بارداری سالم

۷ نشانه بارداری سالم

سلامت مادر در دوران بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر خانم‌ها به سلامتی خودشان در بارداری توجهی نداشته باشند، می‌تواند مشکلات زیادی برای خودشان و جنین ایجاد شود.

با وجود بارداری‌های غیرطبیعی، مانند حاملگی خارج از رحم، خانم‌ها به‌دنبال نشانه‌هایی برای اطمینان از بارداری طبیعی و سالم خود هستند. ما در این مقاله قصد داریم تمامی مواردی که نشان از یک بارداری سالم را در خانم‌ها می‌دهد، به‌طور کامل ذکر کنیم.

فشارخون و قند خون نرمال

اولین قدمی که برای اطمینان از بارداری سالم می‌بایست انجام دهید، اطمینان از فشار و قند خون نرمال است. به خانم‌ها توصیه می‌شود قبل از اقدام به بارداری، این دو عامل مهم را بررسی کنند و در صورت غیرعادی بودن، فشار و قند خون خود را به حد نرمال برسانند.

اینکه خانم‌ها در بارداری با نوساناتی در فشار و قند روبرو می‌شوند، کاملا عادی است و ممکن است فشارخون را در این دوره تجربه کنند، اما باید کنترل شود. حال فرض کنید که قبل از بارداری دچار چنین مشکلی باشند، دیگر کنترل آن در بارداری بسیار سخت خواهد شد.

به همین جهت توصیه می‌شود خانم‌های بارداری به این نکات توجه داشته باشند تا بارداری بدون مشکلی را تجربه کنند.

مراقبت‌های بارداری

وضعیت جفت

برای آنکه بتوان یک بارداری موفق و بدون مشکلی را تشخیص داد، باید به موقعیت جفت بسیار توجه کرد. در واقع در حالت نرمال، جفت باید تا اتمام حاملگی در رحم بماند؛ چراکه اگر جفت جدا شود منجر به ختم بارداری خواهد شد.

رشد نرمال جنین

با گذشت زمان در بارداری وزن مادر افزایش پیدا می‌کند. اگر جنین رشد خوبی را در پیش داشته باشد، می‌تواند در وزن‌گیری مادر و سونوگرافی متوجه این روند شد.

اگر چنین نشانه‌هایی وجود نداشته باشد، می‌توان متوجه مشکلی در رشد جنین شد، ادامه این شرایط می‌تواند خللی در بارداری ایجاد کند.

افزایش وزن نرمال مادر

اگر مادر در محدوده طبیعی خود در طی بارداری وزن اضافه کند، می‌تواند نشان از یک بارداری سالم و بدون مشکل باشد. معمولا وزنی بین ۱۳ تا ۱۵ کیلو را وزنی مناسب برای مادر می‌دانند.

معمولا پزشکان توصیه می‌کنند، مادرانی که قبل از بارداری دچار اضافه وزن بوده‌اند، باید وزن کمتری اضافه کنند، اما این نکته را به یاد داشته باشند که نباید در طی این دوران برای کاهش وزن خود رژیم بگیرند، زیرا برای جنین خطرساز می‌شود.

بهتر است قبل از بارداری اقدام به کاهش وزن کنند تا با وزنی نرمال و بدون هیچ مشکلی بارداری موفقی را تجربه کنند.

بارداری سالم

سطح استروژن و پروژسترون

این دو، از هورمون‌های مهم در بارداری است. میزان آن در بدن نشان می‌دهد که آیا شما یک بارداری سالمی را تجربه می‌کنید یا خیر. نقش هریک از هورمون‌ها را در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد:

پروژسترون

هنگامی که خانمی باردار است، ۲۰ برابر بیشتر از خانمی که در وضعیت عادی به سر می‌برد، این هورمون را تولید می‌کند. در واقع خانم باردار ۴۰۰ میلی‌گرم پروژسترون تولید می‌کند. 

خانمی که در وضعیت عادی است تنها ۲۰ میلی‌گرم این هورمون را در بدن خود تولید می‌کند. این هورمون برای تنظیم روند قاعدگی و آندومتر در بدن بسیار ضروری است.

استروژن

این هورمون در بارداری برای رشد رحم از ۶۰ گرم قبل از بارداری تا ۱۲۰۰ گرم در دوران بارداری بسیار ضروری است.

رشد شکم

در این مورد بهترین متخصص زنان در کرج می‌تواند شما را راهنمایی کند که چه اندازه از رشد شکم در بارداری مناسب است و می‌تواند نشانه یک بارداری سالم در شما باشد.

حرکات جنین

حرکت جنین در داخل رحم مقیاسی برای دریافت اکسیژن است. خانم باردار معمولا پس از ۵ ماهگی این حرکات را تجربه خواهد کرد. با مراجعه به پزشک می‌توانند از سلامت جنین و وضعیت او در رحم مطلع شوند.

دوران بارداری

مواقعی که باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید

در بارداری تغییرات زیادی در خانم بارداری ایجاد می‌شود که کاملا طبیعی است، اما برخی از تغییرات و نشانه‌ها می‌تواند برای خانم باردار بسیار خطرناک باشد، در ادامه این علائم جدی را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • استفراغ‌های شدید و طولانی‌مدت
  • خونریزی از واژن
  • ترشحات زیاد و غیرعادی از واژن
  • سردردهای طولانی و شدید
  • تب و لرز
  • سرگیجه
  • کاهش وزن در مدت‌زمان طولانی
  • احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • کاهش یا افزایش ضربان قلب
  • وارد شدن ضربه به شکم
  • احساس افسردگی یا اضطراب
  • احساس خستگی در حدی که حتی قادر به انجام کارهای روزمره نیستید.

در صورتی که هریک از موارد ذکر شده را در خود مشاهده یا احساس کردید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت شما مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم درمان‌های موردنیاز برای شما انجام گیرد.

کلام آخر

توصیه پزشکان به همه زوجین این است که قبل از بارداری وضعیت سلامتی خود را بسنجند تا خانم بتواند بارداری موفق و بدون مشکلی را تجربه کند. 

اگر تست‌های قبل از بارداری برای آنها غیرممکن شد، بهتر است آگاهی خود را نسبت به نشانه‌های عادی و بارداری سالم بالا ببرند و در این دوران تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند تا از هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری کرد.

با دانستن هریک از علائم خطرناک یا نرمال می‌توانند در زمان مناسب و به‌موقع به پزشک مراجعه کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *