کیست تخمدان

رژیم غذایی برای درمان کیست تخمدان

رژیم غذایی برای درمان کیست تخمدان بسیار حائز اهمیت است. کیست تخمدان در بین خانم‌ها بسیار رایج است و خوشبختانه این کیست‌های ایجاد شده کاملا خوش خیم و غیر سرطانی‌اند. تنها در برخی از مواقع نادر ممکن است کیست ایجاد شده خطرناک باشد، به همین جهت نیاز به بررسی و تشخیص توسط پزشک دارد.

کیست‌هایی که در تخمدان ایجاد می‌شوند، کیسه‌های پر از مایع هستند. اندازه کیست‌های ایجاد شده در هر فردی متفاوت است. گاهی ممکن است به قدری کوچک باشد که بیمار متوجه کیست در تخمدان نباشد، مگر اینکه معاینه توسط بهترین متخصص زنان در کرج انجام گیرد.

اما، برخی از آنها به قدری بزرگ هستند که باعث بی‌نظمی یا اختلال در قاعدگی می‌شوند. تغییراتی که در قاعدگی ایجاد می‌شود، می‌تواند یکی از نشانه‌های این مشکل باشد، برخی دیگر ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • احساس درد در شکم
  • درد هنگام مقاربت
  • خونریزی و تورم در شکم

خوشبختانه راهکارهای مختلف طبیعی برای بهبود این شرایط وجود دارد، که در ادامه موارد مهم و تاثیرگذار را برای شما ذکر خواهیم کرد.

رژیم غذایی برای درمان کیست تخمدان
رژیم غذایی برای درمان کیست تخمدان

رژیم غذایی سالم برای درمان کیست تخمدان

مصرف بادام؛

زمانی که در تعادل هورمون‌ها خللی وارد شود، منجر به مشکلات زیادی از قبیل کیست تخمدان خواهد شد. با مصرف چربی‌های سالم می‌توانید به رفع این مشکل کمک کنید. غذاهای سرشار از چربی‌های سالم مانند بادام، در رژیم غذایی خود قرار دهید. در واقع با مصرف روزانه بادام می‌توانید به تعادل هورمو‌ن‌ها کمک کنید.

دانه‌های چیا؛

مصرف مواد مغذی و چربی‌های سالم جهت تعادل و کنترل هورمون‌ها و در نهایت بهبود کیست تخمدان، ضروری است. به‌صورت روزانه دانه‌های چیا را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

نخود؛

نخود منبع خوبی از فیتواستروژن‌ها است که همان استروژن گیاهی هستند که می‌تواند تعادل هورمون را به همراه داشته باشد. توصیه می‌شود به‌صورت روزانه فیتواستروژن‌ها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی برای رفع کیست تخمدان در نظر داشته باشید.

همچنین فیتواستروژن‌ها، استروژن‌های سمی یا مضر در بدن را کاهش می‌دهند، کبد را تحریک می‌کنند تا گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی را تولید کنند و در نهایت میزان گردش استروژن و تستوسترون در خون کنترل خواهد شد.

سبزیجاتی با برگ سبز تیره رنگ؛

افرادی که دچار کیست تخمدان هستند، باید آنتی اکسیدان بیشتری مصرف کنند؛ چراکه، به رفع رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایداری هستند که می‌توانند منجر به رشد غیر طبیعی سلول شوند و در نهایت منجر به جهش سلول و سرطان خواهد شد.

سبزیجاتی با برگ تیره منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها مانند بتاکاروتن و ویتامین C هستند.

دانه‌های کتان؛

دانه‌های کتان در تعادل هورمون‌ها نقش بسیار مهمی دارند و در نهایت باعث بهبودی و رفع کیست تخمدان می‌شود. از آنجایی که دانه‌های کتان سرشار از چربی‌های سالم و مفید است، توصیه می‌شود که این دانه را به‌صورت روزانه مصرف کنید.

شاه ماهی؛

همانطور که بارها برای شما ذکر کردیم مصرف چربی‌های سالم و مفید برای رفع مشکلات هورمونی و کیست تخمدان بسیار مفید و موثر است. به همین جهت باید غذاهایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید که سرشار از این نوع از چربی‌ها هستند.

ماهی‌هایی که سرشار از امگا ۳ هستند، جهت رفع التهاب موثرند و به تعادل هورمون‌ها کمک می‌کنند.

سویا؛

محصولات سویا منبع خوبی از فیتو استروژن است که در نهایت منجر به تعادل هورمون‌ها در خانم‌ها می‌شود. به همین جهت به افراد مبتلا توصیه می‌شود که در رژیم غذایی روزانه خود حتما این مواد غذایی را قرار دهید.

درمان کیست تخمدان
درمان خوراکی کیست تخمدان

اکیناسه یا سرخارگل؛

این داروی گیاهی برای تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار مفید است؛ زیرا، گلبول‌های سفید در خون را افزایش می‌دهند. هرچه سیستم ایمنی در بدن قوی‌تر باشد، توانایی از بین بردن سلول‌های غیر طبیعی در بدن نیز بیشتر خواهد شد. در خصوص مصرف صحیح این گیاه دارویی حتما با متخصصین مشورت داشته باشید و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.

همچنین مراجعه به بهترین متخصص زنان در کرج بسیار حائز اهمیت است، پزشک بسته به شدت مشکل ایجاد شده بهترین نوع درمان را در نظر خواهد گرفت. متخصص زنان علاوه بر رفع مشکلات و بیماری زنان اقدامات زیبایی، از جمله لابیاپلاستی را انجام می‌دهند.

گیاه خار شیر؛

مصرف این گیاه برای کبد مفید است. مصرف این دارو می‌تواند منجر به سم‌زدایی شود، به این منظور که سلول‌های غیر طبیعی بدن از بین می‌روند و هورمون‌های اضافی نیز دفع خواهد شد.

در صورتی که از داروهایی جهت باروری یا سایر داروهای هورمونی مصرف می‌کنید، نباید از این داروی گیاهی برای درمان مصرف کنید. حتما در این باره با پزشک مشورت داشته باشید.

ویتامین ب کمپلکس؛

این ویتامین یکی از موارد مورد نیاز کبد است تا استروژن‌های اضافی در بدن به نوع کم‌خطر تبدیل شوند. به‌طور کلی ویتامین‌های گروه B جهت تعادل سطح هورمون در بدن بسیار ضروری هستند.

ویتامین D.

ویتامین D یک ماده مغذی و ضروری برای سیستم دفاعی در بدن کاربرد دارد، متاسفانه امروزه بسیاری از خانم‌ها دچار کمبود ویتامین D هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *