خونریزی بعد از یائسگی

آیا خونریزی بعد از یائسگی طبیعی است

خونریزی بعد از یائسگی، پس از عبور از دوره یائسگی رخ می‌دهد. زمانی که ۱۲ ماه بدون وقفه قاعدگی وجود نداشته باشد، به مرحله یائسگی وارد شده‌اید.

از آنجایی که خونریزی بعد از یائسه شدن به دلیل توقف عادت ماهانه طبیعی نیست، باید بررسی‌های لازم برای تشخیص و درمان توسط بهترین متخصص زنان در کرج صورت گیرد.

منظور از خونریزی واژینال چیست

خونریزی واژینال دلایل مختلفی دارد که برخی مربوط به چرخه قاعدگی طبیعی یا خونریزی بعد از یائسگی است. سایر علل خونریزی مربوط به چنین مواردی است:

• ضربه یا آسیب وارد شدن
  • سرطان دهانه رحم
  • عفونت‌ها، از جمله عفونت دستگاه ادراری

اگر خونریزی واژینال را تجربه می‌کنید و یائسه هستید، پزشک در خصوص زمان خونریزی، مقدار خون، درد یا علائم دیگر مرتبط از شما سوال خواهد کرد.

از آنجایی که خونریزی غیر طبیعی واژینال ممکن است نشانه بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان باشد، نیاز به بررسی فوری از سوی پزشک دارد.

بررسی دلایل خونریزی بعد از یائسگی

خونریزی در خانم‌های یائسه به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. به طور مثال خانم‌هایی که از درمان جایگزین هورمونی استفاده می‌کنند، گاهی تا چند ماه پس از شروع مصرف داروها، خونریزی واژینال دارند.

شرایط مختلفی باعث خونریزی بعد از یائسگی می‌شود. برخی علل شایع را در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

علت خونریزی بعد از یائسگی
علت خونریزی پس از یائسگی

پولیپ رحم

پولیپ‌ رحم، رشد زائده‌های غیر سرطانی است. اگرچه این بیماری خوش خیم است؛ اما برخی از آنها گاهی سرطانی می‌شوند. تنها علائمی‌ که بیماران در این مواقع تجربه می‌کنند، خونریزی نامنظم است.

پولیپ رحم در خانم‌هایی که یائسه شده‌اند، بسیار شایع است؛ اما امکان ایجاد آن در خانم‌های جوان‌تر نیز وجود دارد.

هیپرپلازی اندومتر

منظور از هیپرپلازی آندومتر، ضخیم شدن اندومتر است. این مورد یکی از دلایل مهم خونریزی بعد از یائسگی است.

چنین شرایطی در اغلب مواقع زمانی ایجاد می‌شود که استروژن اضافی بدون پروژسترون کافی در بدن وجود داشته باشید.

استفاده طولانی مدت از استروژن منجر به افزایش خطر هیپرپلازی اندومتر می‌شود. اگر این عارضه به موقع درمان نشود، زمینه سرطان رحم ایجاد خواهد شد.

سرطان اندومتر

این سرطان از رحم شروع می‌شود، منظور از اندومتر لایه‌ای از رحم است. در این مواقع بیماران علاوه بر تجربه خونریزی بعد از یائسگی، درد لگنی را نیز تجربه می‌کنند.

این وضعیت در اکثر مواقع زود تشخیص داده می‌شود؛ زیرا منجر به خونریزی غیر طبیعی شده و به راحتی قابل مشاهده است.

حدود ۱۰ درصد از خانم‌هایی که خونریزی پس از یائسگی تجربه می‌کنند، به سرطان اندومتر مبتلا هستند.

آتروفی آندومتر

چنین وضعیتی باعث نازک شدن بیش از حد پوشش اندومتر در خانم یائسه می‌شود، با نازک شدن پوشش داخلی، ممکن است خونریزی رخ دهد.

سرطان دهانه رحم

خونریزی بعد از یائسگی اغلب ضرری ندارد؛ اما در مواقع نادر نشانه سرطان دهانه رحم است. این بیماری پیشرفت کندی دارد و با معاینات پزشکی قابل تشخیص است.

به همین جهت می‌توانید درمان به موقع برای جلوگیری از پیشرفت بیماری در نظر داشته باشید.

مراجعه سالانه به متخصص زنان به تشخیص زودهنگام و حتی پیشگیری از سرطان دهانه رحم کمک می‌کند، معمولا اقدامات تشخیصی را با پاپ اسمیر انجام می‌دهند.

از سایر علائم سرطان دهانه رحم می‌توان به مواردی از جمله درد در حین رابطه جنسی یا ترشحات غیر طبیعی از واژن اشاره کرد.

درمان خونریزی بعد از یائسگی

خونریزی بعد از یائسگی چه علائمی‌ دارد؟

بسیاری از خانم‌هایی که خونریزی پس از یائسه شدن را تجربه می‌کنند، ممکن است علائم دیگری نداشته باشند؛ اما برخی نشانه‌های دیگری را تجربه می‌کنند. علت خونریزی در ایجاد علائم دیگر نقش دارد.

بسیاری از نشانه‌ها مانند گرگرفتگی که طی یائسگی رخ می‌دهد، اغلب پس از یائسگی کاهش پیدا می‌کند. از دیگر علائمی‌ که ممکن خانم‌های یائسه همراه با خونریزی تجربه کنند به شرح زیر است:

• خشکی واژن
  • کاهش میل جنسی
  • بی خوابی
  • بی اختیاری استرسی ادرار
  • افزایش عفونت دستگاه ادراری
  • افزایش وزن

علت خونریزی بعد از یائسگی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد و سابقه پزشکی هر فرد را مورد بررسی قرار خواهد داد. علاوه بر این در صورت نیاز، پاپ اسمیر را به عنوان بخشی از معاینه لگن برای بیمار در نظر می‌گیرد، طی این روش سرطان دهانه را غربالگری می‌کند.

پزشکان گاهی روش‌های دیگری را برای بررسی داخل واژن و رحم به کار می‌گیرند:

سونوگرافی ترانس واژینال

در این روش با وارد کردن پروب به واژن این امکان به پزشک داده می‌شود تا تخمدان‌ها، رحم و دهانه رحم مشاهده و بررسی شود.

هیستروسکوپی

با هیستروسکوپی بافت آندومتر مشخص می‌شود. پزشک یک فیبر نوری را وارد واژن و دهانه رحم می‌کند.

سپس با ابزار مخصوصی گاز دی اکسید کربن وارد می‌شود تا به بزرگ شدن رحم کمک کند و رحم راحت‌تر قابل مشاهده باشد.

درمان خونریزی بعد از یائسگی

درمان بسته به علت خونریزی، شدت آن و وجود علائم دیگر برای بیماری در نظر گرفته می‌شود. برخی از بیماران با توجه به شرایط خود نیازی به درمان ندارند.

در مواقعی که احتمال بیماری سرطان رد شده است، راهکارهای درمانی به شرح زیر است:

کرم‌های استروژن

اگر خونریزی به دلیل نازک شدن یا آتروفی بافت واژن باشد، پزشک کرم استروژن را تجویز می‌کند.

برداشتن پولیپ

در صورت وجود پولیپ، با عمل جراحی برداشته می‌شود.

پروژستین

پروژستین نوعی درمانی جایگزین هورمونی است. اگر بافت آندومتر رشد بیش از حدی داشته باشد، پزشک این روش درمانی را تجویز خواهد کرد. طی درمان، رشد بیش از حد بافت و خونریزی کاهش می‌یابد.

تشخیص خونریزی بعد از یائسگی
تشخیص خونریزی پس از یائسگی

هیسترکتومی

خونریزی‌هایی که با روش‌های غیر تهاجمی قابل درمان نباشند، در نهایت نیاز به هیسترکتومی‌ خواهد داشت، در طی این عمل پزشک رحم را خارج می‌کند.

اگر خونریزی بعد از یائسگی به دنبال سرطان باشد، درمان به نوع سرطان و مرحله پیشرفت آن بستگی دارد.

رایج‌ترین درمان برای سرطان آندومتر یا دهانه رحم شامل جراحی، شیمی‌درمانی و پرتو درمانی است.