سرکلاژ دهانه رحم چیست و چرا انجام می‌شود

شاید نام سرکلاژ دهانه رحم را شنیده باشید اما با این روش درمانی آشنایی نداشته باشید. سرکلاژ دهانه رحم، دوختن یا بخیه زدن اطراف دهانه رحم است که برای جلوگیری از زایمان زودرس یا سقط کاربرد دارد.

بسیاری از خانم‌های بارداری که سرکلاژ را انجام می‌دهند، همان روز به خانه باز می‌گردند. در واقع این روش به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.

منظور از سرکلاژ دهانه رحم چیست؟

سرکلاژ دهانه رحم یک روش پزشکی است که در آن پزشک دهانه رحم را بخیه می‌زند. در حقیقت بخیه زدن دهانه رحم جهت جلوگیری از سقط جنین نارس (سه ماه دوم) و زایمان زودرس انجام داده می‌شود.

گاهی برخی از خانم‌ها به دلیل ضعیف بودن دهانه رحم این روش درمانی را انجام می‌دهند و معمولا کمتر از یک ساعت به طول می‌انجامد و بیمار در همان روز می‌تواند به خانه بازگردد.

سرکلاژ دهانه رحم

چه افرادی کاندیدای انجام سرکلاژ هستند؟

خانم‌هایی که در معرض خطر بالای ناتوانی در دهانه رحم جهت نگهداری جنین هستند (باز شدن زودهنگام دهانه رحم) ممکن است بین هفته‌های ۱۲ و ۱۴ بارداری نیاز به سرکلاژ داشته باشند. اگر دهانه رحم شروع به کوتاه شدن یا باز شدن کند، پزشک سرکلاژ را برای خانم باردار انجام می‌دهد.

هنگام نزدیک شدن یا فرا رسیدن زمان زایمان، بخیه‌ها از دهانه رحم برداشته می‌شود. به‌طور کلی در صورت ضعیف شدن دهانه رحم، سرکلاژ دهانه رحم از سوی بهترین متخصص زنان و زایمان در کرج برای بیمار توصیه می‌شود. افرادی که نیاز به این روش درمانی در بارداری دارند:

  • سابقه انجام بیوپسی مخروطی
  • سابقه سقط در سه ماهه دوم بارداری
  • سابقه زایمان قبل از ۳۴ هفته بارداری و کوتاه شدن دهانه در بارداری قبل از ۲۴ هفتگی

سرکلاژ دهانه رحم به چه هدفی برای خانم‌های باردار انجام می‌گیرد؟

قبل از بارداری دهانه رحم بسته و محکم است. در طول بارداری دهانه رحم به تدریج نرم و طول آن کوتاه می‌شود تا آمادگی لازم برای تولد کودک وجود داشته باشد. اگر دهانه رحم شما ضعیف و کوتاه شود، ممکن است زودتر از زمان موعد باز شود. در نهایت چنین شرایطی می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.

خونریزی از واژن

مواقعی که سرکلاژ دهانه رحم توصیه نمی‌شود

گاهی برخی از شرایط مانع از انجام این روش درمانی در طول بارداری می‌شود که به شرح زیر است:

  • خونریزی از واژن
  • زایمان زودرس فعال
  • عفونت داخل رحم
  • پارگی زودرس غشا (زمانی که کیسه آمنیوتیک قبل از ۳۷ هفتگی بارداری نشت کند یا پاره شود)
  • بارداری دو قلو یا بیشتر
  • بیرون زدن کیسه آمنیوتیک از دهانه رحم

عوارض و خطرات سرکلاژ دهانه رحم

خطرات احتمالی که در رابطه با سرکلاژ در بارداری وجود دارد به شرح زیر است:

  • خونریزی واژن
  • التهاب کیسه آمنیوتیک جنین به دلیل عفونت باکتریایی
  • پارگی دهانه رحم
  • پارگی زودرس کیسه آمنیوتیک
  • جابه‌جایی بخیه‌ها

اگر نشت مایع از واژن پس از اینکه سرکلاژ را انجام می‌دهید وجود دارد، باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

آمادگی قبل از انجام سرکلاژ

پزشک قبل از انجام این روش سونوگرافی را جهت بررسی علائم حیاتی کودک مورد بررسی قرار می‌دهد. علاوه بر این، نمونه‌گیری از مایع آمنیوتیک نیز انجام می‌شود تا اگر عفونت داشته باشید سرکلاژ را انجام ندهند. در حالت ایده‌آل این روش درمانی در بارداری در بین هفته‌های ۱۲ و ۱۴ بارداری انجام می‌گیرد.

گاهی اوقات در مواقع اورژانسی اگر معاینات لگن و سونوگرافی نشان دهد که دهانه رحم شروع به باز شدن کرده است، سرکلاژ دهانه رحم تا هفته ۲۳ هفتگی بارداری انجام می‌شود.

التهاب کیسه آمنیوتیک جنین

طی انجام سرکلاژ

این روش معمولا به‌صورت سرپایی در بیمارستان انجام می‌شود. در حین انجام آن اسپکولوم را وارد واژن می‌کنند و دهانه رحم را با پنس می‌گیرند. 

گاهی ممکن است از سونوگرافی نیز برای دقت بیشتر استفاده شود. پزشک قسمت بیرونی دهانه رحم را بخیه می‌زند و انتهای بخیه را می‌بندد تا رحم بسته شود.

پس از اتمام سرکلاژ

در انتها پزشک ممکن است مجددا سونوگرافی را جهت بررسی وضعیت کودک انجام دهد. همچنین گاهی مادر دچار لکه بینی، گرفتگی و احساس درد هنگام ادرار می‌شود. در خصوص مراقبت‌های پس از انجام سرکلاژ حتما با پزشک گفتگو داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *