نفخ شکم در بارداری

درمان نفخ شکم در بارداری

نفخ شکم در بارداری، مانند کمردرد و تهوع صبحگاهی از علائم شایعی است که بسیاری از خانم‌ها طی این دوران تجربه می‌کنند.

ایجاد نفخ به دلیل افزایش سطح هورمون پروژسترون است که تمام ماهیچه‌های دستگاه گوارش را شل کرده و هضم را کند می‌کند.

با تغییرات سریع در رژیم غذایی از جمله خودداری از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، کاهش مصرف لوبیا، غلات کامل و سبزیجات تولیدکننده گاز مانند کلم و کلم بروکلی می‌توانید از ایجاد نفخ شکم در بارداری جلوگیری کنید.

اگر درد ناشی از نفخ مانند فشار شدید یا گرفتگی احساس شد، باید علائم خود را حتما با بهترین متخصص زنان در کرج در میان بگذارید.

علت ایجاد نفخ شکم در بارداری چیست؟

در اغلب مواقع ممکن است در اوایل بارداری متوجه نفخ شده باشید. یکی از دلایل احتمالی نفخ در بارداری، تغییرات هورمونی است.

هورمون‌های بارداری باعث شل شدن ماهیچه‌های گوارشی و رحم می‌شود و روند هضم غذا را نیز کُند می‌کند.

چنین شرایطی می‌تواند یبوست را به همراه داشته باشد که مشکلی بزرگ برای خانم‌های باردار است. یبوست می‌تواند باعث شود که فرد احساس نفخ داشته باشد.

نفخ معمولا در سه ماهه اول ایجاد می‌شود و ممکن است در سه ماه سوم با شروع هفته ۲۹ بارداری بدتر شود؛ چراکه، جنین فضای بیشتری را می‌گیرد و به اندام‌های اطراف بیشتر فشار وارد می‌کند.

همچنین خانم‌هایی که قبل از بارداری مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند ممکن است متوجه شوند که علائم آنها در بارداری بیشتر یا بدتر می‌شود.

این عارضه می‌تواند منجر به درد مکرر در شکم، یبوست، اسهال، نفخ و سایر علائم شود. نکته دیگر این است که نفخ از علائم اصلی رشد بیش از حد باکتری روده کوچک است که امکان ایجاد آن در هر فردی وجود دارد.

علت نفخ در بارداری

راهکارهای خانگی برای درمان نفخ شکم در بارداری

بهتر است در این دوران هیچ راهکار خانگی را برای درمان نفخ شکم در بارداری بدون مشورت با پزشک برای خود در نظر نگیرید.

یکی از موثرترین راهکارها برای جلوگیری از نفخ شکم در بارداری، جلوگیری از یبوست در بارداری است. بهترین راهکاری که می‌توانید در نظر داشته باشید به شرح زیر است:

• نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز
  • مصرف بیشتر میوه‌های تازه، میوه‌های خشک و غلات کامل
  • فعالیت بدنی منظم

مواد غذایی ممنوعه برای کمک به رفع نفخ شکم در بارداری

اولین اقدامی که باید برای درمان در نظر داشته باشید، این است از مصرف مواد غذایی که منجر به نفخ شکم در بارداری می‌شود، تا حد امکان خودداری کنید.

در ادامه مواردی که باید از رژیم غذایی خود حذف کنید را برای شما ذکر خواهیم کرد:

• لوبیا، غلات کامل و برخی از سبزیجات مانند کلم، گل کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی و مارچوبه، قند رافینوز دارند و باعث ایجاد نفخ در بسیاری از افراد می‌شود.
  • فروکتوز؛ این قند به‌طور طبیعی در برخی از غذاها از جمله تره فرنگی، پیاز، کنگر، میوه خشک، گلابی، سیب، عسل، آب میوه و… وجود دارد.
  • برخی نشاسته‌ها مانند گندم و ذرت؛ دلیل ایجاد نفخ اینگونه نشاسته‌ها این است که بسیاری از افراد فاقد آنزیم مورد نیاز برای هضم چنین کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای هستند. در نتیجه پس از اینکه به روده بزرگ می‌رسد، باعث ایجاد نفخ شکم در بارداری می‌شود.
  • برخی از مواد غذایی غنی از فیبر؛ مواردی مانند سبوس جو، لوبیا، نخود و بسیاری از میوه‌ها معمولا در روده بزرگ تجزیه می‌شوند و در نهایت باعث ایجاد نفخ در شکم می‌شوند.
  • محصولات لبنی؛ افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند با مصرف لبنیات دچار نفخ شکم در بارداری، اسهال و درد معده می‌شوند.
  • غذاهای پرچرب و سرخ شده؛ هضم این دسته از مواد غذایی بیشتر طول می‌کشد، در حقیقت به این معنی که بیشتری در روده بزرگ قرار می‌گیرد و گاز در شکم تولید کند.

در مورد محصولات لبنی باید بگوییم در صورتی که میزان عدم تحمل لاکتوز خفیف باشد، ممکن است متوجه هیچ علائمی نشوید تا زمانی که مصرف لبنیات را در بارداری افزایش می‌دهید.

اگر با مصرف محصولات لبنی مشکل دارید، بهتر است شیر بدون لاکتوز یا شیر سویایی غنی شده با کلسیم را امتحان کنید.

جلوگیری از نفخ شکم
جلوگیری از نفخ شکم در بارداری

درمان نفخ شکم در بارداری از سوی پزشک

معمولا درمان دارویی برای رفع نفخ شکم ضرورتی ندارد. در اغلب مواقع پزشک تاکید بر تغییر رژیم غذایی دارد.

به طور کلی زمانی که برای رفع نفخ شکم در بارداری به پزشک مراجعه می‌کنید، علائم شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. بر اساس علائمی‌ که دارید، تعیین می‌کند که آیا شرایط شما نیاز به درمان دارد یا خیر.

گاهی اوقات ممکن است نیاز به تجویز دارو برای درمان یبوست داشته باشید.

نکاتی برای جلوگیری از نفخ شکم در بارداری

برای جلوگیری از نفخ در بارداری باید به این موارد توجه داشته باشید:

• وعده‌هایی غذایی کوچک‌تر و مکرر بخورید.
  • یک رژیم غذایی متعادل و پر از غلات کامل، میوه‌های تازه، سبزیجات و… مصرف کنید.
  • از مصرف غذاهای پرچرب خودداری کنید.
  • از مواردی که باعث ایجاد گاز در شکم می‌شوند مانند لوبیا، کلم، حبوبات، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل تا حد امکان کمتر مصرف کنید.
  • سعی کنید مایعات را همراه با وعده غذایی میل نکنید، در عوض باید بین وعده‌های غذایی بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان طی روز آب بنوشید.
  • از مصرف کافئین خودداری کنید.
  • از نوشیدن الکل خودداری کنید.
  • فعالیت بدنی منظم و آرامی‌ داشته باشید.
  • پس از خوردن هر وعده غذایی، نخوابید.
درمان نفخ در بارداری

زمانی که باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید

نفخ شکم در بارداری در اکثر افراد مشاهده می‌شود. با این حال در موارد نادر باید به این علائم توجه داشته باشید. اگر نفخ بهبود پیدا نمی‌کند یا همراه با چنین مشکلاتی است باید به پزشک مراجعه کنید:

• علائم کم خونی در بارداری مانند خستگی و سرگیجه
  • درد در سمت راست بالای شکم