دوران بارداری

باید و نبایدهای دوران بارداری

بارداری دوره مهمی‌ست که مادرها باید به تمامی نکات در خصوص باید و نبایدها برای محافظت از خود و جنینشان توجه داشته باشند. با افزایش آگاهی دراین‌باره می‌توانید بارداری کم‌خطر و موفقی را تجربه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات لازم وضروری را برای شما ذکر کنیم.

مولتی‌ ویتامین مصرف کنید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از ویتامین و مواد معدنی است، می‌تواند نیازها و مواد مغذی ضروری خانم باردار را تامین کند. همچنین مصرف این مواد در رشد و نمو جنین بسیار تاثیرگذار است. 

توصیه پزشکان این است که خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، جهت تامین ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود آزمایشاتی را انجام دهند، طبق آزمایشات و تجویز پزشک شروع به مصرف برخی از مکمل‌ها از جمله اسید فولیک کنند. به‌طور کلی مواد مغذی که خانم‌های باردار به آن نیاز دارند، شامل موارد زیر است:

  • اسید فولیک
  • کلسیم
  • آهن

این ویتامین‌ها به رشد و جلوگیری از نقص جنین کمک می‌کند. این نکته را به یاد داشته باشید که مصرف هرگونه ویتامین باید طبق دستور پزشک باشد تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوید.

معمولا مولتی‌ ویتامین‌هایی که توسط پزشک برای خانم باردار تجویز می‌شود، شامل DHA و EPA (چربی‌های امگا ۳) است که برای رشد مغز کودک نقش بسیار مهمی دارد. برخی از افراد تصور می‌کنند که هرچه ویتامین بیشتری مصرف کنند، برای خودشان و جنین مفید است، اما در واقع اینطور نیست؛ زیرا اگر بیش از حد مورد نیاز مصرف شود، می‌تواند مشکلاتی را برای جنین ایجاد کند.

باید و نبایدهای دوران بارداری

سیگار نکشید

کودکانی که از مادران سیگاری متولد می‌شوند، در اغلب مواقع نسبت به سایر کودکان وزن کمتری دارند و همچنین در خطر اختلال یادگیری هستند. علاوه بر موارد ذکر شده، این کودکان به‌دلیل اعتیاد به نیکوتین معمولا در سنین جوانی شروع به سیگار کشیدن خواهند کرد.

به‌اندازه کافی بخوابید

به‌دلیل تغییرات ایجاد شده در سطح هورمون، انتظار مادر و اضطراب، اختلالاتی در خواب شما رخ می‌دهد. در طول بارداری به‌خصوص در ماه آخر، شما بیش از هر زمان دیگری نیاز به خواب کافی و استراحت دارید. اگر احساس خستگی کردید، بخوابید و استراحت کنید. نشانه خستگی به این معنی است که شما به‌اندازه کافی در این دوران استراحت نداشته‌اید.

هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت باید خواب کافی داشته باشید و اگر بدنتان بیش از این زمان به خواب احتیاج دارد، باید بیشتر استراحت کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

الکل از دیگر موارد مضری است که می‌تواند بر رشد جنین بسیار تاثیرگذار باشد. خانم‌هایی که در حین بارداری مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، کودکانی مبتلا به سندرم FAS به دنیا می‌آورند. کودکانی که مبتلا به این سندرم هستند، علائمی همچون موارد زیر در آنها مشاهده می‌شود:

  • وزن کم هنگام تولد
  • عدم توانایی در یادگیری
  • مشکلات رفتاری
  • عقب‌ماندگی در رشد کودکان

حتی مصرف مقدار کمی از الکل می‌تواند مشکلات بسیاری را برای جنین ایجاد کند. در نهایت اگر جز آن دسته از افرادی هستید که عادت به مصرف الکل دارید باید از مصرف آن صرف‌نظر کنید.

نبایدهای دوران باردرای

ورزش‌های روزانه و منظمی انجام دهید

بسیاری از خانم‌ها بر این تصور هستند که هرچه کم تحرک و بدون فعالیت باشند، برای آنها بهتر است، اما استراحت و ورزش کردن باید در حد تعادل باشد تا مشکلی ایجاد نشود. خانم‌هایی که ورزش‌های متناسب با شرایط خود را به‌صورت منظم انجام می‌دهند، فوایدی را برایشان به‌همراه دارد که شامل موارد زیر است:

  • رفع بی‌خوابی
  • بهبود درد عضلانی
  • جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد نرمال
  • رفع مشکلات رفتاری و اخلاقی

بهترین متخصص زنان در کرج می‌تواند دراین‌باره به شما کمک کند تا ورزش‌های منظم و روزانه، متناسب با شرایط فعلی خود را انجام دهید. این مسئله را به یاد داشته باشید که انجام حرکات خودسرانه برای شرایط شما مضر است، در نهایت باید تحت نظر فعالیت‌های خود را آغاز کنید.

غذاهای دریایی بخورید

غذاهای دریایی دارای ویتامین و مواد معدنی، مانند اسیدهای چرب امگا ۳، زینک و آهن برای مادر و کودک بسیار ضروری اند. نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد، این است که باید غذاهای دریایی کاملا پخته شده مصرف شود؛ چراکه این دسته از غذاها حاوی باکتری و ویروس است که تنها با پخت کامل، از بین می‌روند.

می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید

تا زمانی که بارداری شما به‌عنوان یک بارداری پرخطر محسوب نمی‌شود، با شریک جنسی خود رابطه داشته باشید. تا زمانی که در رابطه اذیت نشوید، می‌توانید با رعایت نکات ایمنی رابطه جنسی داشته باشید. در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید تا نکات لازم را برای شما ذکر کند.

تمرینات یوگا را انجام دهید

یوگا، از دیگر تمریناتی است که می‌تواند برای خانم‌های باردار بسیار مناسب باشد، این نوع تمرین نیز همانند دیگر ورزش‌ها، باید تنها تمرینات به‌خصوصی متناسب با شرایط خانم باردار، طراحی یا در نظر گرفته شود تا با مشکلی در این خصوص مواجه نشوند.

در وان آب گرم یا سونا قرار نگیرید

با وجود آنکه قرار گرفتن در آب گرم می‌تواند آرامبخش باشد، اما ممکن است خطراتی برای مادرانی که ماه آخر بارداری هستند، ایجاد کند. همچنین بر اساس تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، نشان می‌دهد مادرانی که در سه ماه ابتدای بارداری خود هستند، خطر سقط جنین در آنها دو برابر می‌شود. قرار گرفتن در آب گرم، دمای بدن را افزایش می‌دهد و ممکن است منجر به اختلالاتی از جمله نقص جنین شود.

واکسن بزنید

به خانم‌های باردار توصیه می‌شود برای محافظت از خود و جنین، واکسن آنفولانزا بزنند، اما باید پزشک برای مادر تجویز کند. همچنین خانم‌هایی که باردار هستند، باید بدانند در صورتی که مبتلا به این بیماری شده‌اند، عارضه‌های این بیماری بیش از سایرین نیست.

بیش از حد کافئین ننوشید

کافئین می‌تواند وارد جفت شود و ضربان قلب جنین را افزایش دهد. بر اساس تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، مصرف روزانه یک یا دو فنجان قهوه و چای کافی است و خطری ایجاد نمی‌کند، اما مصرف بیش از این اندازه باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد.

مراقبت های دوران بارداری

اضافه وزن کنترل شده‌ای داشته باشید

شاید بارها شنیده باشید که می‌گویند وقتی خانمی باردار است باید به‌اندازه دو نفر هرچه که می‌خواهد، بخورد! این باور اشتباه است، آنها باید تحت نظر پزشک برنامه غذایی داشته تا تغذیه کنترل شده‌ای در این دوران داشته باشند. وزن زیاد در بارداری صدمات زیادی را به جنین وارد می‌کند.

در سه ماه اول بارداری شما به ۱۰۰ کالری بیشتر و در سه ماه سوم به ۳۰۰ کالری بیشتر نسبت به روزهای عادی دیگر نیاز خواهید داشت.

به دندانپزشکی مراجعه کنید

جهت جلوگیری از تجمع باکتری در دهان و دندان، باید در صورت نیاز به دندانپزشک مراجعه کنید تا دچار عفونت نشوید. به‌طور کلی متخصصان توصیه می‌کنند، خانم‌های باردار جهت جلوگیری از ایجاد مشکلاتی، مانند عفونت به دندانپزشکی مراجعه کنند تا معاینات لازم برای آنها انجام گیرد. هنگام مراجعه باید به پزشک بگویند که باردار هستند.

گوشت خام نخورید

مصرف گوشت و تخم مرغ خام و نیم پز خطر بیماری‌هایی مانند توکسوپلاسموز و لیستریوز را به همراه دارد، همچنین امکان ابتلا به مسمومیت غذایی نیز وجود دارد.

این شرایط می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های جدی و تهدید کننده‌ای مانند نقص شدید مادرزادی و حتی سقط جنین شود. به همین جهت توصیه ما به شما این است که تخم مرغ و گوشت برای مصرف، کاملا باید پخته شود.

ممنوعیت مصرف گوشت خام
ممنوعیت مصرف گوشت خام

شیر غیر پاستوریزه نخورید

کلسیم برای جنین در حال رشد حتما توصیه می‌شود؛ اما مادران نباید کلسیم را به هر طریقی به بدن خود برسانند. 

شیر خام غیر پاستوریزه برای مادران باردار ممنوع است. در واقع در این شیر باکتری‌هایی زیادی وجود دارد که با حرارت از بین نرفته است.

شیر خام ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشد که زمین‌ساز بسیاری از بیماری و عوارض از جمله سقط جنین یا عواقب تهدیدکننده است.

نباید به سونا و جکوزی بروید

قرار گرفتن در محیط‌هایی مانند وان آب گرم، جکوزی و سونا ممکن است برای مادران باردار بسیار خطرناک باشد. 

تحقیقات نشان می‌دهد که رفتن به سونا یا جکوزی در سه ماهه اول بارداری خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

همچنین قرار گرفتن در آب داغ دمای بدن را افزایش می‌دهد که می‌تواند مشکلات زیادی را برای کودک از جمله افزایش خطر نقص مادرزادی، به همراه داشته باشد.

خاک گربه را تمیز نکنید

برای نوازش کردن گربه مشکلی ندارید؛ اما حتما بلافاصله باید دستان خود را بشویید. به هیچ وجه نباید خاک گربه را تمیز کنید. 

خاک گربه پر از باکتری و انگل است و باعث ایجاد عوارض بسیار جدی در بارداری می‌شود، گاهی امکان سقط جنین و مرده زایی وجود دارد.

نوزادانی که به انگل مبتلا می‌شوند با مشکلات جدی از جمله تشنج و ناتوانی‌های ذهنی مواجه خواهند شد.

کلام آخر

مراجعه به متخصص زنان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه تمامی نکات مهم در خصوص بارداری و بررسی‌های لازم را برای شما انجام می‌شود تا بتواند هرگونه ناهنجاری‌های بارداری، مانند حاملگی خارج از رحم را تشخیص داده و درمانی به‌موقع برای مادر انجام دهد.

اگر مادران طی بارداری خود تحت نظر متخصص زنان قرار گیرند، قطعا بارداری کنترل شده و بدون مشکلی را تجربه خواهند کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *