف غذاهای دریایی

ماهی و به‌طور کلی غذاهای دریایی منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های بدون چربی هستند. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که با خوردن غذاهای دریایی مشکل دارید، بهتر است از مکمل‌هایی که حاوی پروتئین هستند، همراه با شیر یا نوشیدنی‌های دیگری که مایلید، مصرف کنید.

غذاهای پر فیبر مصرف کنید

غذاهایی مانند:

  • غلات کامل
  • نان سبوس‌دار
  • میوه
  • سبزیجات
  • غلات

منبع خوبی از فیبر هستند. همچنین سبب ایجاد یبوست نیز نمی‌شود و در نهایت بخیه‌ها هرچه زودتر بهبود خواهند یافت.

مصرف زیاد آب و مایعات دیگر

نوشیدن آب کافی می‌تواند در روند بهبودی شما بسیار موثر باشد. در واقع هنگامی که آب و مایعات زیادی به بدن شما می‌رسد، از بی‌حالی و یبوست طی زمانی که استراحت می‌کنید، جلوگیری خواهد شد.

تخم‌مرغ

مصرف تخم‌مرغ می‌تواند بخش قابل توجهی از مواد مورد نیاز و مغذی را به بدن بیمار برساند که شامل موارد زیر است:

  • پروتئین
  • ویتامین‌های K  ،A و E
  • اسیدفولیک
  • ویتامین‌های B
  • ریبوفلاوین
  • کلسیم
  • روی
  • آهن

همانطور که می‌دانید تمامی این موارد نام برده برای رسیدن به بهبودی کامل پس از جراحی بسیار ضروری است.

تغذیه بعد از برداشتن رحم

غذاهایی که باید از مصرف آنها پس از عمل برداشتن رحم صرف‌نظر کنید

همانطور که در قسمت ابتدایی در خصوص غذاهای مفید برای شما توضیحاتی را ارائه دادیم، باید در خصوص مواد غذایی مضر در این دوران توجه بسیار زیادی داشته باشید، در واقع باید آگاهی خود را در خصوص عوارض غذاهای ممنوعه بالا ببرید تا روند بهبودی خوبی داشته باشید. در ادامه هریک از موارد را توضیح خواهیم داد:

شیرینی‌ها

از خوراکی و مواد غذایی مانند شیرینی، کیک یا سایر غذاهایی که حاوی قند هستند، باید پرهیز کنید، زیرا باعث نفخ می‌شود و در نهایت بر قسمت‌هایی که برش زده شده فشار وارد خواهد شد. رعایت و توجه نکردن به این نکات روند بهبودی و نقاهت را مختل می‌کند.

غذاهای فرآوری شده

منظور از غذاهای فرآوری شده غذاهایی، مانند سوسیس یا کالباس است. همچنین آب میوه‌هایی که در بازار به فروش می‌رسد نیز جز مواد غذایی فرآوری شده است، اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد، این است که غذاهایی که دارای فیبرهای فرآوری شده‌اند، منبع خوبی برای دریافت فیبر خواهند بود.

پنیر

افرادی که نمی‌توانند مواد غذایی حاوی لاکتوز مصرف کنند، باید از خوردن پنیر پس از عمل خودداری کنند.

گوشت

گوشت، حاوی چربی بسیار زیادی است که مصرف آن منجر به یبوست می‌شود. به‌شدت توصیه می‌شود، پس از عمل و طی روند بهبودی به هیچ عنوان گوشت مصرف نشود.

کلام آخر

روند و سرعت بهبودی پس از عمل برداشتن رحم، بستگی به رژیم غذایی شما و مراقبت‌های پس از عمل خواهد داشت؛ بنابراین باید در خصوص مصرف مواد غذایی خود آگاهی داشته باشید تا از هرگونه مشکل احتمالی در این مدت نقاهت جلوگیری کنید و بتوانید سلامت کامل خود را به‌دست بیاورید. غذاهایی که حاوی پروتئین زیادی هستند، می‌تواند به روند بهبودی شما را سرعت ببخشد.

بهتر است با بهترین متخصص زنان در کرج، خانم دکتر فریبا بهنام در خصوص مصرف مواد غذایی مناسب نسبت شرایط خود مشورت کنید، پزشک متخصص زنان بهتر از هرکسی می‌داند چه غذایی برای وضعیت فعلی شما مفید یا مضر است.

12 پاسخ
  1. لاله
    لاله گفته:

    من یکماه عمل باز انجام دادم و رحم اربونم برداشته شده وامشب خیلی بیحال شدم و پایین شکمم سمت چپ درد میکنه میشه راهنماییم کنید ازبابت مطالب آموزندتون سپاسگزارم

    پاسخ
    • آرزو عراقی
      آرزو عراقی گفته:

      سلام
      بهتر هست که به پزشکتون مراجعه کنید. گاهی اوقات بعد از عمل عوارضی وجود دارد که بعضی از اونها به صورت زودرس و برخی دیگه دیررس هستند.

      پاسخ
  2. فاطمه غفاری
    فاطمه غفاری گفته:

    سلام وقت بخیر مادر من چند روزی هستش که عمل کرده و رحمش و برداشته دو روز بعد عمل خوب بود ولی الان هیچی نمیتونه بخوره هر چی میخوره بالا میاره حتی آب مشکل از چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  3. فرشته
    فرشته گفته:

    سلام روزتون بخیر من دوهفتس جراحی لاپاراسکوپی هیستروکتومی ساب توتال انجام دادم تا روز دهم حالم خیلی خوب بود روز دهم که به سونوگرافی برای چکاپی که پزشکم داده بود مراجعه کردم خیلی به شکمم فشار وارد کرد والان چهار روزه دل درد ولک دارم بنظرتون طبیعیه یا دکتر سونوگرافی بلایی سرم آورده؟که حالم بجای اینکه بهتر بشه بدتر میشه😢

    پاسخ
    • آرزو عراقی
      آرزو عراقی گفته:

      سلام. چنانچه جواب سونوگرافی شما خوب بوده، این لکه بینی کاملا طبیعیه. در واقع اینکه ساب توتال انجام دادید و دهانه رحمتون هست و تا دو ماه ممکنه که لکه بینی داشته باشید. ولی اینکه درد دارید ممکنه که مسائل روده‌ای در اون نقش داشته باشه منوط بر اینکه سونوگرافی نورمالی داشته باشید.

      پاسخ
  4. عمر
    عمر گفته:

    سلام مامانم هم ۷ روز پیش عمل کردن و رحم اش رو برداشتن و هیچ خواب نداره میشه یک تو صیه کنید من با خانوم دوکتور حرف زدم ولی ندانست که چرا خوب نمیکنه میشه شما یک توصیه کنید لطفا

    پاسخ
    • آرزو عراقی
      آرزو عراقی گفته:

      سلام. ممکنه که استرس بعد از جراحی باشه. خارج کردن رحم به خواب مرتبط نمیشه. بهتره که حضوری مراجعه کنید تا در صورت لزوم داروهای آرام بخش تجویز بشه.

      پاسخ
  5. N
    N گفته:

    سلام وقت بخیر مادر من یک ماهی میشه عمل کرده هنوز درد داره و خواب نداره میشه راهنمایی کنین ممنون کسی که عمل رحم انجام داده چند مدت باید رژیم غذایی رو رعایت کنه؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *